QXL oplyser, at der er cirka 500.000 registrerede medlemmer, og at der hver uge sættes op til 1.300.000 varer til salg på siden.

Brugere raser: QXL er blevet til et stort kaos

Brugerne raser mod en ny lancering af auktionshuset QXL. Den nye side er noget rod, og brugerne har mistet deres data, lyder kritikken. Der har været 'uforudsete komplikationer," lyder det fra QXL.

Brugerne af auktionssiden QXL er rasende.

Efter lanceringen af et nyt websted er der nemlig opstået noget nær kaos. QXL er en del af auktionsfirmaet Lauritz.com.

"Danmarks gennem flere år største auktionssite, QXL, er tilsyneladende i frit fald efter, at de lancerede et nyt design og slog den norske og danske side sammen for en måned siden. Brugerne kan ikke få nogen besked, QXL har låst vores tilgodehavender og kræver kreditkortoplysninger for, at man kan bruge sitet," skriver Kim N. Jensen i en mail til Computerworld.

Kim N. Jensen er langt fra den eneste, der lufter sin utilfredshed med QXL.

"Jeg er RASENDE, hvor er min historik og mine betalinger. Ville byde på en handel, der afslutter om en time, men kan ikke byde, uden at jeg registrerer mit betalingskort, og det ønsker jeg ikke. Havde håbet, at det hele blev lidt lettere, men forgæves, øv!," skriver John Ole Arnemand Nielsen på QXL's åbne Facebook-side.

Et andet eksempel på frustrationen kommer fra Ib Jensen Skytte.

"Så tror jeg, det er slut med at bruge QXL. Alle auktioner, jeg fulgte, er væk. Alle mine foretrukne sælgere er væk. Kategorien militære samleobjekter er væk, og det er totalt kaos at finde noget som helst. Øv for det nye "design" - tak for ingenting," skriver han på samme side.

Du kan læse flere brugerreaktioner på Trustpilot eller på QXL's Facebook-side.

QXL: Vi vil bare være bedre
QXL har ikke ønsket at deltage i et telefon-interview, men har svaret på vores spørgsmål per mail.

"Vi har lanceret et helt nyt site, som desværre har en række tekniske startfejl særligt i relation til sammenlægningen af databaser," forklarer konceptchef Mette Jessen til Computerworld.

Hun fortæller, at websitet ikke var tilstrækkeligt brugervenligt for almindelige private brugere, og at platformens it-system var ringe dokumenteret.

"Det har været bydende nødvendigt at investere i at udvikle en helt ny dokumenteret it-platform, hvor vi har bestræbt os på at udvikle sitet i en mere kundevenlig retning på basis af nyeste teknologi. Trods planlægning og testsite er der opstået uforudsete komplikationer i selve lanceringsfasen. Specielt nogle af vores storsælgere af de billigste varer er ramt af manglende funktioner, som endnu ikke er blevet overført fra det gamle til det nye website," skriver hun.

Kan brugeren forvente at få adgang til historik, tidligere betalinger og lignende funktioner. - som mange klager over er forsvundet?

"Alle kunder vil få adgang til deres historik, tidligere forudbetalinger med mere."

Flere klager også over, at I har låst tilgodehavender. Hvornår får folk deres penge igen?

"Et mindre antal af vores kunder har forudindbetalt et beløb til at købe for senere - typisk lige over 50 kroner. Vi arbejder på fuld tryk på at genetablere fuld tilgængelighed for vores kunder. Data fra basen vil atter blive synlige for kunder via websitet, når de er logget ind, efter næste større tekniske opdatering om cirka en måned, hvorefter også pengene automatisk kan blive tilbagebetalt, hvis kunden ønsker det."

Hvordan kunne det gå så galt. Har I ikke testet det nye site, før det er sendt i luften?

"Som nævnt er der trods planlægning og testsite opstået uforudsete komplikationer i selve lanceringsfasen. For os er disse udfordringer som nævnt desværre blevet forværret af sommerferien og beklagelige kommunikationsmisforståelser med vores eksterne it-leverandør. Det er vi selvsagt kede af, og vi beklager eventuelle gener for vores kunder," lyder det fra konceptchefen.

Læs også:

Skat ramt af DDoS-angreb: Skattefar måtte en tur i hegnet

Menneskelig fejl bag digital post-brøler hos Skat: 230.000 virksomheder har modtaget forkert brev




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Udvikling og salg af software til integration, kommunikation og e-handel samt ERP med fokus på leasing, detailhandlen, digitale abonnementer og dagblade/magasiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens kundeservice: Kom i gang med de bedste chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

22. september 2020 | Læs mere


RPA og software-robotter: Businesscase og teknologi

Robot process automation - RPA - har i det seneste års tid for alvor fået et gennembrud i både virksomheder, organisationer og (ikke mindst) i den offentlige sektor, hvor både kommuner, styrelser og andre institutioner har taget de små software-robotter til sig.

23. september 2020 | Læs mere


"One Minute Workflow" til ad hoc-opgaver

De seneste mange måneder har givet os alle en helt ny opfattelse af arbejdspladsen. Fjernarbejde forventes at blive en del af den nye hverdag, som vi alle kigger ind i. Det har været en øjenåbner for mange, men det har også givet os vigtig læring - hvordan sikrer du, at dine medarbejdere har samme muligheder og kan opretholde effektiviteten, også når de ikke arbejder på kontoret?

23. september 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Sådan turboimplementerede GateHouse helt nyt ERP-system på blot 26 dage: "Systemet skulle kunne favne det hele og integrere forretningerne med hinanden"
På 26 dage midt i coronakrisen og hen over påsken implementerede den danske softwarevirksomhed GateHouse en ERP-løsning fra IFS som erstatning for et bare to år gammel NAV-løsning. Her er historien om, hvordan det lykkedes.
Computerworld
Så kom der pris og dato på de nye PlayStation 5-modeller
Sony slipper de nye PlayStation 5 konsoller løs blot halvanden uge efter lanceringen af Microsofts Xbox-kollektion.
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Midt i en Corona-tid: Holder du sikre og brugervenlige onlinemøder?
Åbne kontormiljøer, personlige møder, teambuilding og håndtryk har tidligere været en del af hverdagen for mange danske virksomheder, men det har covid-19 ændret på. Tidligere klassiske arbejdsformer er blevet erstattet af nye og mange medarbejdere arbejder f.eks. hjemmefra, på skift eller under nye og mere beskyttede forhold. Denne nye virkelighed har resulteret i en større produktivitet og effektivitet blandt de medarbejdere, som trives med at arbejde hjemmefra. Eksempler som øget fokus, effektiv brug af tid og færre forstyrrelser er blandt de positive tendenser. Det har fået flere ledere til at overveje at implementere muligheder for fleksible arbejdsmiljøer og faste hjemmearbejdsdage. Er det også tilfældet i din virksomhed? Hvis ja, så læs med i denne e-guide og find inspiration til, hvordan din virksomhed kan opnå de største fordele med online møder baseret på Cisco Webex.