Langt om længe: Facebook bygger 'dislike'-knappen

Facebook er gået i gang med at teste en 'dislike'-funktion på sit sociale medie. Facebook-boss Mark Zuckerberg understreger, at der ikke er tale om en hade-knap, men en mulighed for at tilkendegive andre følelser end de positive.

Artikel top billede

På verdens største sociale medie Facebook med omkring en milliard aktive brugere har folk i et årtis tid kunnet hæve tommeltotten til et 'like' over en statusopdatering, der vakte glæde.

I årevis har Facebook-brugerne også efterlyst et modstykke, hvor man kunne udtrykke misbehag over en vens brækkede ben eller bare give sin utilfredshed til kende.

Facebook har dog ikke ønsket at introducere en dislike-knap, hvor tomlen vender nedad, da det har været vurderet, at det ville skabe en negativ stemning på sitet.

Men nu har piben fået en anden lyd, og Facebook er vendt rundt på en tallerken, skriver CNBC blandt flere medier.

"Folk har spurgt om 'dislike'-knappen i flere år, og formentlig har hundredvis spurgt om dette. I dag er en speciel dag, fordi det er dagen, hvor jeg rent faktisk kan sige, at vi arbejder på sagen, og vi er meget tæt på at teste funktionen," lød det fra Facebook-boss Mark Zuckerberg i går tirsdag ifølge CNBC.

Ikke en hade-knap

Facebook-stifteren og chefen for det store sociale medie understregede samtidig, at Facebook ikke er interesseret i at indføre et pointsystem, hvor folk kan stemme statusopdateringer op eller ned med de virtuelle tommelfingre.

"Du ønsker jo ikke at dele et vigtigt øjeblik for dig, og så blive mødt af nogen, der nedstemmer det," forklarede Mark Zuckerberg.

Han fortalte, at dislike-funktionen skal bruges til at udtrykke følelser, der ikke kun er positive.

"Hvis du deler noget, der er sørgeligt, så føles det måske ikke så rart for folk at 'like' den opdatering," forklarede Mark Zuckerberg.

Hvornår du kan sende et dislike til en af dine venners mere triste opdateringer, afslørede Facebook-stifteren ikke.

Han sagde dog, at funktionen var overraskende kompleks at udvikle, hvilket er årsagen til, at den først bliver rullet ud på det store sociale medie efter solid gennemtestning.

Læs også:
Psykolog: Derfor har vi så travlt med at Facebook-opdatere om flygtninge

Domstol tvinger Facebook til at acceptere skøre brugernavne

Annonceindlæg fra Jyske Bank

Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Selvstændig IT-sagsbehandler søges til dynamisk virksomhed i Hvidovre

Midtjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Erfaren leder til cyberdivisionen i Hvidovre

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S