Det offentlige Danmark skruer heftigt op for cloud: Derfor hælder offentlige it-chefer mere og mere til cloud

Antallet af cloud-løsninger hos SKI er vokset fra 36 til 368 cloud-løsninger på få år. Læs her, hvorfor de offentlige it-chefer hælder mere og mere til software-as-a-service-løsningerne.

Man kan vist roligt sige, at cloud-løsningerne til både den offentlige og private sektor er kommet for at blive mange år ud i fremtiden.

Allerede sidste år gik Statens og Kommunernes Indkøbs Service (SKI) fra at have 36 løsninger på sin rammeaftale 02.19 til at rumme 368 løsninger frem mod 2018.

Og alt tyder på, at der om få år kommer endnu flere cloud-services i form af software-as-a-service-løsninger til staten og kommunerne på hylderne hos SKI.

"I de seneste fem år har vi set en kraftig modning af cloud-markedet, og sådan en udvikling slår igennem, når vi tilbyder en rammeaftale på området," siger chefkonsulent Bjarne Jørgensen hos SKI til Computerworld.

Godt 20 nye leverandører
Han forklarer, at i SKI's cloud-tilbud bliver data opbevaret i overensstemmelse med datalovgivningen, og det typisk sker på europæiske servere.

Det åbner for, at mange offentlige myndigheder kan gå i skyen med deres data.

På den gamle cloud-aftale fra 2010 var der 27 leverandører, og nu er der på rammetalen 02.19 i alt 39 leverandører, hvoraf 19 er nye. 

"Dengang (i 2010, red.) blev der talt meget om cloud, men tilbuddene var stadig ret umodne. Det er så forandret nu, hvilket er grunden til, at vi har åbnet meget store lagerhylder for leverandørerne, som de så kan fylde op med services," lyder det fra Bjarne Jørgensen hos SKI.

Han fortæller, at mange af de nye leverandører modsat giganter som Microsoft og KMD typisk har mellem 20 og 50 ansatte, og der derfor er mange specialiserede it-leverandører med i SKI's cloud-pulje.

Læs også: Offentlig cloudaftale for milliarder på plads - her er vinderne

Skal nå 2,2 milliarder kroner
Det gælder for alle cloud-leverandører hos SKI, at de skal kunne leve op til den fælleskommunale rammearkitektur med snitflader til andre programmer udarbejdet af KL og Kombit i fællesskab.

Statens og Kommunernes Indkøbs Service budgetterer med, at der i den nuværende cloud-rammeaftale, der strækker sig fra 2014 til 2018, har en omsætning på 2,2 milliarder kroner.

"Som det går lige nu, er der intet, der tyder på, at vi rammer ved siden af den estimering," siger SKI-chefkonsulent Bjarne Jørgensen.

Han tilføjer, at alt peger på, at der i den næste 02.19-rammeaftale fra 2018 og frem meget sandsynligt kommer endnu flere cloud-services på hylderne hos SKI.

It-chef: Vi ser mange fordele
Formand for Foreningen af Kommunale IT-chefer( KITA), Henrik Brix fra Favrskov Kommune, er på ingen måder overrasket over det nuværende og de måske kommende SKI-udbud, hvor der kan vælges mellem flere it-services i skyen.

Læs også: It-firmaer: Derfor dropper vi at sælge cloud til det offentlige

"Jeg ser det som en helt naturlig udvikling. For når vi kan effektivisere, spare penge og samtidig yde en god service, så er alle it-ansvarlige jo opmærksomme på de gevinster," siger han til Computerworld og fortsætter:

"Flere og flere af vores egne løsninger bliver hostet ude i byen, fordi det giver bedre skalerbarhed, udnytter ressourcerne bedre og så er de typisk også billigere, selvom man ikke altid kan regne med lavere priser i skyen."

Henrik Brix siger, at når det kommer til pris, så skal man selvfølgelig se på den løbende cloud-serviceaftale og sammenligne den med sine licensindkøb, hvor eksempelvis områder som licensvedligeholdelse godt kan gå hen og blive en bekostelig affære.

"Datasikkerhed er selvfølgelig også ekstremt vigtigt, og det skal man også huske og undersøge til bunds, hvis man kaster sig ud i skyen," lyder rådet fra Henrik Brix.

Læs også: 
Cloud-computing i overhalingsbanen

Her er vinderne på det danske software-marked: Disse teknologier er der for alvor skub i




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere


Er du klar til at rekruttere de attraktive it-talenter i 2021?

Hvad betyder aller mest for danske it-kandidater, og har corona været med til at skubbe til it-kandidaternes værdisæt? Det gennemgår vi på denne times webinar, hvor der naturligvis også vil være plads til spørgsmål og mulighed for videre dialog.

10. december 2020 | Læs mere






Computerworld
Bitcoinen nåede lige at kulminere igen – men så kom krakket
Der blev sat en ny rekord for bitcoinens værdi i år – men godt 24 timer efter blev der høvlet næsten 20.000 kroner af den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan sælger du nemt IT-sikkerhed og backup som en service – og styrker din indtjening
Den klassiske forhandlermodel med salg af produkter er under pres. Som IT-forhandler er du enormt konkurrenceudsat og de kunder der køber, er ikke altid loyale. Den hårde konkurrence giver samtidig stærkt begrænsede margener. For kunden er det er mere besværligt købe produkter end det er at købe services og du risikerer derfor, at kunden smutter over til en nemmere og mere fleksibel løsning - det vil sige til nogen, der sælger services. Nøglen til vækst er ofte at påtage sig rollen som managed service provider. Her tilbyder du en pakke af services, der komplementerer primærproduktet og løser en udfordring for kunden – og styrker dit salg og din indtjening. Du opnår en løbende indtægt, en tættere relation til dine kunder og en fleksibilitet og skalerbarhed, som kun skyen kan tilbyde. Et oplagt eksempel er en kombination af salg af services som cyberbeskyttelse og backup. I denne hvidbog får du konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med at optimere din forretningsmodel.