Få svar på fem vigtige spørgsmål: Sådan kommer Apple Music til at klare sig

Nyhedsanalyse: Apples nye musiktjeneste Apple Music skal udfordre store streamingstjenester som Spotify og Wimp. Har Apple Music overhovedet en chance? Her får du svar på fem væsentlige spørgsmål.

Artikel top billede

1. Apple har lanceret musik-tjenesten Apple Music, som i modsætning til iTunes er en streaming-tjeneste. Er det nu slut med iTunes-modellen med at betale per album og per sang?

Nej, du vil fortsat kunne købe enkelte sange og album fra iTunes. Eksempelvis vil iTunes-kataloget i begyndelsen formodentlig indeholde eksklusiv musik fra kunstnere som eksempelvis The Beatles, der endnu ikke har givet tilladelse til, at deres musik kan streames.

Men der er ingen tvivl om, at fremtiden tilhører streamingtjenesterne, og derfor vil den traditionelle iTunes-model også hurtigt udvikle sig til et niche-produkt.

2. Apple sad engang på online-musiktronen med iTunes, men har nu mistet tronen til streaming-tjenester som Wimp og Spotify. Hvorfor har Apple mistet grebet om musik-tronen?

Det er sket, fordi Apple har forsømt at kannibalisere sin egen iTunes-forretning, der gennem mange år har været særdeles lukrativ. 

Som man siger: "Hvis du ikke er parat til at kannibalisere dig selv, så er der andre, der gør det."

Det har både Tim Cook og Steve Jobs ofte understreget, men ikke desto mindre ser det ud til, at det netop er, hvad der er sket for Apple på musikområdet.

3. Apple tjener langt størstedelen af sine penge på salg af hardware. Selskabet tjente i 2014 'blot' 27 milliarder kroner på App Store - hvoraf størstedelen kom fra salg af apps og ikke musik.  Hvorfor er Apple fortsat interesseret i at sælge musik via en streaming-tjeneste med meget lave indtjenings-marginer?

Det handler ikke så meget om indtjeningsmarginer på musiktjenesten alene, men om den samlede produktoplevelse, som Apple forsøger at skabe. 

Her anser Apple tydeligvis musik for at være en så væsentlig del af brugeroplevelsen på sine produkter, at virksomheden ikke vil overlade kontrollen over det til en tredjepart. I dette tilfælde Spotify.

Vi så Apple gøre næsten det samme, da virksomheden erstattede Google Maps med Apple Maps. 

En helt anden og mindre rationel forklaring er, at musik er en væsentlig del af virksomhedens DNA og arven efter Steve Jobs. Det var jo især lanceringen af iPoden og iTunes, der var med til at genrejse Apple i begybndelsen af 00'erne.

4. Spotify har i de senere år sat sig tungt på tronen som den toneangivende og dominerende musik-streaming-tjeneste i verden. Hvordan skal Apple kunne udfordre den position?

Apple vil uden tvivl differentiere sig ved at forsøge at skabe en bedre brugeroplevelse.

Men vi kan også forvente, at Apple vil udnytte sin store pengekasse og høje goodwill til at opnå eksklusive rettigheder til musik fra udvalgte kunstnere.

Eksempelvis kan det nævnes, at iTunes som de eneste har rettigheden til sælge Beatles som musik-download. Kan Apple få kunstnere som Beatles med over på den nye streamingtjeneste, vil det give Apple Music en betydelig konkurrencefordel.

Derudover har Apple også mulighed for at integrere Apple Music dybere i sit eget styresystem.

Men spørgsmålet er, hvor mange fordele Apple kan give sin egen tjeneste uden at komme i konflikt med diverse konkurrencemyndigheder.

Apple risikerer også at komme til fremstå som en bølle i den almindelige forbrugers øjne, hvis virksomheden forsøger at gøre livet svært for Spotify. Den slags har Apple dog traditionelt set sjældent bekymret sig om.

5. Hvad taler henholdsvis for og imod, at Apples streaming-tjeneste bliver en succes? 

Apples har en enorm pengekasse og en kæmpe brugerbase, der allerede er inde i folden og har registreret deres kreditkort hos Apple.

Det vil være relativt let for Apple aktivere den del af kundebasen. Især blandt den del, der ikke i forvejen er kunder hos en konkurrende streamingtjeneste.

Den store udfordring for Apple bliver imidlertid at hive eksisterende kunder hos eksempelvis Spotify ind i folden. Så længe musikudbuddet, kvaliteten af brugeroplevelsen og prisen er nogenlunde på samme niveau er det svært at se, hvorfor folk skulle besvære sig med at skifte Spotify ud til fordel for Apple Music. 

Spotify har desuden den fordel, at tjenesten i modsætning til Apple Music tilbyder et gratis reklamefinansieret abonnement, der har 45 millioner aktive brugere.

Læs også:
Apple klar med nyheder: Nu skal konkurrenterne indhentes 

Apple open sourcer sit store programmerings-sprog Swift

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S