Rygte: Salesforce.com sat til salg: Er IBM eller Microsoft ved at købe selskabet?

Mægtige Salesforce.com kan i stilhed være ved at sætte drøftelser i gang med mulige købere. Bliver det IBM, Oracle eller Microsoft? Eller nogen andre?

Artikel top billede

Fremadstormende Salesforce.com kan være i drøftelser med mulige købere af selskabet.

Ifølge nyhedsbureauet Bloomberg har selskabet i hvert fald hyret finansielle rådgivere, der skal hjælpe det med at håndtere bud.

Det kan der være mange grunde til.

Primært handler det nok om, at Salesforce.com som børsnoteret selskab er forpligtet til at håndtere eventuelle opkøbsbud seriøst og professionelt, da selskabets opgave til hver en tid jo er at varetage aktionærernes interesser objektivt bedst muligt - og det kan meget vel være ved at afhænde selskabet.

Du kan følge Salesforce.coms aktiekurs her.

Der har i markedet verseret rygter om, at Salesforce.com pønsede på at lade sig opkøbe i et stykke tid, og den nye historie fra Bloomberg har fået Salesforce.com-aktien til at stige med næsten 12 procent, hvilket betyder, at selskabet nu har en markedsværdi på 318 milliarder kroner.

En køber skal dermed komme med en betydelig sum penge, før Salesforce.com overhovedet gider løfte blikket fra vækst-sporet og se, hvem der banker på - ikke mindst fordi der er bred enighed om, at der fortsat er plads i markedet til, at Salesforce.com fortsat vil kunne vokse en hel del.

Beløbs-størrelsen udelukker langt de fleste mulige købere. Kun de mest pengestærke og strategisk velplacerede spillere kan være med, og de nævnes da også alle sammen som mulige købere.

På listen har vi Oracle, SAP, Microsoft og Apple og måske i mindre målestok HP, der alle må formodes at være (mere eller mindre) interesserede i Salesforce.com og under alle omstændigheder nok er de eneste, der har råd.

Hvem bliver det så?

Hvem er så mest oplagt?

Alle de store spillere kan nok se fidusen i Salesforce.com, der i den grad buldrer frem i markedet og i den grad har fat i et lukrativt cloud-baseret område, som alle de store spillere gerne vil have fat i i - om ikke andet så som en rambuk ind på det enterprise-markedet for cloud-løsninger, som kommer til at tegne fremtiden enterprise-brug af it.

Når det gælder Microsoft og SAP gælder det imidlertid, at de vil blive nødt til at integrere Salesforce.coms løsninger ind i henholdsvis Azure- og Hana-platformene.

Det er en stor infrastruktur-mæssig opgave, som i givet fald skal sættes i gang efter, at selskaberne har lagt mere end 300 milliarder kroner på bordet.

For Microsoft gælder det dog samtidig, at selskabet er i benhård kamp med Salesforce på globale CRM-marked.

Du kan læse mere her: Hvilket er det bedste CRM-system - Salesforce.com eller Microsoft?

Salesforce.com's stenrige ejer og chef, Marc Benioff, er fornylig blevet set sammen med Microsofts Satya Nadella. Måske har de snakket business i forlængelse af deres kontroversielle, nye aftale: Her er planen med Microsoft & Salesforce - derfor går de sammen

Og om fordelene i at kunne kombinere Salesforce.coms CRM-løsninger med Office 365?

Det ville give rigtig god mening for Microsofts nye ideer, som Satya Nadella præsenterede fornylig: Microsoft: Vi står på tærsklen til en tid domineret af helt ny type systemer

HP er i ved at købe op

HP kan nok strategisk se værdi i et opkøb og meddelte for et år siden, at det var i markedet for at købe op.

Det kan du læse mere om her: HP vil købe små firmaer inden for fire særlige områder.

Dengang havde HP sat 50 milliarder kroner af til opkøb. På den baggrund er det nok tvivlsomt, at HP vil kunne spendere fem-seks gange så mange penge på et enkelt opkøb.

Samtidig er HP i fuld gang med at splitte selskabet op i to dele. Hvor vil en kæmpe som Salesforce.com lige passe ind her?

Læs mere her: Ingen vej uden om: Derfor skal HP splittes op i to

Oracle har pengene - og modet

Oracle har i årevis været kendt for at være ivrig til at købe op. Og selskabet har penge i massevis.

Om ikke andet vil Larry Elisson sikkert godt kunne finde på at byde på Salesforce.com bare for at forsvare egne interesser og undgå, at andre købere render med byttet.

IBM virker oplagt

Den mest oplagte køber er imidlertid nok IBM, vurderer flere analytikere.

Selskabet har penge, som for tiden investeres i at tilbagekøbe aktier - blandt andet for at holde aktiekurserne i vejret i en tid, hvor IBM martres af en gigantisk omlægning i det store selskab, der er i fuld gang med at tilpasse sig de nye, cloud-baserede markedsvilkår.

Læs mere om det her: IBM har sagt farvel til 51.600 medarbejdere i 2014 - og flere kan være på vej

Samtidig har IBM ikke nogen særligt prangende portefølje af innovative løsninger, der for alvor peger ind i fremtiden, og her vil Salesforce.com kunne udfylde et ledigt hul for IBM.

Der er dog ifølge analytikere især én ting, der taler imod IBM som ny ejer af Salesforce.com, og det er kultur-forskellene.

Analytiker Denis Pombriant fra Beagle Research Group peger på, at Salesforce.com er "California laid-back" og en "risk-taker," mens IBM er "New York pinstripes" og en "risk averse."

Han mener, at Salesforce.com hurtigt vil forsvinde fra jordens overflade og blive opslugt af IBM-maskinen, hvis IBM køber selskabet.

Hvem mener du er mest oplagt som mulig opkøber af Salesforce.com? Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.

Læs også:

Sådan vil Salesforce.com tromle videre: Har en plan

Hvilket er det bedste CRM-system - Salesforce.com eller Microsoft?

Vi pumper penge i CRM: Her er de vigtigste CRM-trends i 2015

Otte vigtige software-tendenser for din virksomhed: Her er otte trends for enterprise software

Salesforce har Danmark i sigtekornet: Her er vores særlige salgs-teknik

Microsoft og Salesforce i kontroversielt samarbejde: "Vi vil give kunderne de bedste muligheder"

Microsoft går nu benhårdt efter Salesforce-kunder

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S