Artikel top billede

Apple i heftige forhandlinger om Apple Music: Nægter at betale musik-selskaber for brugernes gratis prøvetid

Apple tilbyder ekstra-ordinær lang gratis prøveperiode på den kommende musik-tjeneste, Apple Music. Et kardinal-punkt i forhandlingerne med musik-selskaberne har nemlig været, at Apple ikke vil betale dem for den gratis periode. Og sådan blev det.

Apple forhandlede med musik-selskaberne næsten helt frem til annonceringen af selskabets nye musik-tjeneste, Apple Music, som blev præsenteret på selskabets store udvikler-konference, WWDC.

Det kan du læse mere om her: Apple klar med nyheder: Nu skal konkurrenterne indhentes

Musik-tjenesten går i luften om få dage - nemlig 30. juni.

Forhandlingerne trak ud, fordi parterne havde svært ved at blive enige om betalings-vilkårene for tjenesten.

Ifølge magasinet Re/code var et af stridspunkterne i forhandlingerne Apples stejle krav om, at selskabet ikke skal betale musik-selskaberne for de tre måneders gratis prøvetid, som Apple tilbyder nye brugere af Apple Music.

Dette krav fastholdte Apple gennem forhandlingerne, der da også er endt med, at musik-selskaberne skal levere musik kvit og frit til Apple-brugerne i de første tre måneder, hvor de anvender Apple Music.

10 dollar om måneden

Efter de første tre måneder, skal brugerne begynde at betale et abonnement på 10 dollar om måneden.

I lande uden for USA vil musik-selskaberne modtage 73 procent af abonnementet, mens Apple tager 27 procent, mens musik-selskaberne i USA vil modtage 71,5 procent af abonemmentet.

Denne fordelings-nøgle - altså cirka 70/30 - anvendes også af Spotify og andre streaming-tjenester.

Til gengæld er de tre måneders gratis prøvetid langt mere, end andre streaming-tjenester tilbyder, i det standarden er én måneds gratis prøvetid, hvorefter den første betaling skal falde.

Dog tilbyder Spotify i USA nye kunder tre måneders abonnement for blot en enkelt dollar.

Spotify-talsmand Jonathan Prince fortæller imidlertid til Computerworlds amerikanske nyhedsbureau, at Spotify betaler musik-selskaberne for alt, der bliver streamet - også det indhold, som indgår i den gratis eller næsten-gratis prøvetid.

Det kom i foråret frem, at Apple forsøgte at presse musik-selskaberne til at fjerne gratis musik fra Spotify, der har stor succes med en reklamefinansieret gratis-version

Det kan du læse mere om her: Apple spiller med musklerne: Vil presse gratis musik væk fra Spotify.

Du kan læse vores sammenligning af de forskellige musiktjenester her: Sammenligning: Det her tilbyder Apple Music - og det her tilbyder Spotify og TDC Play




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
People Tech 2024: Sådan gør du din gode arbejdsplads endnu bedre

Du får indsigt i de nyeste trends, hvor udviklingen går hen, masser af inspiration fra andres erfaringer samt god tid til netværk – og værdifuld indsigt i mulighederne for at effektivisere løn- og HR-processer, understøtter nye arbejdsformer og helt basalt skabe grundlaget for at skabe en bedre og mere attraktiv arbejdsplads.

11. december 2024 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

06. januar 2025 | Læs mere


PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere