Antivirus-producent: Vi sælger din surf-historik til reklamefirmaer

AVG har fjernet 'advokatsproget' fra brugerbetingelserne i sin gratis sikkerhedspakke. Nu kan du så læse, at firmaet sælger din surf-historik og meget andet til tredjepart. Det er ærlig snak.

Sikkerhedsfirmaet AVG har udviklet en af verdens mest udbredte og gratis antivirus-løsninger.

Nu har selskabet opdateret brugerbetingelserne, og det fremgår ganske tydeligt, at selskabet ønsker at sælge dine brugerdata for også at tilbyde dig et gratis produkt i fremtiden.

Sælger ikke identificerbare data
I regelsættet udpeges en række datatyper, som sikkerhedsfirmaet sælger til andre selskaber for at holde antivirusprogrammet gratis.

Det vigtigste i oversigten er nok surf-historikken og søgehistorikken, der kan sælges.

AVG peger på, at der kan dukke identificerbare data op i denne forbindelse men siger også, at de sorteres fra.

Læs også: Retten til dit privatliv er et spil uden regler - og du har intet at skulle have sagt

Blandt de data, som firmaet beskriver som identificerbare, er eksempelvis geo-data fra enkeltpersoner. Firmaet fortæller, at ved at samle mange brugere i en statistik, kan de sige noget om brugerne i en region og ikke den enkelte person.

Præcis hvordan disse data bliver fundet og filtreret fra, kan man ikke læse om.

Ud over surf-historikken og søgehistorien kan AVG dele ting som annonce-ID fra den enhed, som softwaren kører på.

Et annonce-ID er en lang række bogstaver og tal, der lader annoncenetværkene spore brugere, uden at brugeren identificeres med navn og kontaktdata.

Mobilnetværk og informationer om, hvilke apps du har på mobil, tablet eller pc, er også nogle af de data, der indsamles.

Ligeledes indsamles info om brugermønstret for dine apps.

Ærlig snak
AVG fortæller, at det faktisk slet ikke er nyt, at der indsamles data

Det nye er, at firmaet fortæller det i tydelige og ærlige vendinger.

AVG er heller ikke alene om at praktisere dette. Det er faktisk standard at sende anonymiserede data til tredjemand i de gratis produkter.

Dataindsamling er også en praksis, som de store selskaber som Google, Facebook eller Twitter anvender i stor stil, så på den måde adskiller AVG sig ikke fra de andre firmaer.

Hvis du ønsker at anvende AVG uden, at der registreres data, så kan det lade sig gøre ved at skifte til betalingsløsningen af programmet.

Læs også:
Sikkerhedsfolk indrømmer: Vi udviklede malware for at ramme konkurrenterne

Kæmpetest af 20 antivirusprogrammer: Her er markedets hurtigste antivirus

AVG: Ny struktur afslutter kanalkonflikt


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: Drift og dagligdag - effektive it-værktøjer

Du har nu (forhåbentligt) styr på virksomhedens dataflow i forhold til GDPR. På dette seminar bliver du præsenteret for en række af de mest effektive it-værktøjer til håndtering af persondata, så I lever op til GDPR: Inklusive varsling, samtykke, lagring, overblik, dokumentation og sletning.

21. februar 2019 | Læs mere


Få styr på det rigtige setup: Skal du vælge on prem eller cloud? Eller en kombination?

Mange virksomheder har i årevis opbevaret og håndteret deres data i egne datacentre, men med cloud computing er tingene for alvor i opbrud. På dette event bliver du klogere på de muligheder, som du har for at designe en hybrid cloud-infrastruktur, der kombinerer on-premise og forskellige cloud-former på bedst mulig måde for netop din forretning.

