Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Slut med CSC som vi kender det: Bliver delt op i to kæmpe-forretninger

Mægtige CSC skal deles op i to store selskaber med hver deres fokus-områder.

Den store it-servicegigant CSC splitter sig selv op i to selvstændige virksomheder, der fremover vil komme til at fokusere på to forskellige markeder.

Opdelingen er sidste fase i den store rekonstruktion, som CSC igangsatte for tre år siden.

Opsplitningen vil træde i kraft til oktober.

Den betyder konkret, at CSC udskiller hele den del af forretningen, der retter sig mod den offentlige sektor på det amerikanske hjemmemarked, i et nyt selskab, der kommer til at hedde 'CSC US Public Sector,' som kommer til at få 14.000 medarbejdere.

Den anden del af CSC kommer til at hedde 'CSC Global Commercial' og kommer til at bestå af 51.000 medarbejdere - herunder CCC i Danmark.

CSC omsatte for omkring 28 milliarder kroner på den offentlige sektor i USA i fjor, hvilket gør det til selskabets største enkelt-stående, geografiske forretnings-område

Fraregnet den amerikanske offentlige sektor omsatte det resterende CSC i fjor for omkring 55 milliarder kroner.

Det betyder dermed, at 'CSC Global Commercial' vil blive cirka dobbelt så stort som 'CSC US Public Sector,' når det gælder omsætning.

På indtjeningssiden bliver de to selskaber til gengæld nogenlunde lige store.

CSC's forretning rettet mod den amerikanske offentlige sektor fik i det netop afsluttede regnskabsår et driftsoverskud på 3,9 milliarder kroner, mens det øvrige CSC verden over landede et overskud på 3,8 milliarder kroner.

Ifølge CSC finder opsplitningen sted, fordi de offentlige amerikanske kunder i stigende omfang ønsker, at leverandørerne er stærkt fokuserede på netop offentlige it-løsninger.

HP og IBM er også i gang

Opsplitningen kommer til at finde sted nogenlunde samtidig med, at mægtige Hewlett-Packard deler sig selv op i to selskaber.

Det kan du læse mere om her: Ingen vej uden om: Derfor skal HP splittes op i to

Også IBM er i gang med en omfattende ombygning af selskabet.

CSC, IBM og HP har det til fælles, at de er i en hastigt udviklende it-branche er meget gamle: CSC blev grundlagt i 1959, mens HP blev grundlagt helt tilbage i 1939.

De store gamle selskaber har gennem de senere år haft store problemer med at få skiftet kurs hurtigt nok til at følge markedsudviklingen, hvilket har skyldtes både organisatorisk rust samt en fastfrosset virksomheds-kultur, der ikke har givet plads til begejstring for forandringer i nødvendigt omfang.

I dag buldrer en skov af mindre og langt mere agile, innovative og omstillingsparate virksomheder ind for at tage kampen op med de gamle og gumpetunge giganter, og det har udfordret hele den måde, som de store, gamle it-konger fungerer og tænker på.
De store gamle - HP, IBM, Dell, Microsoft og så videre - er således alle i gang med ændre fokus og gennemføre ofte smertefulde oprydninger i virksomheden.

For konkurrencedygtigheden og produktiviteten skal forbedres. Det samme skal omstillings-hastigheden og de teknologiske og innovative kompetencer i virksomhederne.

CSC har således været tvunget til at tage alt op til revision i den danske virksomhed, der allerede har været gennem store fyringsrunder og organisations-ændringer, nyt fokus, fjernelsen af hele ledelseslag og en generel opstramning.


HP's reaktion er at skille den klassiske pc- og printdivision ud fra resten af selskabet, der kommer til at fokusere på erhvervs-løsninger - et sted, der kræver stor agilitet og bevægelighed i markedet.

Store problemer

CSC har i de senere år været ramt af en del alvorlige problemer, der blandt andet har inkluderet en stor svindel-sag i regnskabs-bøgerne i Danmark, Storbritannien og Australien.

Det kan du læse mere om her: CSC betaler 1,2 milliarder kroner for at lukke kæmpe-sag om regnskabs-svindel i blandt andet Danmark

Herhjemme har CSC været gennem nyere tids største it-relaterede faglige konflikt, i det selskabet ønskede at opsige nogle for medarbejderne særdeles gunstige overenskomster, som CSC mente var med til at bremse og forpurre forretningen.

Samtidig har selskabet været indblandet i en hel stribe store offentlige it-skandaler, der blandt andet tæller Polsag, Skats inddrivelsessystem og CPR-register-hacket.

CSC's nordiske topchef, John Walsh, sagde i november til Computerworld, at den flere-årige oprydning i den danske og nordiske forretning nu var ved at være ved vejs ende.

Du kan læse hele interviewet med John Walsh her: Oprydning i CSC Danmark ved vejs ende efter fyringer og krise: Her er det nye CSC

Det ændrede dog ikke på, at CSC Danmark for blot en måned siden meddelte, at selskabet er på vej med fyresedler til hver tredje medarbejder.

Det kan du læse mere om her: Derfor vil CSC skille sig af med hver tredje danske medarbejder

Læs også:

Den danske it-branche sukker efter it-folk - mens CSC, IBM og KMD fyrer

Derfor er der ingen vej uden om gigantisk fyringsrunde i IBM




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere