Foto: Marius Largu.

Oldnordiske mobiltelefoner bremsede terror-jagt: Politifolks mobiler kan ikke engang modtage billeder

Interview: Politiets telefoner er ofte så gamle og simple, at de ikke kan modtage billeder, og det gav problemer under terrorangrebet mod København i februar. "Politiet har et akut problem," lyder det fra politiformand Niels Hedeager.

Et af kritikpunkterne i den redegørelse, der netop er blevet offentliggjort i forbindelse med terrorangrebet i København i februar, indeholder et afsnit om, at politiets it-systemer slet ikke var opgaven voksen.

Helt konkret peger redegørelsen på, at politibetjente på patrulje måtte forbi politistationen for at få print-billeder af gerningsmanden.

Det var nemlig ikke muligt at sende dem digitalt via eksempelvis en telefon - en manøvre, der ellers bliver foretaget massevis af gange hver eneste dag af ganske almindelige borgere med en smartphone.

I stedet for måtte betjentene altså ind på en politistation og hente de printede billeder på ganske almindeligt papir.

Politiet var altså i besiddelse af et foto af den person, man var på jagt efter, men altså ikke i besiddelse af den nødvendige teknologi til at distribuere det digitalt.

"Pinligt"
Kritikken er et vink med en vognstang om, at der er basale mangler i politiets it-værktøjer.

"Det er pinligt," siger formand for Politiforbundet, Claus Oxfeldt til Radio 24/7.

"Det er kritisabelt, at politiet skal afbryde en eftersøgning efter en terrorrist for at lægge vejen forbi en politistation for at hente billeder."

Hans kollega, formand for Syd- og Sønderjyllands Politiforening, Niels Hedeager, uddyber overfor Computerworld, hvad det praktiske it-problem består i.

"Det handler om, at betjentene har forskellige telefoner. Det er ikke et landsdækkende anliggende at indkøbe telefoner eller beslutte modellen, det gøres i den enkelte politikreds."

Så i København har betjentene slet ikke en telefon, der kan modtage billeder?

"Det er ikke alle, der har det."

Så det er her problemet ligger begravet?

"Ja, men det handler basalt set om økonomi."

Hvad er Politiforbundets holdning til den situation?

"Det udstiller, at politiet har et akut problem, i og med udstyret ikke er tidssvarende. Man kan måske ikke forlange, at alle er forsynet med det nyeste udstyr, men man kunne godt ønske, at det var tidssvarende. I min egen kreds er det eksempelvis først i år, at de gamle mobiltelefoner er blevet udskiftet med Android-modeller."

Er det ikke kritisabelt, at en eftersøgnings skal indstilles fordi betjentene skal bruge tid på at køre ind på en politistation og hente et printet foto?

"Sådan kan man ikke stille det op. Det er trods alt tale om en helt speciel situation, men det ville naturligvis være ønskværdigt, at et foto kunne sende automatisk"

Plads til it-forbedringer
Er politiets it-systemer generelt ikke gode nok?

"Der er potentiale til forbedringer. Men alt med it koster penge, og groft sagt kan valget stå mellem at købe en ny patruljevogn eller nyt it-udstyr. Vi har også masser af it-systemer, der virker fint, men det vil gavne politiets arbejde, hvis systemerne blev nemme at gå til og hurtige at anvende"

Er der nogle lavthængende frugter, der kunne gøre politiarbejdet bedre i en fart?

"Der arbejdes i øjeblikket på, at man kan logge på de eksisterende systemer med sit fingeraftryk i stedet for at bruge en stribe forskellige passwords. Det er et konkret eksempel."

Svend Larsen, politidirektør ved Rigspolitiet, oplyser til Radio 24/7, at et it-system, der kan håndtere billeder er ved at blive testet og skulle være på vej.

Læs også:
Politi gennemfører kæmpe-raid af Tor-netværket - 17 anholdt

Dansk politi undviger Windows XP-faren med ultra-simpelt trick

Sådan overvåger politiet din nummerplade helt automatisk




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
ED A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere


Er du klar til at rekruttere de attraktive it-talenter i 2021?

Hvad betyder aller mest for danske it-kandidater, og har corona været med til at skubbe til it-kandidaternes værdisæt? Det gennemgår vi på denne times webinar, hvor der naturligvis også vil være plads til spørgsmål og mulighed for videre dialog.

10. december 2020 | Læs mere






Computerworld
Bitcoinen nåede lige at kulminere igen – men så kom krakket
Der blev sat en ny rekord for bitcoinens værdi i år – men godt 24 timer efter blev der høvlet næsten 20.000 kroner af den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Hyperkonvergeret infrastruktur: Få det bedste fra on-premise og cloud
Det står stadig mere klart, at cloud ikke er løsningen på alle udfordringer. Høje og ofte uigennemskuelige omkostninger er én årsag – omfattende krav til standardisering er en anden. Det efterlader organisationen i et limbo, hvor det kan være svært at finde den rette balance mellem cloudløsninger og det on-premise baserede datacenter. I denne hvidbog kan du få inspiration til, hvordan du opbygger en hyperkonvergeret infrastruktur, der opfylder kravene til hurtig skalering og forretningsmæssig agilitet med XaaS.