Google og Intel i samarbejde med schweizisk urmager: Skal lave det ultimative Android-ur

Google har sammen med Intel startet et samarbejde med schweiziske Tag Heuer for at lave et Android-smartwatch. Det er et nødvendigt samarbejde for alle tre parter.

Artikel top billede

Tre firmaer er gået sammen for at lave Uret.

Google med Android Wear, Intel med mobile processorer og Tag Heuer med selskabets ekspertise og kunnen i schweiziske ure og håndværk igennem over 150 år.

Samarbejdet skal ikke bare komme med et smartwatch i luksusversion til forbrugerne, men uret skal også løse et stort problem for hvert af de tre firmaer.

Her drejer det sig om tre problemer, der uden en løsning kan vise sig at blive katastrofale.

Google: Android Wear har fået en sløv start
Smartwatches har været i gang i et par år nu.

Ser man bort fra Pebble var det først og fremmest Samsung, som kom først ind på det store marked med sine Gear-enheder. Successen har ikke været bragende for Samsung, og ligeledes for Google, som sidste sommer kom med systemet Android Wear.

Det har været ure som Moto 360 og LG G Watch R, som klart har været nogle af de flotteste ure på Android-platformen. Men der har stadig været langt fra et Android-ur og så til et ordentligt armbåndsur.

Altså dem fra firmaer som Rolex, Omega og Tag Heuer, der stadig skaber ure som statussymboler.

Noget som Android Wear langt fra har kunnet præstere.

Det kræver et smartwatch, som skiller sig ud. Som virkelig sigter efter toppen. Apple er bevidste om dette og laver en version af det kommende Apple Watch i massivt guld til over 10.000 dollars.

Tag Heuers Android ur bliver formodentligt ikke lige så dyrt, men det er vigtigt for Google, at der kommer et ur ud, som virkelig kan vise, hvad et Android ur kan være - både design-, hardware-, og software-mæssigt. Ligesom Googles Nexus-telefoner allerede gør det i dag på smartphone-området.

Desuden kommer uret til at fungere på både Android-enheder og iOS - og ikke som med Android Wear, som i dag kun virker med Androd-telefoner. 

Intel: Skal bevise sin berettigelse - igen - på de mobile platforme
Intel er verdens største processor-udbyder til desktops og bærbare computere.

På mobil- og tabletmarkedet halter Intel voldsomt bagefter producenter som Qualcomm og Samsung, der hver især udvikler processorer til næsten alle mobile enheder på markedet.

Specielt førstnævnte, Qualcomm, har godt og vel 68 procent af hele mobil-markedet. Intel har cirka 10 procent - en markedsandel, som selskabet har købt sig til ved at sælge deres processorer alt for billigt, hvilket resulterer i tab på området.

Derfor er et samarbejde som dette vigtigt: Bygger Tag Heuer et smukt, mellemluksuriøst ur, som kan være en succes, så vil Intel være med helt fremme, og dermed få en tiltrængt succes inden for mobil-området.

Tag Heuer: Første skridt mod den digitale ur-alder
Efter at markedet for smartphones i den vestlige verden er ved at være mættet, spejder producenterne efter andre og nye markeder. Samsung rykkede først - dog uden den store succes - derefter kom Google / Android Wear med de mange partnere, og snart kommer også Apple med sine ure.

Om det bliver en succes eller ej, det ved vi stadig intet om, men urmagerne må stå tilbage med den samme uvished.

Der vil altid være et marked for dyre, men gode og luksuriøse ure, men et ur som Apple Watch kan frygtes at på sigt blive lige så tiltrækkende for de velstillede ur-købere som et Rolex-ur.

Ved årets store Mobile World Congres i Barcelona så vi, hvordan også kinesiske Huawei kommer med et smartwatch, som til forveksling ligner et rigtigt ur.

Tag Heuer må derfor tage tyren ved hornene, og i stedet for at ende med at have Google som konkurrent, er de to firmaer nu samarbejdspartnere.

Læs også: Test af Android Wear smartwatch: Statussymbol med stort potentiale

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly