Google tvinger Adblock-brugere til at se reklamer alligevel med fiffig fidus

Google tager fløjelshandskerne af og går i krig mod det stigende brug af reklameblokering på nettet

Artikel top billede

Google er træt af dig, hvis du altså bruger Adblock Plus eller andre addons, som fjerner reklamer fra internettet.

Langt størstedelen af Googles indtjening kommer fra reklamer vist på hjemmesider via Googles Adsense, så Google tjener ingen penge, når du går ind på gratis hjemmesider og ikke kan se de viste reklamer.

Adblock Plus fjerner blandt andet nogle reklamer før og under YouTube-film, og det er Google ikke glad for.

Det ser endda ud til, at Google har formået at tage en form for hævn.

Du skal den fulde reklame

Når YouTube viser dig en lang reklame på flere minutter, har du normalt mulighed for at fjerne den efter fem sekunder, men bruger du Adblock Plus eller andre lignende add ons, så fjerner Google nu "skip"-knappen, så du skal se alle tre minutter - hvis altså ikke du fjerner Adblock Plus eller whitelister YouTube.

Dette sker kun via Chrome browseren, som til gengæld er en af de mest populære blandt internettets mange milliarder af brugere.

Adblock Plus og flere af de andre programmer er altså blevet mindre brugbar, hvis du altså er Youtube-fan. 

Mange hjemmesider mærker tydeligt den store flugt fra reklamer, som sker i disse år.

Adblock Plus og lignende programmer er blevet populære og selv Apple lover en form for adblocking i den kommende iOS 9-version af Safari.

Bruger du Adblock Plus eller andre typer programmer? Og hvorfor? Er det ikke at sammenligne med at downloade ulovlige film på nettet, når du læser ting på sites, som tjener alle sine penge via reklamer, som blokeres? Giv din mening til kende.

Læs også: Google afviser blankt EU-kritik i stor monopolsag: Siger nej til Vestager

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S