Tablet-salget får drøje tæsk - men Microsoft har fundet vejen til det helt store gennembrud

Der bliver solgt færre og færre tablets, men Microsoft ser ud til at have fundet den gyldne formel med Surface-computerne og det nye Windows 10.

Artikel top billede

I takt med at vi nærmer os årets udgang, er det også blevet tid til at gøre status over salget af forskellige typer hardware.

Og det er ikke en rar opgørelse, tablet-producenterne nu får serveret.

Der bliver ifølge analysefirmaet IDC sendt 8,1 procent færre tablet-computere afsted fra fabrikkerne i 2015 i forhold til 2014.

Det fald skal ses i lyset af, at tablet-salget allerede i en længere periode har haft det svært, efter at denne produktkategori i de første par år var præget af en markant købeeufori hos forbrugerne.

Til trods for det markante fald i antallet af tablets, der sendes ud til butikkerne, lander det samlede antal trods alt på 211 millioner enheder i 2015, skriver IDC.

Her er tendenserne

Det mest interessante ved opgørelsen er imidlertid, at særligt 2-i-1-produkterne (maskiner, der både kan være tablet og bærbar) klarer sig godt, og at Microsofts Windows er det styresystem, der står til at klare sig bedst i de kommende år på tablet-markedet.

Det skyldes blandt andet, at fokus hos kunderne i stigende grad skifter til, at hardwaren skal være egnet til produktivitet og ikke kun til underholdning.

Læs også: Skal det være en Surface Pro 4 eller en iPad Pro: Her er de to nye topprodukter

IDC skriver, at denne type maskiner (kaldes også detachables) vil øge salget med 75 procent næste år i forhold til 2016.

"Skiftet mod detachable tablets varsler også to andre trends: Windows-væksten og en turnaround for Apples iPad-produktlinje," udtaler IDC.

"Selvom de første anmeldelser af iPad Pro har været blandede, mener vi, at Pro'en er den eneste grund til, at Apple skulle hente markedsandele i de kommende år, da man retter sig mod udvalgte virksomheder og prosumer-publikummet."

Læs også: En iPad Pro kommer til at koste dig 10.000 kroner: Er den pengene værd?

Microsoft ser ud til allerede at have fundet den gyldne formel med Surface-computerne og det nye Windows 10, der vil blive anvendt af mange hardware-producenter i de kommende år.

IDC skriver, at Windows i år er installeret på 8,5 procent af de tablets, der sendes på markedet, mens det vil være steget til 17,8 procent i 2019, hvis man skal tro analysefirmaet.

iOS ligger på 24,5 procent i 2015, og den markedsandel står til at stige en smule til 25,7 procent frem mod 2019.

Android ligger nu på 67 procent i markedsandel, og her ventes der at blive tale om et fald til 56,5 procent frem mod 2019.

Det er altså primært fra Android-lejren, at Windows kommer til at hente markedsandele i de kommende, mens iOS-platformen ser ud til at gå en relativ stabil fremtid i møde, hvad angår markedsandelen.

Se video

Herunder kan de se vores gennemgang af iPad Pro og Surface Pro 4:

Læs også:

Skal det være en Surface Pro 4 eller en iPad Pro: Her er de to nye topprodukter

En iPad Pro kommer til at koste dig 10.000 kroner: Er den pengene værd?

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job