Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Ældre danskere banker i bordet: Forlanger at blive fritaget for det digitale cirkus

Flere ældre kan ikke forstå, at når de er fritaget fra digital post, kræves det stadig af dem, at de søger folkepension via digital selvbetjening.

Foreningen Ældre Sagen med modne medborgere i medlemskartotekerne ønsker med et åbent brev til finansminister Bjarne Corydon (S) at få ændret reglerne i borgernes digitale kommunikation med det offentlige.

Mere specifikt ønsker Ældre Sagen i lighed med Aalborg Universitet at få ændret lovgivningen, så når en borger er fritaget for digital post, gælder det også på det digitale selvbetjeningsområde.

"Vi mener ikke, at det giver mening at gå ud fra, at en borger, der er fritaget for Digital Post, er i stand til at betjene sig selv via de digitale selvbetjeningsløsninger," lyder det blandt andet i brevet fra Ældre Sagens direktør Bjarne Hastrup til finansministeren.

Kan ikke få penge

Han refererer desuden i brevet til Aalborg Kommune, der i den seneste tid har oplevet, at flere ældre simpelthen giver op over for de digitale udfordringer.

"At ældre borgere helt opgiver at søge om ydelser, de har krav på, så kan der ikke være tvivl om, at der er behov for en lovændring," hedder det i brevet.

I den seneste bølge af selvbetjeningsløsninger, som har været gældende fra 1. december 2014, er blandt andet ansøgning om folkepension blandt de mange punkter, som borgerne skal have styr på foran deres computere.

Til december kommer så fjerde og indtil videre sidste bølge i selvbetjeningsparadigmet, som sammen med digital post skal være med til at give det offentlige besparelser på omkring en milliard kroner.

Chefer er overvejende enige

Bjarne Hastrup henviser i sit brev til Bjarne Corydon også til en undersøgelse fra i sommers, hvor borgerservicechefer fra 78 kommuner deltog i en undersøgelse om digitalisering i kommunerne på opfordring fra Ældre Sagen.

Undersøgelsen viste blandt andet, at 23 procent af cheferne var 'helt enige' i ønsket om at lade borgere blive fritaget fra kravet om tvangsselvbetjeningen, mens 41 procent var 'overvejende enige'.

Der er altså tilsyneladende opbakning fra de chefer, der i sidste ende skal administrere borgerbetjeningen, fremgår det af Ældre Sagens brev.

Kan selv klare kontakten

Ældre Sagen peger desuden på flere fordele ved, at fritagelsen fra digital post også gælder for selvbetjeningsløsningerne.

"For det første giver borgerne nogle klare retningslinjer i forhold til i dag, hvor det er svært at forstå sammenhængen mellem at være fritaget for Digital Post men ikke de digitale selvbetjeningsløsninger," hedder det i brevet, der fortsætter:

"Det giver endvidere en tryghed for den person, der er fritaget, at vide, at man selv kan klare kontakten med det offentlige."

Derudover argumenterer Bjarne Hastrup også for, at fritagelsen af visse ældre medborgere også vil frigøre ressourcer i kommunerne, der bruger tid på at 'medbetjene' borgere, der henvender sig på borgerservicecentret.

Mødes om lidt

Finansministeriet har i første omgang sendt sagen om eventuel fritagelse for digital selvbetjening over til Digitaliseringsstyrelsen.

Styrelsen fortæller til Computerworld, at den har indkaldt blandt andre KL, Udbetaling Danmark og en række kommuner til et møde i slutningen af februar for at få afdækket udfordringerne med de nuværende regler, og den måde de administreres på.

"Det skal være med til at danne et samlet billede af, om der er udfordringer med reglerne, som de er, og hvor udbredte de i så fald er," forklarer kontorchef Louise Palludan Kampmann fra Digitaliseringsstyrelsen.

Hun tilkendegiver, at den nuværende debat om fritagelse kan medvirke til en vis forvirring.

"Derfor er det vigtigt at understrege, at kan man ikke bruge de digitale løsninger, går man ned på sin kommunes borgerservice og bliver betjent på en anden måde. For eksempel får man en fysisk blanket, ligesom man typisk gjorde før, der var indført digital selvbetjening," lyder det fra kontorchefen.

Offentlig selvbetjening skal være sjov - her har du eksempler på rigtig god selvbetjening


Nu skal du bruge NemID hvis du vil skilles - se de nye løsninger her

Pia Kjærsgaard: Frygter digital post bliver næste store it-skandale




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere