Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen (Foto: Povl D. Rasmussen)

Danskerne vender mailen ryggen - har det offentlige en Plan B med digital post?

Danskernes brug af e-mail falder for første gang mærkbart samtidig med, at det offentlige fortsat satser stort på email som kommunikations-kanal. Har det offentlige mon en plan B, hvis vi helt dropper mailen?

En ny undersøgelse fra Danmarks Statistik omkring danskerne internetvaner viser, at vi i stigende grad vender e-mailen ryggen.

Således svarer 81 procent af den danske internetbefolkning i undersøgelsen "It-anvendelse i befolkningen 2015", at de benytter mails som kommunikationsform - underforstået, at 19 procent ikke anvender mails.

Sammenlignet med 2014 er dette en markant udvikling, da andelen af aktive folk på mail-programmerne lå helt oppe på 93 procent. Altså et fald på 12 procentpoints på blot et år.

I aldersgruppen 16-24 er der sket den største udvikling, da 94 procent af denne aldersgruppe benyttede e-mails sidste år.

I 2015 er mail-brugen gået kraftigt ned, så kun tre ud af fire svarende til 75 procent af de unge benytter i dag mails til at sende og modtage information med.

Kilde: Danmarks Statistik

Styrelsen følger nøje udviklingen

Set i lyset af, at det offentlige Danmark i de seneste års tid har forsøgt at styre først danske virksomheder og herefter borgerne over på digital post, er udviklingen alarmerende.

For har det offentlige overhovedet en plan b, hvis ingen længere ønsker mails til kommunikation med kommunen og en mail-indbakke til at få advisering om digital post-beskeder i?

Hos Digitaliseringsstyrelsen, som er tovholder på de digitale initiativer omkring digital post, bliver de nye tal taget med ophøjet ro.

For mail-kommunikationen er trods alt stadig den mest populære kommunikationsform, selvom den har været spået død mange gange.

Kontorchef i styrelsen, Stine Hegelund Bertelsen, siger det på følgende måde til Computerworld:

"Udviklingen kan ses i lyset af, at muligheden for at have en elektronisk korrespondance i stigende grad bliver understøttet af eksempelvis websider, sociale netværkstjenester, apps og så videre. Og det er bestemt en udvikling vi følger meget nøje især i forbindelse med udviklingen af næste generation af digital post."

Du kan læse mere om den næste generation af digital post her: Nye smarte funktioner til din digitale post er forsinket i flere måneder

To overvejelser om næste version

Stine Hegelund Bertelsen nævner også, at i planlægningen digital post 2.0 indebærer, at Digitaliseringsstyrelsen kigger på, at de digitale kanaler løbende ændrer og udvikler sig.

"Vi skal selvfølgelig i vidt omfang kunne løfte de ændrede behov, der opstår, hvis og når vores brugere bevæger sig over i andre digitale medier end e-mail. I de igangværende analyser ser vi blandt andet på, hvordan vi i fremtiden lettere kan håndtere behov fra forskellige typer brugere," udtaler hun.

Helt konkret peger Stine Hegelund Bertelsen på, at det afføder to overvejelser omkring den næste version af digital post.

Læs også: Myndighederne vælter digital post ud - se hvor mange beskeder der havner i din postkasse

For det første drejer det sig om at gøre det nemmere og billigere at bygge nye digital post-løsninger eksempelvis som smartphone-apps.

For det andet skal styrelsen analysere, hvordan borgerne angiver deres digitale kontaktoplysninger - som for eksempel tæller e-mail og telefonnummer - til brug for advisering om, at der er kommet ny digital post.

"Her skal vi både arbejde med hvilke digitale medier, vi skal kunne advisere på, og vi skal samtidig gøre det nemmere for brugerne at redigere disse kontaktoplysninger," runder Stine Hegelund Bertelsen af.

Læs også:
Mozilla overvejer Thunderbirds fremtid: Skal mail-klienten leve eller dø?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Undgå cyberkatastrofen med automatiseret kontrol over sensitive data

Når cyberkriminelle gennemtrænger din sikkerhedsinfrastruktur, bruger de i snit 48 dage til at danne sig et overblik over sensitive data, før de lukker dine systemer og data ned med ransomware. På dette seminar får du derfor et solidt grundlag for at sikre dig overblik over sensitive, virksomhedskritiske informationer. Derudover vil du få et praktisk indblik i, hvordan du beskytter dine informationer, så du er er mindre sårbar når cyberkriminelle trænger ind på dit netværk, samt et overblik over typiske angrebsformer og viden om, hvordan et ransomwareangreb foregår i praksis.

07. februar 2023 | Læs mere


Status og erfaringer fra fem år med GDPR

Vi samler nogle af Danmarks fremmeste GDPR-eksperter trådene efter knapt fem år. Dette giver dig et solidt overblik over de hidtidige erfaringer og sikker viden at basere din indsats på, når du skal planlægge og tilpasse din organisations indsats for at sikre compliance med det omfattende regelkompleks.

07. februar 2023 | Læs mere


ERP-trends 2023

Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på. Herunder hvordan den stadig mere udbredte – og uomgængelige – anvendelse af cloudservices vil påvirke dine muligheder for at få mest muligt ud af dine investeringer.

08. februar 2023 | Læs mere