Artikel top billede

Nu er det kommet frem: Derfor købte Microsoft Minecraft-selskab for 14 milliarder

Hvad var egentlig Microsofts ide med at købe Minecraft for 14 milliarder kroner? Det får vi nu svaret på.

Det vakte en del opsigt, da Microsoft i september i fjor købte svenske Mojang, der står bag spillet Minecraft for 14 milliarder kroner.

Det kan du læse mere om her: Microsoft køber Minecraft - læs stifterens farvel-brev her.

Dengang undrede det flere, hvad i alverden Microsoft ville anvende Minecraft til. Ganske vist er spillet meget populært og udbredt, men strategisk passede det ikke rigtigt ind nogen steder i Microsofts produkt-porteføljer.

Nu har vi imidlertid årsagen: HoloLens.

Microsofts topchef, Satya Nadella, løfter i et interview til New York Times sløret for nogle af tankerne bag opkøbet.

Det handlede nemlig om, at Microsoft ville sikre sig et kendt og populært spil, som for alvor kunne få selskabets nye augmented teknologi, som skulle anvendes i HoloLens, til at stråle og vise sig fra sin bedste side.

"Vi ville sikre os et spil, som grundlæggende kunne hjælpe os frem mod nye teknologi-kategorier," lyder det fra Satya Nadella til avisen.

Minecraft har siden spillet en vigtig rolle i udviklingen af HoloLens, og det svensk-udviklede spil var da også med som eksempel, da HoloLens i januar blev præsenteret.

Det kan du læse mere om her: Stor overraskelse fra Microsoft: Kommer med avancerede hologram-briller.

Her viste Microsoft, hvordan brugerens nærmeste omgivelser via brillerne kunne omdannes til et Minecraft-univers, hvor for eksempel et hul i sofaen kan blive adgangsdør til en hule under møblet, eller hvor brugeren kan bygge et hus direkte på stuegulvet.

Bliver det en succes?

Det er fortsat et åbent spørgsmål, om HoloLens kommer til at vinde indpas.

Googles Glass-briller floppede eksempelvis helt på grund af brugernes bekymringer over privacy, hvilket du kan læse mere om her: Google stopper salget af Google Glass.

I samme boldgade som HoloLens har vi Oculus Rift og Samsungs Gear VR, der imidertid lukker den virkelige verden helt ude, mens HoloLens lægger et ekstra lag på de rigtige omgivelser, som brugeren stadig kan se gennem brille-glasset.

HoloLens står til at blive relativt dyre. Microsoft har meddelt, at prisen vil blive 'markant' højere end en spilkonsol, hvor Xbox for tiden koster omkring 2.600 kroner.

Microsoft vurderer, at netop spil-verdenen kan være en måde at få folk til at trække de mange penge op ad lommen for brillerne.

Computerworld har som det eneste danske medie prøvet HoloLens. Du kan læse om vores oplevelse af brillerne her. Vi har prøvet HoloLens: Microsoft har skabt fremtidens computer




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Produktion 2.0: Drift og sikkerhed når der går IT i OT

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

23. februar 2023 | Læs mere


MS Power Platform

Bliv inspireret til, hvordan du kan gribe mulighederne via Microsofts Power Platform og Power Apps gennem oplæg om og demonstrationer af, hvordan danske virksomheder anvender mulighederne. Eksempelvis ved at visualisere og dele data med Power BI, tilpasse, digitalisere workflows med Power Apps samt automatisere workflows mellem services med Power Automate.

28. februar 2023 | Læs mere


Customer Experience - sådan får du glade og loyale kunder

En dyb og relevant indsigt i dine kunders behov, ageren og navigeren er med til at skabe den bedste kundeoplevelse. Det kræver mange data, og det er afgørende at virksomhederne har det rette setup og viden om dataindsamling og dataanalyse. Deltag på dette semirnår og bliv klogere på de store aktuelle muligheder som data, software og ny innovation skaber inden for customer experience.

01. marts 2023 | Læs mere