Konkurrencen er skudt igang: Her er Danmarks 20 bedste digitale løsninger

Om to uger kåres årets bedste digitale initiativer. Digitaliseringsstyrelsen har modtaget 90 indstillinger, og nu er 20 digitale initiativer blevet nomineret.

Artikel top billede

Den 19. november kåres landets bedste digital løsninger.

Det er nemlig på den dato, Digitaliseringsstyrelsen har sat som punktum i konkurrencen om årets bedste digitale initiativer, der afholdes i tre forskellige kategorier.

Det drejer sig om: Årets Digitale Initiativ, Årets Frivillige Digitale Initiativ og Årets Omlægning af Post.

Styrelsen har modtaget 90 forskellige indstillinger fra hele kongeriget, og nu er der udvalgt 20 initiativer, der skal danne grundlag for de kommende vinderprojekter.

Du kan se projekterne i boksen til højre.

Indstillingerne kommer eksempelvis fra landets kommuner, statslige og regionale arbejdspladser og biblioteker. Ligeledes er frivillige foreninger blevet opmuntret til at indstille.

Over al forventning

Lars Frelle-Petersen, direktør i Digitaliseringsstyrelsen, er rigtig glad for de mange tilbagemeldinger.

"Det er over al forventning og viser hvor meget godt arbejde, der bliver gjort for at bidrage til digitaliseringen. Jeg er spændt på, hvem juryen vælger - for der er rigtig mange gode initiativer," fortæller han, og fortsætter:

"Blandt de 20 nominerede er der eksempler på, hvordan både frivillige organisationer og myndigheder samarbejder og hjælper unge, ældre og socialt udsatte med at lære at kommunikere digitalt med det offentlige."

"Der er også gode eksempler på, hvordan kommuner og myndigheder effektivt har arbejdet med at omlægge den fysiske post til digital post," siger Lars Frelle-Petersen.

Vinderne vil blive kåret ved en prisfest i København den 19. november, hvor så vigtige personer som finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) lægger vejen forbi.

Der er mere info på Digitaliseringsstyrelsens webside.

Læs også:

Danskerne i risikozonen: Her skal du (især) stramme op på sikkerheden

Myndighederne vælter digital post ud - se hvor mange beskeder der havner i din postkasse

Kom med til snigpremiere: Sådan bliver den offentlige it-udvikling frem til 2020

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

    Michael Schou

    Netip A/S

    netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
    Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Dan Toft, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med digitalisering med Microsoftplatformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Han er uddannet datamatiker. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365 og SharePoint udvikling. Nyt job

    Dan Toft

    Pinksky ApS

    Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Jeppe Spanggaard, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med Digitalisering med Microsoft-platformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Nyt job

    Jeppe Spanggaard

    Pinksky ApS