Falske online-anmeldelser et kæmpe problem - men nu sagsøges svindlerne

Når et produkt får topkarakter på nettet, kan der være falske anmeldelser blandt bruger-anmeldelserne. Nu sagsøger online-giganten Amazon svindlerne.

Artikel top billede

Enhver forbruger, der holder af at handle på nettet, kan nikke genkendende til, hvordan andre kunders anmeldelser af produktet og brandet er en vigtig del af researchen, før der trykkes 'køb'.

Dels er antallet af stjerner, som produktet eller brandet har opnået en vigtig indikator, dels er de konkrete anmeldelser, som andre har skrevet, med til at sætte fokus på fordele og ulemper.

Desværre er der stadig alt for meget fusk med denne type brugeranmeldelser - blandt andet fordi virksomheden, der står bag produktet, også kan skrive anmeldelser, og fordi man visse steder på nettet kan bestille positive anmeldelser af ens produkter.

Problemet findes også hos en af verdens største onlinebutikker, Amazon, der derfor vil sagsøge op mod 1114 personer, der har skrevet falske anmeldelser mod en betaling på ned til blot fem dollars per anmeldelse.

Det skriver BBC, der kan fortælle, at søgsmålet er indgivet i Seattle.

Derfor giver det Amazon problemer

Sagens kerne er, at Amazon føler, at virksomhedens brand skades af de falske anmeldelser - og Amazon gik da også allerede i april i gang med at sagsøge nogle af de websider, hvor man kan bestille falske anmeldelser af ens produkter.

Det er blandt andet personerne, der står bag de falske anmeldelser, der nu også sagsøges af
Amazon ifølge BBC.

Det fremgår ikke helt, hvor mange reelle personer, der står bag de falske anmeldelser, men Amazons mission er ganske klar:

"Selvom det stadig er et lille antal, kan disse anmeldelser underminere den tillid forbrugere og de fleste virksomheder har til Amazon, hvilket skader Amazons brand," lyder det blandt andet i søgsmålet.

Herhjemme har også Trustpilot tidligere haft problemer med falske og tvivlsomme anmeldelser - læs mere om det her.

For nylig har Trustpilot også været i vælten, fordi virksomheden har en service, hvor anmeldte virksomheder kan betale sig til, at de dårlige anmeldelser holdes skjult, når de viser Trustpilot-stjernerne på deres egne hjemmesider.

Kun ved at klikke ind på selve Trustpilot-siden kan forbrugerne således få det reelle overblik over anmeldelserne.

Læs også:

Fup med anmeldelser på Trustpilot

Anklage: Trustpilot lader betalende kunder skjule dårlige anmeldelser

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job