26. februar 2019 | Læs mere


Predictive business analytics - Brug AI og Machine learning til at forstå og forudsige dine kunders adfærd

Machine Learning og kunstig intelligens er ikke længere bare hype. Det er et værktøj, der for eksempel kan hjælpe dig med at give dine kunder individualiserede og relevante tilbud – og dermed øge både salg og kundetilfredshed. Data om dine kunder og deres adfærd er en uundværlig ressource i salgsarbejdet. Uden indsigt og kendskab til kunderne, er det en hovedløs jagt at skabe mersalg og styrke kundeloyaliteten. Machine Learning hjælper dig og dit salgspersonale med at bruge alle disse data og med meget stor sikkerhed at forudsige kundens næste køb.

27. februar 2019 | Læs mere





Flere dybdegående Computerworld artikler

"Det er skide sjovt, at vi nu også kan følge med i en masse data under kampene. Men det betyder også, at dårlige tabere kan henvise til vores bordfodbold-data"

Alle de indsamlede data bliver bearbejdet via machine-learning, der giver os en masse statistik på vores bordfodboldkampe. Vi kan eksempelvis se hvilket hold, der har haft bolden mest, og hvem der har flest skud på mål. Vi har også installeret en optisk sensor i målet, der registrerer, når der bliver scoret og holder styr på stillingen.

Erik Kaae stopper som topchef i EG efter salg til DXC Technology - forlader nu helt it-branchen
Morgen-briefing: Lars Seier henter dansk erhvervsprofil til krypto-virksomhed / Amazon investerer milliarder i Tesla-rival / Google køber grunde op via mystiske skuffeselskaber / Apple henter tidligere Microsoft-chef til ny smart home-satsning
Ugen i tech: Stort Samsung læk: Her er selskabets forårskollektion af wearables / Canon-prisbombe – halverer nærmest prisen på spritnyt fullframe kamera / Salg på prisstærkt Nvidia GTX1660 er tyvstartet.
2 Test af Microsoft Surface Laptop 2: En genial laptop - hvor Microsoft begår nogle sløje svipsere
Årets største mobil-messe åbner snart portene: Her er de fem nyheder, vi glæder os mest til
Netcompanys bestyrelsesformand trækker sig: Fravælger selskabet til fordel for andre bestyrelsesposter
11 Her er Googles svar på nye EU-regler, der 'kan ødelægge internettet for altid': "Detaljerne er vigtige"


Premium
Regeringens Disruptionsråd blev udskammet og latterliggjort – men nu får vi indblik i de reelle resultater
Regeringens Disruptionsråd blev udskammet og latterliggjort, da skuespilleren Helle Joof gjorde sig klog på indianerstammer og disruption. Men nu kan vi efter knap to år gøre status over rådets arbejde.
CIO
Tech fra Toppen: Det har CIO Mads Madsbjerg Hansen fra FLSmidth lært af flere års global it-konsolidering
Tech fra Toppen: Flere års arbejde har betydet en reduktion i antallet af it-systemer hos FLSmidth. Men processen har ikke været uden overraskelser. Hør hvad CIO Mads Madsbjerg Hansen har lært af den omfattende og globale proces.
Job & Karriere
Toke Kruse: Jeg spår, at humankapital i 2019 erstattes af it-kapital
I 2019 vil vi se en kæmpe udskiftning af ressourcer, hvorunder de menneskelige processer overtages af software, der gør os mennesker hurtigere og mere effektive. Betyder det store fyringsrunder? Måske.
White paper
Sikkerhedsimplikationerne ved digital transformation
I Fortinets rapport fra 2018 omkring sikkerhedsimplikationerne ved digital transformation, tages temperaturen på den aktuelle tilstand for Cybersecurity i organisationer rundt omkring i hele verden. Blandt de 300 respondenter viste der sig en række spændende trends. Her er et par stykker af dem: - Digital Transformation er den mest indflydelsesrige it-trend i organisationer i dag. Hele 92% svarede at det har stor indvirkning på deres forretning - Sikkerhed er den klart største udfordring i forhold til digital transformation. Hele 85% mener det har stor indvirkning på deres forretning Download hele rapporten her og få flere spændende findings.