Microsofts hologram-briller tættere på en lancering: Her er planerne

En af de helt store overraskelser fra Microsoft i de seneste år er HoloLens: Fremtidsagtige, holografiske briller. Nu er selskabet klar med en mere information om den kommende lancering.

Artikel top billede

I første omgang forklarede Microsoft, at HoloLens - Microsofts kommende futuristiske, holografiske brille - ville komme i løbet af Windows 10's levetid.

Eftersom Windows 10 potentielt set er den sidste Windows-version, så er det jo fra i dag til verdens undergang.

Læs også: Vi har testet den endelige version af Windows 10: Her er vores dom

Men nu kommer Microsoft med et reelt tidspunkt for den første lancering af HoloLens-brillerne: Nemlig inden for et år. En noget mere håndgribelig tidshorisont.

Du skal dog ikke forvente, at du kommer til at kunne bruge brillerne til at bygge slotte eller grave kul i Minecraft eller spille Halo med dem, selvom det ser imponerende ud.

I stedet bliver den første version af HoloLens rettet ene og alene mod udviklere og virksomhederne.

Det fortalte Microsofts CEO, Satya Nadella, i et tv-interview med BBC i weekenden.

Microsoft er altså mere interesseret i virksomhedsapplikationer til HoloLens end spil og gøgl til forbrugere.  

Dog kan du stadig forvente, at du en dag vil kunne spille spil med de imponerende briller. Microsoft købte Mojang, firmaet bag Minecraft, for netop at kunne vise det frem med HoloLens.

Ligeledes var HoloLens en stor del af Microsofts E3-lancering.

Store muligheder for virksomhedssoftware
At Microsoft sigter efter virksomhederne, virker til at være et smart træk.

Oculus Rift og Vive Headsettet fra Valve og HTC bruger virtuel reality i stedet for hologrammer og er langt mere rettet mod netop spil og underholdning. De trækker simpelthen brugeren ind i spilverdenen, hvorimod HoloLens trækker den digitale verden ud i vores.

Ligeledes har de applikationer, som har været vist frem til journalister, oftest været rettet mod praktiske funktioner. Blandt andet hvordan man kan gennemføre Skype-opkald, hvor begge parter kan interagere med hinanden.

Ved Build i San Francisco i år fik Computerworld mulighed for at prøve brillerne som det eneste danske medie, og brillerne er et imponerende, men endnu ufærdigt stykke hardware.

Blandt andet er synsfeltet, hvor hologrammerne danser rundt, for lille.

Du kan læse mere om vores møde med HoloLens her:

Vi har prøvet HoloLens: Microsoft har skabt fremtidens computer

Læs også: Stor overraskelse fra Microsoft: kommer med avancerede hologram-briller

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil