Danskerne vender mailen ryggen - har det offentlige en Plan B med digital post?

Danskernes brug af e-mail falder for første gang mærkbart samtidig med, at det offentlige fortsat satser stort på email som kommunikations-kanal. Har det offentlige mon en plan B, hvis vi helt dropper mailen?

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen (Foto: Povl D. Rasmussen)

En ny undersøgelse fra Danmarks Statistik omkring danskerne internetvaner viser, at vi i stigende grad vender e-mailen ryggen.

Således svarer 81 procent af den danske internetbefolkning i undersøgelsen "It-anvendelse i befolkningen 2015", at de benytter mails som kommunikationsform - underforstået, at 19 procent ikke anvender mails.

Sammenlignet med 2014 er dette en markant udvikling, da andelen af aktive folk på mail-programmerne lå helt oppe på 93 procent. Altså et fald på 12 procentpoints på blot et år.

I aldersgruppen 16-24 er der sket den største udvikling, da 94 procent af denne aldersgruppe benyttede e-mails sidste år.

I 2015 er mail-brugen gået kraftigt ned, så kun tre ud af fire svarende til 75 procent af de unge benytter i dag mails til at sende og modtage information med.

Kilde: Danmarks Statistik

Styrelsen følger nøje udviklingen

Set i lyset af, at det offentlige Danmark i de seneste års tid har forsøgt at styre først danske virksomheder og herefter borgerne over på digital post, er udviklingen alarmerende.

For har det offentlige overhovedet en plan b, hvis ingen længere ønsker mails til kommunikation med kommunen og en mail-indbakke til at få advisering om digital post-beskeder i?

Hos Digitaliseringsstyrelsen, som er tovholder på de digitale initiativer omkring digital post, bliver de nye tal taget med ophøjet ro.

For mail-kommunikationen er trods alt stadig den mest populære kommunikationsform, selvom den har været spået død mange gange.

Kontorchef i styrelsen, Stine Hegelund Bertelsen, siger det på følgende måde til Computerworld:

"Udviklingen kan ses i lyset af, at muligheden for at have en elektronisk korrespondance i stigende grad bliver understøttet af eksempelvis websider, sociale netværkstjenester, apps og så videre. Og det er bestemt en udvikling vi følger meget nøje især i forbindelse med udviklingen af næste generation af digital post."

Du kan læse mere om den næste generation af digital post her: Nye smarte funktioner til din digitale post er forsinket i flere måneder

To overvejelser om næste version

Stine Hegelund Bertelsen nævner også, at i planlægningen digital post 2.0 indebærer, at Digitaliseringsstyrelsen kigger på, at de digitale kanaler løbende ændrer og udvikler sig.

"Vi skal selvfølgelig i vidt omfang kunne løfte de ændrede behov, der opstår, hvis og når vores brugere bevæger sig over i andre digitale medier end e-mail. I de igangværende analyser ser vi blandt andet på, hvordan vi i fremtiden lettere kan håndtere behov fra forskellige typer brugere," udtaler hun.

Helt konkret peger Stine Hegelund Bertelsen på, at det afføder to overvejelser omkring den næste version af digital post.

Læs også: Myndighederne vælter digital post ud - se hvor mange beskeder der havner i din postkasse

For det første drejer det sig om at gøre det nemmere og billigere at bygge nye digital post-løsninger eksempelvis som smartphone-apps.

For det andet skal styrelsen analysere, hvordan borgerne angiver deres digitale kontaktoplysninger - som for eksempel tæller e-mail og telefonnummer - til brug for advisering om, at der er kommet ny digital post.

"Her skal vi både arbejde med hvilke digitale medier, vi skal kunne advisere på, og vi skal samtidig gøre det nemmere for brugerne at redigere disse kontaktoplysninger," runder Stine Hegelund Bertelsen af.

Læs også:
Mozilla overvejer Thunderbirds fremtid: Skal mail-klienten leve eller dø?

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car