Forbrugervagthund anmelder TDC efter ulovlige opkald

Den nye forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen har allerede fået sager at rive i. Senest har hun politianmeldt TDC for ulovlig telemarkedsføring.

Artikel top billede

Christina Toftegaard Nielsen tiltrådte 1. marts som danskernes nye forbrugervagthund. Fotograf Hans Soendergaard. (Foto: Fotograf Hans Soendergaard/www.soendergaard.com / Hans Soendergaard Hans Søndergaard _www.soendergaard.com)

Den nye forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen begyndte 1. marts, og hun har halvanden måned efter politi-anmeldt telegiganten TDC.

Politianmeldelsen er sket efter, at tre af teleselskabets kunder er blevet ringet op uopfordret af TDC-folk, der havde et godt tilbud.

Efterfølgende har kunderne klaget til Forbrugerombudsmanden, der i den forbindelse kontaktede politiet med henblik på at få ordensmagten til at efterforske i sagerne.

Kunder ryster på hovedet

TDC har tidligere oplyst, at den ene kunde havde givet sit samtykke til at blive ringet op i forbindelse med deltagelse i en kanal-afstemning. En anden gav samtykke, da han fik udleveret sit SIM-kort i en TDC-butik.

Ifølge Forbrugerombudmandens hjemmeside har begge kunder afvist TDC's forklaring.

I det tredje tilfælde blev en kvinde ringet op og tilbudt et nyt produkt, selvom det kun var hendes mand, der havde givet samtykke til at blive kontaktet telefonisk.

Kan blive til en bøde

Forbrugerombudsmanden skriver følgende på sin hjemmeside:

"Ifølge forbrugeraftaleloven må virksomheder som udgangspunkt ikke ringe forbrugere op med henblik på salg, medmindre forbrugerne selv har bedt om at blive kontaktet. Et samtykke til telefoniske henvendelser skal være en udtrykkelig og utvetydig anmodning om at blive ringet op."

Derfor angives der også, at en overtrædelse af teleforbuddet straffes med en bøde, der i en lignende sag mod TDC-selskabet Telmore havnede på 25.000 kroner.

Og noget kunne tyde på, at TDC også må punge ud i dette tilfælde.

"Det skal altid stå klart for forbrugerne, hvis de giver samtykke til at blive ringet op med tilbud på produkter. Efter min opfattelse har TDC ikke oplyst disse forbrugere tydeligt om, at de takkede ja til at blive kontaktet via telefon," udtaler den nye forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen på sitet.

Læs også:
Stort smæk: Kendt dansk webbutik betaler danmarkshistoriens største spam-bøde

El-selskab får bøde på 70.000 kroner for syv ulovlige opkald

Fona får bøde sendt i nakken efter spam-udsendelser

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S