Popcorn Time-grundlægger: Vi blev tilbudt millioner for at sprede malware til brugerne

Manden bag den kontroversielle pirattjeneste fortæller nu, hvordan han løb skrigende væk fra indholdsleverandørernes advokater og om milliontilbud fra kriminelle, der ville fodre brugerne med malware.

Artikel top billede

Den torrent-baserede streaming-tjeneste, med det lækkersultne navn Popcorn Time, har oplevet en eksplosiv vækst blandt brugerne.

Men projektet har langt fra været lutter lagkage, og i et stort interview fortæller den 29-årige argentinske grundlægger, med navnet Federico Abad, åbent om opstarten af tjenesten.

Han beskriver også sit exit, der var krydret med både trusler om bål og brand samt løfter om millioner af kroner.

Det sker i et interview med websiden DN, hvor den ellers anonyme argentiner, nu lægger kortene på bordet.

Ikke så overraskende fortæller han, at det var skræmmekampagner fra indholdsproducenterne, der fik ham, og websiden, ned med nakken.

Tog benenen på nakken

Han fortæller, at kollegaerne hurtigt tog benene på nakken af ren nervøsitet over, at tjenesten modtog en enorm opmærksomhed fra både fans og modstandere.

På rekordtid sad Federico Abad alene tilbage på skansen som styrmand på sit projekt. Han fik dog hjælp fra udviklere rundt omkring i verden, der fortsatte med at kode og udvikle tjenesten.

Men selv om han forsøgte at holde en ultralav profil, så fik indholdsproducenterne hurtigt fundet frem til hans identitet.

Det, der for alvor fik bærget til at flyde over, og Federico Abad til at løbe skrigende væk, var en henvendelse fra det store filmstudie Warner Brothers, hvis advokater havde fundet frem til ham og hans kollegaer.

"Vi blev aldrig helt klar over, hvordan de fandt frem til os. Men pludselig var vi ikke længere anonyme. De vidste både, hvor vi arbejdede og boede," fortæller Federico Abad til DN.

Læs også: Computerworlds læsere: Derfor bruger vi pirat-tjenester

Millioner fra kriminelle

Arbejdet med Popcorn Time gav dog ikke kun anledning til trusler, men også løfter om millioner af kroner.

Udviklerholdet blev tilbudt penge fra kriminelle, der ønskede at sprede ondsindet kode eller malware til de mange bruger af tjenesten.

Ifølge Federico Abad kunne teamet have tjent helt op til 100 millioner dollar, hvis de havde gået med på alle de tilbud, som de kriminelle diskede op med.

Han hævder dog, at alle henvendelser blev afvist.

Hensigten med Popcorn Time var i stedet at gøre torrent-teknologien så tilgængelig og brugervenlig, at alle kan være med.

Det, må man sig, er lykkedes til ug med kryds og slange .

Du kan læse hele interviewet her.

Læs også:
Computerworlds læsere: Derfor bruger vi pirat-tjenester

Netflix' masterplan er filmverdenens værste mareridt - men kunderne jubler

To fynboer anholdt af politiet for streaming-info på website

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil