Få styr på det nye algoritme-marked: Udnyt alle mulighederne - og undgå alvorlige problemer

Interview: Gartners globale research-chef, danske Peter Søndergaard, mener, at et gigantisk marked for algoritmer snart vil føre til en større it-revolution. Her forklarer han de muligheder og udfordringer, algoritmerne vil skabe.

Artikel top billede

Billeder: Kim Stensdal

Interview: Vi er på tærsklen til en historisk it-revolution, hvor algoritmer vil komme til at spille en helt central rolle.

Sådan lød hovedbudskabet på Gartners Symposium i Barcelona.

Gartner vurderer, at der inden for få år vil blive skabt et marked med milliarder af algoritmer, der kan handles og licenseres på kryds og tværs.

Hver algoritme vil i princippet kunne løse et problem eller skabe en ny forretningsmulighed.

Læs mere her: Algoritmernes tid er kommet - snart vil de ændre alt for din virksomhed

Men selvom de fleste it-folk nok finder det fascinerende med budskabet om algoritmernes tidsalder, så rejser der sig også allerede nu en række centrale spørgsmål.

Computerworld har derfor talt med Peter Søndergaard, der er senior vice president og står i spidsen for Gartner Research på globalt plan.

Gartner-topchefen, der har dansk baggrund, holdt åbningskeynoten på rådgivningsfirmaets Symposium i Barcelona, hvor algoritmerne var det centrale tema.

Skal man udvikle selv - eller kun købe?

Skal jeg som it-chef gå ind til det marked med milliarder af algoritmer som en, der selv skal udvikle til det - eller skal jeg mere se mig selv som en køber?

"Både og. Der er en mulighed for i fremtiden at kunne udnytte innovation, som sker overalt, og det resulterer i, at der allerede findes en række små startups, der har de her algoritme-markedspladser."

"Det vil være en god idé, hvis man kan udnytte noget, der allerede er lavet," siger Peter Søndergaard.

"Men det er også sådan, at der er en række ting, der er strategiske for en virksomhed, og som man ikke bør - og måske heller ikke kan - opnå ved at enten købe eller låne det eksternt."

Peter Søndergaard fremhæver som et eksempel, at det er usandsynligt, at Google kommer til at benytte eksterne algoritmer til selve search-funktionen i Google, fordi det er en fundamental del af virksomheden.

Samtidig vil det nok også være mest sandsynligt, at en del af de algoritmer, de forskellige bilproducenter kommer til at anvende til selvkørende biler i fremtiden, vil være unikke for den specifikke producent, mener Peter Søndergaard.

"Årsagen er, det er gennem softwaren og algoritmen, at man differentierer sit produkt. Differentieringen af produktet vil typisk være noget, man selv udvikler."

Derfor bliver algoritmer så afgørende

Når Gartner alligevel vurderer, at der vil blive skabt et kæmpe marked for algoritmer, skyldes det ikke mindst, at produktudviklingen og innovationen i mange industrier og brancher går stadig hurtigere.

"Over tid kan det blive svært for mange organisationer at holde samme udviklingshastighed, og derfor kommer man nok til at få denne her blanding af eksterne og interne algoritmer."

Der vil måske være mange, der tænker: ‘Vi har det geniale i vores virksomhed, så vi lukker dørene i forhold til at dele algoritmerne med omverdenen?'

"Ja, det er typisk det, vi alle gør, og så ender man op med systemer, som i princippet laver nøjagtig det samme."

"Det bedste eksempel er, at den offentlige sektor rundt omkring i verden har nøjagtig den samme platform, som er udviklet internt alle steder. De foretager sig nøjagtig det samme alle sammen."

Læs også: Derfor er du tvunget til at dele dine data og algoritmer med resten af verden

"Den smarte virksomhed indser, at for at følge med i den udviklingshastighed, som vi kommer til at se over de næste år, så er det den eneste mulighed, man har," mener Gartners Peter Søndergaard.

"Den gamle metode, hvor man udvikler og ejer alt selv, kommer ikke til at virke i fremtiden. Man kan simpelthen ikke følge den udvikling organisatorisk eller med de folk, man har."

Hvad med kvaliteten og sikkerheden?

Mange it-chefer og it-organsationer vil formentlig også have en bekymring forhold til kvaliteten af de her algoritmer.

Kan algoritmen levere det, der loves, er den sikker nok, og hvem kigger med i data, lyder nogle af de oplagte bekymringer.

Til det siger Peter Søndergaard:

"Det er det etiske spørgsmål, som jeg tror, kommer til at være en større del af det, vi foretager os teknologisk."

"En algoritme tager en holdning til en eller anden problemstilling, man skal løse. Tidligere er den holdning måske taget af selve brugeren af produktet, af servicen selv, eller ved at virksomheden selv har haft folk, der har gjort det."

Læs også: Derfor er du tvunget til at dele dine data og algoritmer med resten af verden

"Så man skal overveje, om det er etisk og kulturelt er acceptabelt alle steder rundt omkring i verden. Den etiske og kulturelle dimension af softwaren kommer til at veje mere, fordi den tager beslutninger, som mennesker tidligere har taget," siger Peter Søndergaard til Computerworld.

"Udover det kommer det også til at spille en rolle, hvad produktet eller servicen står for. Man kan jo have uetiske algoritmer - det har vi jo en lille bilfabrikant, der har haft for nylig."

"Et eller andet sted i en virksomhed bliver man nødt til at koordinere, hvad man foretager sig med algoritmer, fordi de kommer til at repræsentere det, man står for," lyder anbefalingen fra Gartner-topchefen.

Mange forskellige modeller

Peter Søndergaard tror, at handlen med de mange algoritmer kommer til at foregå via både dedikerede markedspladser, som vi kender det fra de mange app stores, og via direkte handel mellem forskellige virksomheder.

Samtidig vil der være forskellige betalingsmodeller, og der vil også komme et betydeligt marked for helt gratis algoritmer.

"Der vil være virksomheder, der indser, at der er en værdi i at sælge eller på licens at udleje. Det har vi allerede set på trafikstyrings-området rundt omkring i verden."

"Vi kommer også til at se den model, hvor man tilbyder gratis algoritmer. Det gør både Tesla og Goldman Sachs - selvfølgelig af kommercielle årsager, fordi det er et spørgsmål om, hvem der kontrollerer økosystemet."

Læs anden del af interviewet med Peter Søndergaard senere på Computerworld.

Læs mere fra Gartners Symposium her:

Derfor er du tvunget til at dele dine data og algoritmer med resten af verden

Algoritmernes tid er kommet - snart vil de ændre alt for din virksomhed

Fire rødglødende trends presser internettet: Derfor har det svært ved at følge med

Opråb til it-cheferne: I har misforstået noget helt grundlæggende ved cloud computing

De mobile platforme storhitter - men vi begår en fejl med gamle data og applikationer

Seks vigtige principper: Her er den nye måde at arbejde med it-sikkerhed på

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

    Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S