Her er Volvos nye selvkørende bil-koncept: Vil være klar på vejene i 2017

Volvo er på vej med selskabets første selvkørende bil, som bliver specielt designet til pendlere, der ønsker at bruge transporttiden på arbejde.

Den svenske bil-producent Volvo er på vej til at sætte selskabets første selvkørende bil i produktion.

Selskabet har offentliggjort billeder af den kommende automatiske bils interiør samt nogle tanker bag konceptet, der nu skal videreudvikles til en rigtig bil.

Ifølge planen skal en hel flåde af bilen - der foreløbigt hedder 'Concept 26' - køre ud på vejene i og omkring svenske Göteborg i 2017. Volvo har valgt navnet 'Concept 26' ud fra statistikker, der viser, at den gennemsnitlige pendler bruger 26 minutter på at køre på arbejde.

Det er nemlig hensigten, at bilen primært skal henvende sig til pendlerne, som sagtens kan finde andre måder at bruge tiden på end at styre en bil - for eksempel at læse eller på anden måde forberede sig på arbejdsdagen.

Volvo har til bilen udviklet et særligt sæde- og førerplads-design, som former sig efter det mode, som bilen sættes i - 'Drive,' 'Create' eller 'Relax.' I 'Relax' trækkes rattet væk fra chaufføren, ryglænet lægger sig tilbage og en 25"-skærm dukker op af handskerummet. Det er her hensigten, at chaufføren slet ikke behøver at kigge på vejen.

I 'Drive' skal Volvoen køres som en almindelig bil, mens den i 'Create'-mode byder på en mere aktiv position for chaufføren, der dermed kan få plads til at arbejde på den indbyggede skærm.

Volvo melder sig dermed ind i kampen med flere andre producenter, der ligeledes er langt med udviklingen af selvkørende biler.

Google har arbejdet på selskabets lille boble - der er helt selvstyrende og ikke engang har i et rat - i årevis, mens amerikanske Tesla har bedyret, at selskabet ligeledes vil være på banen med en selvkørende model i løbet af 2017.

Flere andre arbejder ligeledes med teknologier til selvkørende biler, som der er bred enighed om vil komme til at præge bilbranchen inden for en relativt kort årrække.

Der er mange fordele ved selvkørende biler - ikke mindst når det gælder udnyttelse af det mange steder presserede vejnet. Selvkørende biler kan nemlig køre meget tæt uden at der er risiko for, at de rammer hinanden.

Det vil betyde, at vejnettet vil kunne pakkes langt tættere end i dag, hvor det er påkrævet, at køretøjer holder god afstand til hinanden.

Volvo er i øvrigt den første bil-producent, der klart og utvetydigt erklærer, at selskabet tager fuld ansvar for alle uheld, som bilen forårsager.

"Vi er helt overbeviste om, at bil-producenten bør tage fuldt ansvar for bilens handlinger, når bilen kører i fuldautomatisk mode," lyder det fra selskabet.


Læs også:

Volkswagen hyrer Apple-udviklingschef: Ekspert i selvkørende biler

Nu kan Tesla S køre selv med Autosteer: Vi har været på tur i den (næsten) selvkørende bil

Dansker spiller vigtig rolle i Mercedes-Benz' fremtidsvision: Denne bil er spydspidsen i kampen mod it-giganterne





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fuel your IT with the best-kept secret in IBM

It takes massive computing power to accurately calculate weather forecasts – and to secure that people and businesses are able to access detailed information about whether it is going to rain, shine, storm, or snow. In this seminar, you will have the chance to hear the British Met Office describe how they do exactly that.

28. januar 2021 | Læs mere


Sandheden om Schrems II – erhvervslivets nye Cuba-krise

Konsekvenserne af Schrems II kan meget vel gå hen og blive en af de største udfordringer for danske virksomheder i 2021. Så tjek ind på denne onlinebriefing, hvor den hemmelige Schrems II gæst, ComplyCloud og Datatilsynet giver dig indsigt i, hvad dommen i virkeligheden handler om, og hvilke menneskelige hensyn der ligger bag.

29. januar 2021 | Læs mere


GDPR i dagligdagen: Fokus på Datatilsynets nye strategi ”Tilsyn med effekt” og Schrems II

GDPR er ikke statisk. Nu øger Datatilsynet GDPR-kontrollen med ny strategi i tre faser. Strategien har fået navnet 'Tilsyn med effekt', og med den åbner Datatilsynet op for et nyt koncept. Derudover er der med Schrems II kommet flere EU-retningslinjer, som man skal tage stilling til.

09. februar 2021 | Læs mere






Computerworld
Biden sender skjult besked til kode-folket: "Hvis du læser dette, har vi brug for din hjælp”
En stående invitation er blevet opdaget i kildekoden på Det Hvide Hus' hjemmeside. Men den er kun til de eksperter, der selv kan finde den.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
White paper
Ryk SAP-workloads i skyen – og tag alle de kendte fordele med
SAP-kunder verden over har gennem de seneste 15 år draget fordel af løsninger baseret på NetApps ONTAP-data management-platform. Herunder en mere sikker og stabil drift samt forenklet administration, hvilket er afgørende for at gennemføre projekter effektivt og for at reducere deres risikoprofil. Gennem de seneste år er det i høj grad også blevet muligt at rykke SAP-workloads i skyen, og det ønsker mange virksomheder rimeligvis at drage fordel af – men uden at sige farvel til mulighederne med NetApp ONTAP. I dette whitepaper stiller vi skarpt på mulighederne for at indarbejde NetApp Cloud Volumes ONTAP and Azure NetApp Files som del af en SAP-strategi baseret på Microsoft Azure.