Her er tjenesterne der tømmer nettet for kræfter

Musik- og video-streaming er de helt store slughalse, når det handler om båndbredden. Disse 10 tjenester trækker mest trafik.

Artikel top billede

(Foto: Kiyoshi Takahase / iStockphoto)

Video-streaming står for cirka 70 procent af aftentrafikken på det amerikanske netværk.

Ikke overraskende er det Netflix, der hiver flest kræfter ud af bredbåndskapaciteten.

Vi skal ikke så mange år tilbage før den amerikanske filmorganisation, der hedder Motion Picture Association of America, vurderede, at det var piraterne eller piratkopieret indhold, der spiste det meste af verdens bredbånd.

Det havde de nok en pointe i, selv om deres sag blev fremført med en meget bestemt vinkel på tingene.

Men tingene har en tendens til at ændre sig rigtig hurtigt i it-branchen, hvilket også er tilfældet med båndbredde-spiserne.

Med streaming-tjenester som Netflix, HBO Nordic og andre har hr og fru Danmark fået en prisvenlig leverandør af film og serier, der kan tage konkurrencen op med piratkopierne på nettet.

Og kunderne vil helt tydeligt gerne betale for indholdet fremfor at hente det på ulovlig vis.

Det har resulteret i, at musik- og streaming-tjenesterne i dag står for hovedparten af internetforbruget i USA.

Det viser tal for bredbåndsleverandøren Sandvine. 

Læs også: Netflix dræner bredbåndsnettet for saft og kraft

Netflix dominerer

Netflix er den absolut største aktør i nettets aftentrafik. 

37 procent af nedadgående nettrafik stammer således fra denne indholdsleverandør.

YouTube lægger sig på andenpladsen, mens almindelig http-trafik blot fylder seks procent af båndbredden på en ganske almindelig aften.

På de næste pladser finder man Amazons video-tjeneste, iTunes og Hulu med bittorrent klemt inde med 2,67 procent. Disse pladser handler om downstream-trafikken.

Ser man på upstream-trafik er bittorrent stadig kongen med 28,5 procent.

Overbelaster nettet

En undersøgelse fra Massachusetts Institute of Technology, også kendt som MIT, viser faktisk at Netflix overbelaster det amerikanske bredbåndsnet i 18 timer i døgnet.

Det kan du læse mere om her: Netflix dræner bredbåndsnettet for saft og kraft

Ser man på den mobile datatrafik er billedet det samme.

I en ny Mobility Report fra Ericsson kan man se, at YouTube sluger 70 procent af et teleselskabs netværkskapacitet, mens Netflix forbruger mellem 10 og 20 procent af den mobile båndbredde i de lande, hvor tjenesten tilbydes.

Læs også: Heftig vækst i data-forbruget på smartphones: Især to apps suger data

Pornoindustrien erklærer sig også helt inde i kampen om netværket.

Det kan du læse mere om her:
Dette firma er en af verdens største båndbredde-slugere - og du har aldrig hørt om det

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Sikkerhed | Aarhus C

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

22. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S