Artikel top billede

Trods ekstrem udvikling: Disse fire it-ting har aldrig ændret sig - og vil måske aldrig gøre det

Klumme: It har altid forandret og udviklet sig meget hurtigt. Men der er fire ting, som aldrig har ændret sig. Her er fire bud på tidernes uforanderlighed.

Nu er det guddødemig 40 år siden, jeg begyndte at arbejde med computere.

Dengang var min maskine på størrelse med et køleskab, kunne programmes i Basic, og jeg arbejdede med spilteori baseret på en tilfældighedsgenerator.

Der er måske nok sket noget siden da - og der er skrevet mange bøger, artikler og indlæg om den fremadskridende teknologiske udvikling og digitalisering.

Det fik mig til at tænke på - helt omvendt - om der er noget, der slet ikke har forandret sig inden for it-området gennem de seneste 40 år? Her er fire bud på tidernes uforanderlighed.

1. Er det nyt eller gammelt?

Hver eneste gang - eller næsten - der er kommet nye teknologier eller nye måder at bruge teknologier på, har jeg hørt diskussionen, om "der egentligt er noget nyt i det?".

Er cloud gammel datacenter-vin på nye flasker? Er deleøkonomi gammel andelsvin på nye flasker?

Er hacking gammel aflytningsvin på nye flasker?

Svaret er naturligvis, at det helt afhænger af perspektivet. Fra Jorden ser de forskellige stjerner meget ens ud - men kommer man tæt på, vil man nok opdage gigantiske forskelle.

I det helt store perspektiv er der nok ikke så meget nyt - men kommer man ned i detaljerne, er der mange forskelle. Diskussionerne er, om end eviggyldige, derfor i grunden meningsløse.

2. Hvorfor går projekter galt?

At it-projekter går galt, er der intet nyt i - og der er skrevet tykke bøger om, hvorfor det nu kan gå så galt.

Når Den Danske Ordbog skal forklare, hvad "indkøring" betyder, bruges eksemplet "Der var jo også problemer ved indkøringen af kildeskattesystemet i begyndelsen af 1970'erne".

Så fra kildeskattesystemet over Amanda, Proask og til nu har der altid været eksempler på nødlidende it-projekter.

Der er nok mange bud på, hvorfor det går galt.

Manglende ledelse, overmod, manglende kompetencer i estimering, manglende governance og mange andre bud findes der på årsagerne til problemerne.

Én ting er sikkert: At det er manglende menneskelige kompetencer blandt årsagerne. Den forklaring, jeg i langt de fleste tilfælde har hørt igennem årtierne, er, at man "ikke havde fået inddraget brugerne ordentligt" i projektet.

Det er nok en eviggyldig problemstilling.

3. Eksponentiel vækst

Igennem de seneste par år har jeg hørt flere foredragsholdere referere til den "eksponentielle vækst ifølge Moores lov", og hvordan vi lige nu er i "knækket" på kurven, hvor det begynder at gå rigtig stærkt.

Det seneste foredrag havde endda sat en pil i "knækket" med bemærkningen "her er vi nu".
Kære foredragsholdere, der har været eksponentiel vækst, lige siden man begyndte at bruge informa­tionsteknologier, og væksten gik præcis lige så hurtigt i 1960'erne som i dag.

Der findes intet knæk på kurven - man kan forstørre enhver lille del af den eksponentielle kurve, og den ser præcis ud som hele kurven. Her er med rette ikke noget nyt.

4. Teknologier er ikke farlige

Nye teknologier er altid blevet problematiseret.

Under mit studie var der store diskussioner om, hvor farligt det nye CPR var for borgerne. I dag diskuterer man, om sociale medier ødelægger vore gode sociale relationer, eller om børn bruger for meget tid på skadelige computerspil.

Den gode nyhed er, at sådanne bekymringer ofte er overdrevne - af mennesker, der måske oven i købet tilhører "før-generationen".

Analyser viser, at personer, der er aktive på digitale sociale medier, også er aktive med fysiske sociale relationer. At børn faktisk får kompetencer ved at bruge computerspil - måske endda kompetencer, der også er nyttige i et digitalt samfund.

Så for helt egen regning vil jeg konkludere:

Nye teknologier ødelægger sjældent det bestående, men supplerer - og styrker ofte - det bestående.
Teknologi er i sig selv ikke farligt, men er ofte en del af en samfundsudvikling - men selvfølgelig kan teknologi som alt andet bruges på en destruktiv måde.

Misbrug af teknologi handler ikke om teknologien, men om de mennesker, der bruger den.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere