Nets efter dankort-nedbrud: Vi beklager

Nets beklager, at der under et større nedbrud på dankortet fredag eftermiddag ikke var så tydelig kommunikation til kunderne, som der måske burde være. Vi tager det til efterretning, lyder det fra Nets, som stadig ikke kan oplyse om, hvad nedbruddet skyldtes.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

Da Nets tidlig fredag eftermiddag fik rystet sin kortplatform så meget, at flere kunder oplevede ustabilitet i de fysiske butikker og i diverse webshops, stod mange kunder og råbte på en driftsstatus.

Flere Computerworld-læsere beretter i mails og på vores debatforum om, at de under nedbruddet stod med et ubrugeligt betalingskort og manglende information hos Nets.

"NETS oplyser intet. Intet står på hjemmesiden. Support har ikke et nummer bortset fra 'SPÆR KORT'. Der siger de, at de da godt ved, der er noget galt, men de må ikke udtale sig. Derfor skal man ringe til sin bank," lyder det i en mail fra en læser.

Computerworld har derfor spurgt Nets om, hvorfor det var så svært at få et klart svar om nedbruddet.

"Vi beklager den manglende information, for vi syntes selv, at vi var bredt ude og melde om nedbruddet. Kritikken skal vi naturligvis tage til efterretning og gøre bedre, hvis vi skulle komme i en lignende situation en anden gang," forklarer pressemedarbejder Ulrik Marschall fra Nets.

Ukendt fejl forbliver ukendt

Selskabet har fredag oploadet en pressemeddelelse om driftsforstyrrelserne på kortbetalingerne i de op mod to timer, som nedbruddet i alt varede.

Hvad var det egentlig, der gik galt?

"Vi havde en teknisk fejl, og der kan nok gå et stykke tid, måske et par uger, før vi er kommet helt til bunds i problemstillingen," svarer Ulrik Marschall fra Nets.

Ok, hvis I ikke ved præcis, hvad der er galt, så kan fejlen vel opstå igen?

"Vi har en ide om, hvor vi skal kigge henne. Indtil videre ved vi, at kortplatformen har kørt ustabilt, hvor folk kan have haft forskellige oplevelse. For nogle virkede kortet, mens det ikke var tilfældet hos andre."

Og hvornår melder I så ud, hvad der mere præcis gik galt i fredags?

"Vi har ikke for vane at melde den slags ud i offentligheden."

Udover fredagens nedbrud oplevede Nets flere gange sidste år, at dankortet også røg på slingrekurs. Det kan du læse mere om her.

Læs også:
Nets tavs efter mega-nedbrud

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    KMD A/S

    Product Owner

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil