Artikel top billede

Teleselskab ramt af gigantisk data-skandale: 15 millioner kunders data er stjålet

Telekoncernen T-Mobile er havnet i fedtefadet, efter at underleverandøren Experian er blevet ramt af et angreb, der påvirker 15 millioner tele-kunder. T-Mobiles direktør er "ekstremt vred."

Telekæmpen T-Mobile befinder sig i øjeblikket i en yderst presset situation, efter op imod 15 millioner af selskabets kunder kan være påvirket at et databrud.

Det er underleverandøren Experian, der står for T-Mobiles kreditvurderinger, er der er ramt af hackerangrebet, men T-Mobiles administrerende direktør må nu selv i et åbent brev informere tele-kunderne:

"Experian, der tager sig af vores kredit-ansøgninger, har givet os besked om, at man er blevet ramt af et databrud."

"Efterforskningen er stadig i gang, men vi ved nu, at hackeren fik fat i data på cirka 15 millioner mennesker, inklusiv nye ansøgere af et kredittjek eller finansiering af et device fra den 1. september 2013 til 16. september 2015," skriver John Legere fra T-Mobile.

Kan have brudt kryptering

"Disse data inkluderer informationer som navne, adresser, fødselsdatoer og krypterede felter med 'social security'-numre og andet ID (som kørekort eller pas-numre)," forklarer CEO'en fra T-Mobile videre.

"Experian har slået fast, at denne kryptering kan være blevet kompromitteret. Vi arbejder sammen med Experian for at tage skridt til at beskytte alle disse kunder så hurtigt som muligt."

"Ekstremt vred"

Mens T-Mobile altså i øjeblikket arbejder sammen med underleverandøren om at få styr på data-skandalen, så lægger T-Mobiles direktør ikke skjul på, at samarbejdet vil skulle genovervejes, når der igen er faldet lidt ro på.

"Jeg er selvfølgelig ekstremt vred over dette datalæk, og vi vil foretage et gennemgribende eftersyn af vores forhold til Experian, men lige nu er min største bekymring og vigtigste fokus at hjælpe alle de ramte kunder," skriver John Legere.

T-Mobile er et af USA's absolut største teleselskaber med over 293 millioner kunder. Selskabets har 45.000 ansatte og ejes primært af Deutsche Telekom.

Experian, der har hovedkontor i Dublin, opererer i 40 lande, heriblandt Danmark.

Experian skriver i øjeblikket på sin hjemmeside, at hackeren trængte ind på en Experian-server, der indeholdt dataene fra T-Mobile.

"Den uautoriserede adgang var et isoleret tilfælde, der fandt sted i en afgrænset tidsperiode," lyder det blandt andet fra Experian, der skriver, at der nu samarbejdes med nationale og internationale myndigheder om at afdække angrebets konsekvenser.

Læs også:

Danmark ramt af hundredvis af alvorlige hackerangreb




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


Sats på DevOps og få mere kvalitet og hastighed i både udvikling og drift

Der er mange potentielle gevinster at hente ved at satse på DevOps. Rigtig mange danske virksomheder er allerede i gang. På denne konference får du et indblik i mulighederne med DevOps og gode råd, der kan sikre dig succesen.

02. november 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere