Nu skal du bruge NemID hvis du vil skilles - se de nye løsninger her

I dag bliver knap 30 selvbetjeningsløsninger obligatoriske at benytte for millioner af danskere. Få det fulde overblik over de nye online-løsninger her.

Artikel top billede

I først hug af den digitale selvbetjening i 2012 blev danskerne tvunget til blandt andet at søge om sundhedskort på nettet og skrive børn op i skolen via online-formularer.

Sidste år blev det så obligatorisk at selvbetjene sig online, hvis man ønskede at søge økonomisk friplads til daginstitutionen eller låne lokaler.

I dag skyller det offentliges tredje selvbetjeningsbølge så over danskerne, hvor vi nu er tvunget på nettet, hvis vi skal søge om boligstøtte, folkepension, anmode om separation/skilsmisse og søge om byggetilladelser.

Du kan se den samlede oversigt over alle de nye påtvungne selvbetjeningsløsninger i faktaboksen til højre for denne artikel.

Hold tungen lige i munden

Sammen med digital post, der blev obligatorisk for en måned siden for 4,3 millioner danskere, har det offentliges selvbetjeningsløsninger til borgerne det formål at spare den offentlige sektor for omkring en milliard kroner til næste år.

Borgerne skal dog holde tungen lige i munden i det offentliges digitale univers. For digital post og selvbetjeningsløsningerne er ikke det samme - selvom det i begge tilfælde er kommunikation mellem borgere og det offentlige.

Så hvis man tilhører den lille halve million borgere, der er fritaget for at modtage digital post, gælder det ikke for selvbetjeningsløsningerne.

Det skyldes, at der er tale om to forskellige lovgivninger.

Det er dog i lighed med fritagelsen for digital post muligt at blive fritaget for de digitale selvbetjeningsløsninger, som du kan læse mere om på borger.dk

Sidste bølge til næste år

Mens vi i dag får det tredje bølgeskvulp af selvbetjeningsløsninger, kommer den fjerde og foreløbig sidste selvbetjeningsbølge til næste år.

Bølge 4 er aftalt i forhandlingerne mellem kommunerne, regionerne og staten i sommers, og den kommer til at omfatte ansøgning om sygedagpenge, helbredstillæg og formentlig også kontanthjælp og ejendomsregistrering i BBR (bygnings- og boligregistret).

Den fjerde bølge forventes at komme i 2015 ved denne tid.

Når den er en realitet, har staten fået gennemført hele sin plan om, at 80 procent af kommunikationen mellem borgerne og den offentlige sektor er digital.

Om det så også reelt er 80 procent digital kommunikation mellem borgere og det offentlige til næste år, vil tiden vise.

Læs også:

Offentlig selvbetjening skal være sjov - her har du eksempler på rigtig god selvbetjening

Pia Kjærsgaard: Frygter digital post bliver næste store it-skandale

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse