Nets efter dankort-nedbrud: Vi beklager

Nets beklager, at der under et større nedbrud på dankortet fredag eftermiddag ikke var så tydelig kommunikation til kunderne, som der måske burde være. Vi tager det til efterretning, lyder det fra Nets, som stadig ikke kan oplyse om, hvad nedbruddet skyldtes.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

Da Nets tidlig fredag eftermiddag fik rystet sin kortplatform så meget, at flere kunder oplevede ustabilitet i de fysiske butikker og i diverse webshops, stod mange kunder og råbte på en driftsstatus.

Flere Computerworld-læsere beretter i mails og på vores debatforum om, at de under nedbruddet stod med et ubrugeligt betalingskort og manglende information hos Nets.

"NETS oplyser intet. Intet står på hjemmesiden. Support har ikke et nummer bortset fra 'SPÆR KORT'. Der siger de, at de da godt ved, der er noget galt, men de må ikke udtale sig. Derfor skal man ringe til sin bank," lyder det i en mail fra en læser.

Computerworld har derfor spurgt Nets om, hvorfor det var så svært at få et klart svar om nedbruddet.

"Vi beklager den manglende information, for vi syntes selv, at vi var bredt ude og melde om nedbruddet. Kritikken skal vi naturligvis tage til efterretning og gøre bedre, hvis vi skulle komme i en lignende situation en anden gang," forklarer pressemedarbejder Ulrik Marschall fra Nets.

Ukendt fejl forbliver ukendt

Selskabet har fredag oploadet en pressemeddelelse om driftsforstyrrelserne på kortbetalingerne i de op mod to timer, som nedbruddet i alt varede.

Hvad var det egentlig, der gik galt?

"Vi havde en teknisk fejl, og der kan nok gå et stykke tid, måske et par uger, før vi er kommet helt til bunds i problemstillingen," svarer Ulrik Marschall fra Nets.

Ok, hvis I ikke ved præcis, hvad der er galt, så kan fejlen vel opstå igen?

"Vi har en ide om, hvor vi skal kigge henne. Indtil videre ved vi, at kortplatformen har kørt ustabilt, hvor folk kan have haft forskellige oplevelse. For nogle virkede kortet, mens det ikke var tilfældet hos andre."

Og hvornår melder I så ud, hvad der mere præcis gik galt i fredags?

"Vi har ikke for vane at melde den slags ud i offentligheden."

Udover fredagens nedbrud oplevede Nets flere gange sidste år, at dankortet også røg på slingrekurs. Det kan du læse mere om her.

Læs også:
Nets tavs efter mega-nedbrud

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S