Nye regler på vej: Din konto til Netflix og HBO skal fungere i alle EU-lande

EU lancerer i dag flere initiativer, der skal skubbe gang i den europæiske handel med fysiske og digitale varer. Blandt andet skal du have adgang til streamingtjenester i alle EU-lande, hvis du en gang har købt og betalt for disse tjenester.

Artikel top billede

Europæiske forbrugere handler alt for lidt på tværs af grænserne blandt andet på grund af lav tillid til webshops i andre lande, og fordi e-butikkerne rent sprogligt ikke er gearet til internationale kunder.

Eksempelvis er det kun 12 procent af alle e-handler i Europa, der går til andre EU-lande.

Læs også: 
EU-Kommissær Margrethe Vestager: Her er de største it-udfordringer for danske virksomheder

Det har fået EU-Kommissionen til at søsætte flere initiativer med forbrugersikkerheden i højsædet for at stimulere til mere handel på tværs af landegrænserne i sin Digitale indre marked-strategi, som kan blive ført ud i livet til næste år og i 2017

Konkret foreslår EU-Kommissionen to initiativer, hvor det ene skal stimulere til mere online-handel af fysiske og digitale varer i EU, mens det andet skal stramme op omkring copyright-reglerne, som eksempelvis skal sætte en stopper for geo-blocking.

Andrus Ansip, der er vicepræsident for det Digitale indre marked, forklarer initiativerne således i en pressemeddelelse fra EU-Kommissionen:

"Dagens forslag vil give online-forbrugerne flere rettigheder, så de med fuld tillid kan få produkter og services fra andre EU-lande. Virksomhederne, især de mindre, kan vokse på tværs af grænserne ved lavere omkostninger i fælles sæt EU-regler i stedet for et kludetæppe af nationale love."

Gælder fysiske og digitale varer

Med sine forslag, der skal blive til lovgivning til næste år, forventer EU at stimulere online-salget med ekstraomsætning på 134 milliarder kroner i EU-landenes butikker.

På forbrugerbeskyttelsesfronten vil EU-Kommissionen eksempelvis sløjfe kundens bevisførelse for, at en vare er defekt ved ankomst, og kunden kan derfor i hele garantiperioden på to år kræve en løsning for en defekt vare.

Dette princip gælder også ved digitale varer som eksempelvis defekte computerspil, hvor kunderne skal have ensartede og bedre muligheder end i dag for at få pengene tilbage, hvis en digital vare er defekt.

"Forbrugere vil få fordelene af simplere og mere moderne regler, mens forretningerne kan få fordel af juridisk sikkerhed, billigere nemmere måder at udvide forretningen på," forklarer forbruger-kommissær Věra Jourová I Kommissionens pressemeddelelse.

Eksempelvis kan virksomheder spare adskillige tusinde kroner, når de enkelte EU-landes kontraktkrav på op mod 9.000 euro ved tilstedeværelsen i 28 EU-medlemslande smelter sammen til ét stort kontraktkrav, der på en gang dækker de 27 andre medlemslande.

Et opgør med geoblocking

Samtidig med salget af fysiske og digitale varer tager EU-Kommissionen også kvælergreb på begrebet geo-blocking, der i dag forhindrer eksempelvis abonnenter på en sportskanal til at se kanalens fodboldkampe på rejser til andre EU-lande.

Andrus Ansip forklarer i pressemeddelelsen:

"Vi ønsker at sikre muligheden for at overføre indhold på tværs af grænserne. Folk, som helt lovligt har købt indhold som film, bøger, fodboldkampe og tv-serier, skal have mulighed for at tage dem med sig lige meget, hvor de tager hen i Europa. Dette er en reel ændring, som vi også har set på roaming-området."

Tilgængeligheden af indhold fra eksempelvis streaming-tjenester forventes at blive til lovgivning i 2017, hvor en dansker med eksempelvis Netflix-abonnement skal kunne se Netflix-indhold i Polen, hvor Netflix (i dag) ikke er til stede.

Derudover lufter EU-Kommissionen flere initiative, der skal sikre kunstnere bedre betalinger for deres online-arbejde og eksempelvis angreb mod netpirater I et 'follow-the-money'-initiativ, som skal sikre rettighedshaverne mere fair betaling for deres arbejde.

Du kan læse mere om EU's initiativer til at sikre et mere blomstrende digitalt indre marked på Kommissionens hjemmeside.

Læs også:
Sag kan trække ud i årevis: Ubers skæbne i Danmark kommer til at bygge på EU-sag

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil