Microsoft pønser på at afgive gigantisk milliard-bud på Salesforce

Salesforce overvejer at lade sig sælge. En køber har allerede meldt sig på banen. Nu pønser Microsoft på at melde sig ind i en budkrig på det store CRM-selskab.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Microsoft pønser på at afgive et stort bud på Salesforce.

Det sker, efter det for en uges tid siden kom frem, at Salesforce har hyret rådgivere, der skal hjælpe med at behandle et opkøbs-tilbud, som selskabet har modtaget.

Vil være med

Ifølge Bloomberg drøftes muligheden for at melde sig ind i en budkrig på den cloud-baserede CRM-kæmpe nu på højeste sted i Microsoft.

Selskabet er dog ikke i forhandlinger med Salesforce, understreges det, ligesom afgivelsen af et eventuelt bud ikke er lige op over.

Microsoft kan imidlertid ikke sidde overhørig, at Salesforce har modtaget opkøbshenvendelser fra en indtil videre anonym køber, som ønsker at købe selskabet.

Salesforce overvejer fortsat sammen med to investeringsbanker reaktionen på henvendelsen, som kan føre til en regulær budkrig, der kan ende i enten en overtagelse eller en afvisning af alle tilbuddene.

Salesforce har en markedsværdi i omegnen af 318 milliarder kroner. Det er så høj en pris, at det udelukker langt de fleste spillere i markedet.

Microsofts Dynamics CRM konkurrerer direkte med Salesforce.

Det har dog ikke holdt de to selskaber fra at indgå en tæt samarbejdsaftale i fjor, der betyder, at Salesforces cloud-software integreres tæt sammen med Microsofts Windows og Office 365.

Andre mulige købere, der kan have fidus til Salesforce og som har penge, kan være Oracle, IBM og HP.

Du kan læse om deres muligheder her: Rygte: Salesforce.com sat til salg: Er IBM eller Microsoft ved at købe selskabet?

Læs også: Hvilket er det bedste CRM-system - Salesforce.com eller Microsoft?

Annonceindlæg fra Deloitte

Teknologiens frontløbere i en forandringsfyldt verden

CIO’erne spiller en centrale rolle i at drive moderne virksomheder fremad i en usikker tid.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job