Computerworlds læsere: Derfor bruger vi pirat-tjenester

Den udbredte pirat-streaming-tjeneste Popcorn Time har sat fornyet gang i en principiel debat blandt Computerworlds-brugere.

En debat-artikel om brug af pirater-tjenester har gennem den seneste uge sat gang i debatten blandt Computerworlds-læsere.

I artiklen satte overtegnede journalist spørgsmålstegn ved det moralske i at bruge den populære pirattjeneste Popcorn Time. 

Artiklen var et debatopæg, hvor der blev rettet en hård kritik mod de undskyldninger, som vi var mange der brugte i 1990'erne, da Napster kom frem.

Det er undskyldninger, som nu igen bliver brugt af en ny generation af pirater, der forsøger at forsvare deres brug af blandt andet Popcorn Time. 

"Når piraten løber tør for undskyldninger, forfalder han eller hun ofte til lettere højpandede ideologiske argumenter. (...) Men når jeg hører den type argumenter, hører jeg, som oftest ikke andet end en bekvem undskyldning for at stjæle andre folks arbejde," lød det i artiklen.

Læsere fløj til tasterne
Det fik flere af Computerworlds-læsere til tasterne. Flere indrømmede, at de bruger eller har brugt pirattjenester.

Eksempelvis Computerworld-læseren med brugernavnet Kruse, der hævder udelukkende at bruge Popcorn Time som en slags kvalitetssikring mod fejlkøb. 

"Jeg køber ikke en film, jeg ikke synes er god. Hvis jeg ikke havde Popcorn Time, ville jeg eje færre film i dag, " skriver læseren.

En lignende forklaring kommer fra Computerworld-læseren Jonas Rudbeck, der skriver

"I den vennegruppe, jeg er en del af, er der mange "pirater," men det er sjovt at se, at vi til gengæld også er dem, der går mest i biografen og som køber flest film og bokssæt."

For nogle brugere handler det om ren og skær bekvemmelighed.

"Jeg er doven."

Sådan lyder indrømmelsen fra Computerworld-debattøren Ebbe Hansen, der efterfølgende forklarer:

"De fleste film, som jeg henter eller ser via Popcorn Time, står på min reol i forvejen. Jeg gider bare ikke have besværet med at hive dem ud, sætte dem i afspilleren eller evt rippe dem."

Flere debattører påpeger desuden, at udvalget på de lovlige streamingtjenester ikke er så omfattende, som på de ulovlige pirattjenester.

Computerworld-læseren Rene Nissen påpeger, at han ikke selv bruger pirattjenester, men skriver alligevel:

"Vi har Viaplay, Netflix og HBO. Der er et kæmpe udvalg af gamle film og ringe serier. Viaplay har to-tre serier og Netflix har lidt film, vi gider. HBO er nyt for os, og indtil nu har det kun været en skuffelse: Dårligt udvalg, hakkende streaming og mange fejl."

Skaber pirattjenester positive forandringer?
En række læsere påpeger ligedes, at de mener, at de seneste mange års udbredte pirateri har en stor del af æren for, at vi i dag har et rigtigt udbud af veffungerende streamingtjenester på både film og musik-området.

Eksempelvis skriver brugeren "ChampignonsskyPreben":

"Jeg går udfra at du ikke er HELT uenig i, at den store succes som Netflix og Spotify har fået, netop bygger på, at man har lyttet til hvad brugerne, heriblandt piraterne, har efterspurgt i årevis: Brugervenlighed, fornuftig pris og stort udvalg."

Brugeren mener derfor også, at tjenester som Popcorn Time kan tvinge rettighedshaverne til at opgive flere af deres principper.  Eksempelvis ved at frigive premiere film på streamingtjenester.

Debatten om brug af pirattjenester åbner også for debatter af mere principiel karakter. Eksempelvis ser en anonym bruger ved Anon84 pirattjenesterne som et opgør med den kapitalistiske samfundsmodel:  

"Problemet er at verden er i en kæmpe forandringsfase, og de gamle forretnings modeller er ved at blive nedbrudt, og hvis der er noget en kapitalist ikke kan lide, så er det forandring. Så jeg kan kun sige: Tør øjnene," lyder opsangen fra den anonyme Computerworld-debattør Anon84.

En debattør ved navn Hans HB Thøgersen har tilsyneladende heller de store skrubler ved at krænke ophavsretten: 

"Lad endelig pirater tag så meget som de lyster," skriver han og tilføjer :

"Det enste band jeg kender som opfører sig anstændig er Albama Shakes. Resten er grådige hyklere som har glemt hvor de kommer fra. Hvorfor betale til en skuespiller som stort set kan fjerne verdens sult, men ikke gør en skid?. Skal vi give ham/hende endnu flere penge? Musikere og skuespillere er selv skyld i at ingen vil betale for deres arbejde"

Rolf Bjerre, der tidligere har været aktiv i Piratpartiet og i dag er partiet Alternativets ordfører for IT og Digitale Frihedsrettigheder blander sig også i debatten og opfordrer til, at vi starter en mere grundlæggende debat om, hvordan vores samfund er indrettet: 

"Hvordan har du det med hvordan samfundet er sat sammen? Hvad er du tilfreds og utilfreds med i den nævnte sammenhæng," spørger han i debatten.



Læs hele artiklen og den efterfølgende debat her: 
Jeg var en pirat-hykler - for inderst inde vidste jeg godt, at det var forkert



mest debatterede artikler

Computerworld
For to år siden nedsænkede Microsoft 864 servere i Nordsøen: Nu er datacenteret på land igen - se resultatet her
Microsoft har efter to år hævet sit undervands-datacenter op af Nordsøen. Her er de erfaringer, selskabet har gjort sig.
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Få overblikket: Her er Gartners vurdering af 16 førende CRM-leverandører
Den teknologiske udvikling skaber pt. en massiv omstilling inden for kundeservice. Samtidig muliggør teknologien også en konsolidering, som igen stiller nye krav til moderne CRM-systemer. Især kunstig intelligens og muligheden for digitale kanaler står højt på kundernes liste. I dette whitepaper kan du derfor læse om analysevirksomheden Gartners research af 16 leverandører inden for CRM og dermed få et overblik over det stadigt mere komplekse landskab.