Google tvinger Adblock-brugere til at se reklamer alligevel med fiffig fidus

Google tager fløjelshandskerne af og går i krig mod det stigende brug af reklameblokering på nettet

Artikel top billede

Google er træt af dig, hvis du altså bruger Adblock Plus eller andre addons, som fjerner reklamer fra internettet.

Langt størstedelen af Googles indtjening kommer fra reklamer vist på hjemmesider via Googles Adsense, så Google tjener ingen penge, når du går ind på gratis hjemmesider og ikke kan se de viste reklamer.

Adblock Plus fjerner blandt andet nogle reklamer før og under YouTube-film, og det er Google ikke glad for.

Det ser endda ud til, at Google har formået at tage en form for hævn.

Du skal den fulde reklame

Når YouTube viser dig en lang reklame på flere minutter, har du normalt mulighed for at fjerne den efter fem sekunder, men bruger du Adblock Plus eller andre lignende add ons, så fjerner Google nu "skip"-knappen, så du skal se alle tre minutter - hvis altså ikke du fjerner Adblock Plus eller whitelister YouTube.

Dette sker kun via Chrome browseren, som til gengæld er en af de mest populære blandt internettets mange milliarder af brugere.

Adblock Plus og flere af de andre programmer er altså blevet mindre brugbar, hvis du altså er Youtube-fan. 

Mange hjemmesider mærker tydeligt den store flugt fra reklamer, som sker i disse år.

Adblock Plus og lignende programmer er blevet populære og selv Apple lover en form for adblocking i den kommende iOS 9-version af Safari.

Bruger du Adblock Plus eller andre typer programmer? Og hvorfor? Er det ikke at sammenligne med at downloade ulovlige film på nettet, når du læser ting på sites, som tjener alle sine penge via reklamer, som blokeres? Giv din mening til kende.

Læs også: Google afviser blankt EU-kritik i stor monopolsag: Siger nej til Vestager

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S