Danske chefer aner intet om gevinsterne i deres egne it-projekter

Over halvdelen af danske virksomheder aner intet om, hvorvidt deres it-projekter giver den ønskede gevinst, viser ny undersøgelse. Læs her, hvordan du kan få sat fokus på gevinstrealiseringen.

Stort set alle danske virksomheder af en vis størrelse pumper massevis af kroner, hænder og hoveder i it-projekter for at øge produktiviteten, forbedre kundeservice og opfede bundlinjen.

Alligevel er det kun en mindretal af virksomhederne, som rent faktisk måler, om it-projekterne nu også giver de ønskede gevinster.

Det viser en ny undersøgelse, som it-interesseorganisationen Dansk IT har udarbejdet i samarbejde med konsulentvirksomheden Peak Consulting Group.

40 procent følger op
Undersøgelsen er baseret på 120 besvarelser fra ledere i både den offentlige og private sektor.

Og her fremgår det, at kun 40 procent måler, om et it-projekt har indfriet forventningerne.

27 procent svarer nej til, om de foretager målinger, mens 33 procent af de adspurgte ledere angiver, at de har planer om at følge op - men endnu ikke har gjort det.

Det vil sige, at op mod 60 procent ikke ved, om et projekt har været en succes eller ej. 

Aner intet om virkeligheden
Den manglende opfølgning på it-projekterne står i skærende kontrast til, at 87 procent af de adspurgte ledere arbejder med businesscases, inden de kaster sig ud i udviklings- og forandringsprojekterne.

"Når virksomhederne ikke måler, om der er gevinster som følge af projekterne, får de ganske enkelt ikke den viden, der er nødvendig for at kunne effektuere en planlagt økonomisk gevinst," forklarer managementkonsulent Annette Assentoft fra Peak Consulting Group i en pressemeddelelse.

"Hvis man for eksempel skal afskedige medarbejdere som følge af et projekt, og man ikke har fået fulgt op på, om projektet har givet den forventede værdi, kan man risikere at stå med færre ressourcer til de samme opgaver. Og så taler vi altså om en besparelse, der intet har med gevinstrealisering at gøre," fortsætter hun.

I undersøgelsen fra Dansk IT angives det desuden, at 83 procent af de danske virksomheder arbejder med it-projekter med besparelser for øje, mens 75 procent ønsker højere produktivitet.

Forslag: Indfør gevinstkultur
For at få mere styr på, om it-projekterne nu også realiserer de ønskede effekter, foreslår Dansk IT, at selskaberne indfører en gevinstkultur.

Denne gevinstkultur går i al sin enkelhed ud på, at inden projektet påbegyndes, så bliver gevinsterne tænkt ind i projekterne.

Herefter kan man løbende i projektets levetid kontrollere, hvordan projektudviklingen påvirker gevinsterne i positiv eller negativ retning, forklarer Jan Madsen, som er formand for Dansk IT's fagråd for Projekt-, Program- og Porteføljeledelse.

"Når man har en gevinstkultur, arbejder man aktivt på at få skabt de nødvendige forandringer, der er en forudsætning for, at gevinsterne kan realiseres. Samtidig arbejder med dynamisk med business casen gennem hele projektet," siger han om den manglende indsigt i it-projekterne.

Undersøgelsen indikerer i den sammenhæng, at business casen ofte kun bliver brugt som midlet til at få penge til et projekt, mens man altså glemmer at undersøge, hvor tæt på målet det reelle it-projekt rammer.

Læs også:
Trods ekstrem udvikling: Disse fire it-ting har aldrig ændret sig - og vil måske aldrig gøre det

Markante ændringer på vej efter EFI-skandalen: Skattelov skal skrives om

Netcompany er Danmarks bedste sværvægter inden for it: Her er metoden bag successen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere


Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Kan Microsoft 365 styrke sikkerheden på hjemmearbejdspladsen?
Microsoft 365 er både Officeapplikationer og produktivitet – men også meget mere end det! Med Microsoft 365 får du faktisk adgang til en lang række sikkerhedsydelser, der kan øge modstandsdygtigheden i tilfælde af cyberangreb. Mange af tjenesterne er særligt velegnede til at styrke sikkerheden, når medarbejderne arbejder hjemmefra. Samtidig gør Microsoft 365 det lettere at sikre adgangen til virksomhedens systemer, beskytte kundedata og forebygger, opsporer og automatiserer reaktioner på avancerede trusler. Microsoft 365 tilbyder over 50 forskellige sikkerhedsydelser, og denne guide er skrevet med henblik på at øge forståelsen for, hvordan de fungerer og kan være med til at optimere sikkerheden i din virksomhed.