Efter næsten fire uger: Så meget fylder Windows 10 på markedet

Microsofts Windows 10 har nu snart været på markedet i fire uger. Se her, hvordan det nye styresystem klarer sig.

Artikel top billede

Det er nu snart ved at være fire uger siden, at Microsoft frigav sit nye Windows 10-styresystem.

Rigtig mange forbrugere har allerede benyttet sig af den gratis opgradering, og markedsandelen vokser derfor også ganske hurtigt i disse uger. 

Det viser den seneste statistik fra Statcounter over det globale marked for operativsystemer til computere og tablets i perioden den 17. til 23. august.

Her ligger Windows 10 på en global markedsandel på 5,57 procent, mens Windows 8 og 8.1 tilsammen står for 15,83 procent ifølge Statcounter.

Det mest udbredte styresystem er fortsat Windows 7 med en markedsandel på 48,16 procent, mens XP ligger på 8,81 procent.

Apples OS X - hvor der snart kommer en ny version, El Capitan, som du kan læse om her - ligger på 7,37 procent, mens iPad'ens iOS har lige knap seks procent.

Det gratis Windows 10

I den seneste statistik fra danske FDIM, der dækker perioden den 10. til den 16. august, ligger Windows 10 på en markedsandel på 4 procent.

Windows 10 er en gratis opgradering for langt de fleste Windows-brugere, og der er næppe tvivl om, at den strategi fra Microsofts side vil give pote i forhold til hurtigt at sikre en massiv udbredelse af det nye styresystem.

Mens der har været fart på Windows 10-installationerne siden den 28/29. juli, hvor systemet blev frigivet, har det haltet noget mere med den nye Edge-browser fra Microsoft.

Det er nemlig langt fra alle Windows 10-brugere, der vælger også at benytte den nye Microsoft-browser, der kommer sammen med styresystemet. Læs mere om den situation her.

Læs også:

Nu har vi så fået Windows 10 - men drømmen om et nyt pc-boom krakelerer

Windows 10 stormer frem - men Edge-browseren kan slet ikke følge med

Vi har testet den endelige version af Windows 10: Her er dommen

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly