Nu kan Tesla S køre selv med Autosteer: Vi har været på tur i den (næsten) selvkørende bil

Teslas seneste softwareopdatering giver nyere udgaver af den succesfulde Model S muligheden for at styre sig selv. Vi har kørt en tur for at se, hvor meget Tesla selv kan. Læs reportagen og se videoen her.

Tesla er måske i de seneste par uger blevet mest kendt for at miste sin afgiftfritagelse, hvilket vil gøre bilerne meget dyre på det danske marked.

Men rent teknisk er bilerne fortsat rigtigt interessante - ikke mindst med den seneste opdatering til version 7 af Teslas styresoftware til de luksuriøse elbiler.

Den version suppleres den allerede eksisterende autopilot, som kan hæve og sænke farten af sig selv, uden at føreren behøver at røre pedalerne.

Nu kan Model S fra oktober 2014 og frem under de rette betingelser også selv styre bilen.

Funktionen kaldes Autosteer og kommer i en kæmpe opdatering, som leveres trådløst via det indbyggede 3G-modem i Teslas S-model.

Opdateringen tager cirka en time og 40 minutter, mens bilen står stille, og efter den er installeret har du - hvis din Tesla S er produceret efter oktober 2014 - adgang til en række nye funktioner.

"Det er den største over-the-air opdatering af en bil nogensinde," fortæller Esben Pedersen, Teslas nordiske kommunikationschef, da vi sætter os ind en nyligt opdateret bil for at teste, hvor godt Teslas autosteer-software fungerer.
 
Ny software, ingen ny hardware
Fordi Autosteer leveres i en opdatering, er der reelt er der tale om et stykke software, som udnytter de mange sensorer og kameraer, som Tesla Model S allerede er udstyret med.

Tesla-ejere skal derfor, så længe bilen er fra slutningen af 2014, ikke forbi et værksted, men kan nøjes med at acceptere opdateringen og vente de knapt to timer, som en opdatering tager.

Med Autosteer-funktionen slået til kan en Model S nu både bremse og accelerere gennem trafikken, men også selv følge vejen og skifte vejbane, når du blinker af - forudsat at der er plads til dit vognbaneskift.

Artiklen fortsætter under billedet

Vognbaneskift er Model S dog så forsigtigt med, at vi på Lyngbyvej i København kun få gange kunne få vores 700-hestes D-model til at skifte.

Tilsyneladende er vognbaneskift-assistenten lidt en søndagsbilist og vil helst have meget god afstand til den nærmeste bil, før et skift kan foretages.

Til gengæld var vognbaneskiftet meget elegant og selv ikke den mest kritiske kørelærer kan sætte fingrene på den del.

Autosteer er mest til motorvej

Autosteer vil dog ikke blive godkendt af kørelæreren.

For funktionen, som kun kan anvendes, når du kører mere end 40 kilometer i timen og Model S samtidig kan se kanten af vejen eller vejstriberne, kan ikke køre bil.

Det er dog heller ikke meningen. For Autosteer er en hjælpefunktion, som kan holde den vejbane, du er i - så længe vejen ikke kurver for meget. Og du ikke har for meget fart på.

Vores vurdering er, at Tesla Model med Autosteer slået til kan tage sving på op til 30 grader, så længe kurven er forholdsvist blød sådan som man kender det fra motorveje.

Kan Tesla ikke finde vejen, for eksempel hvis striberne er slidte eller vejbanen meget bred, så advarer den dig med en lyd, så du ved, at du skal være særligt opmærksom nu (se videoen ovenfor for at høre et eksempel).

Det betyder ikke, at du skal slippet rattet helt - det ville være tåbeligt. Men det betyder, at bilen kan hjælpe dig med at følge veje, som har bløde kurver.

Du kan desuden altid tage kontrollen igen ved at gribe i rattet og rykke det cirka en centimeter til siden.

Artiklen fortsætter under billedet

Langt fra perfekt - men mest et hjælpemiddel

Så nej, Autosteer er ikke perfekt. Og det er klart mest til motorveje - ligesom fartpiloter og mange andre hjælpemidler.

Vi er med andre ord stadig langt fra den selvkørende bil. Tre mænd har dog allerede krydset USA med autopiloten slået til det meste af tiden, men ikke uden lidt farlige øjeblikke undervejs.

Men hvad er så vurderingen af Autosteer og opdateringen? To ting i virkeligheden:

For det første er Autosteer både interessant og lidt en gimmick.

For på den ene side så er den faktisk ret afslappende at køre med, når den virker. Ikke afslappende nok til at du mister koncentrationen, men mere som en god assistent.

Specielt ved køkørsel i snegletempo på motorvejen må det være en gave at have sin Model S til at kravle fremad af sig selv, mens den selv holder afstand til bilen foran og holder banen, du kører i.

På den anden side har funktionen stadig et godt stykke vej endnu, før den kan bruges til andet end motorvejskørsel. Og det er altid lidt skuffende for teknologiinteresserede, som vil have mere - og helst lige om lidt.

Den anden pointe er dog, at Tesla med opdateringen viser en interessant vej, nemlig at en bil-model, som i denne version, har været på markedet siden oktober 2014 kan opdateres et år efter og få nye funktioner.

Tesla kalder det godt nok en beta, men understreger, at det er en sikker beta, som er godkendt af myndighederne - og beta-navnet virker dermed mest som et forsøg på at dæmme op for forventningerne.

Artiklen fortsætter under billedet

Opdateres med nye funktioner - ikke fejlrettelser

Men beta eller ej. At opdatere en bilmodel et år efter lanceringen - og med nye funktioner hvor konkurrenterne mest indkalder biler for at fikse fejl - det må få konkurrenter som BMW, Lexus, Porsche og Mercedes til at tænke sig om.

For godt nok er Tesla er et forsvindende lille mærke globalt set, men der bliver holdt øje med deres nye måder at gøre tingene på.

Det er måder, som på mange måder er mere inspireret af softwarevirksomheder en bilfirmaer. Ikke mindst når Teslas CEO Elon Musk i et Tweet fremhæver, at næste version af Autopilot bygger på optagelser og sensordata fra de allerede kørende Teslaer, som bruger funktionen.

Så glem alt det med det forbundne køleskab. Big data og især Internet of Things kommer til din bil før det kommer til dit hjem.

Må du køre uden hænder?

Spørgsmålet er om Teslas opdatering sætter Autosteer lidt i en juridisk gråzone.

For med opdateringen kan du - i princippet - slippe rattet på en helt lige vej og lade Model S gøre arbejdet. Men selvom det er muligt, så er det ikke sandsynligt at det er lovligt. 

Computerworld har spurgt Trafik- og Byggestyrelsen om, hvad man faktisk må og ikke må, med de nye køre-assistenter i bilerne: 

"Trafik- og Byggestyrelsen er naturligvis opmærksomme på udviklingen med såkaldte selvkørende biler og lignende teknologiske tiltag.", fortæller styrelsens pressechef Søren Kragh Pedersen til Computerworld og fortætter:

"Når biler typegodkendes i EU, så er de også lovlige at bruge i Danmark. Man skal dog være opmærksom på, at hvis man har en bil med automatisk kørestøttesystem eller automatisk parkeringssystem, så er det i henhold til færdselsloven ejeren eller den varige bruger, der er ansvarlig for køretøjet og overholdelse af gældende regler.

Det er samtidig ejeren eller den varige bruger, der er erstatningsansvarlig for køretøjet (ved den lovpligtige ansvarsforsikring). Dette gælder uanset om føreren gør brug af et kørestøttesystem eller ej."

Svaret er dermed ikke krystalklart, men henholder sig stort set til, at du som chauffør i sidste ende er ansvarlig uanset hvordan biler er blevet ført. Og dermed kan du ikke henvise til Teslas software hvis noget går galt. 

Ikke en selvkørelsen bil - men Tesla har tilsyneladende en plan

Mens vi både teknisk og lovgivningsmæssig stadig er et stykke vej fra den selvkørende bil, så er Tesla på vej i den retning.

Det står også klart hvis man tager et skridt tilbage og kigger på Teslas forskellige initiativer under én hat.

Det sidste par år har nemlig både budt på et uafhængigt netværk af ladestationer som er gratis for de fleste Tesla-ejere, forsøg med robotarme som automatisk kan lade bilerne op - og så nu autopilotfunktionen, som styrer bilen for dig.

Læs også: Tech-giganter retter kanonerne mod bilindustrien: Volkswagen kan blive det nye Nokia

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car