Foto: Povl D. Rasmussen.

Nye smarte funktioner til din digitale post er forsinket i flere måneder

Næste version af digital post skulle have været klar i starten af 2016, men den er forsinket og måske først helt klart til næste sommer. Til gengæld lover Digitaliseringsstyrelsen dig nye funktioner, som samtidig gør løsningen billigere for staten.

Mens det offentliges digitale postkasse snart runder et år som påtvunget kommunikationsmiddel i kontakten med kommuner, regioner og staten, er næste version af digital post på trapperne.

Digitaliseringsstyrelsen kalder internt næste version af den krypterede mailforbindelse mellem dig og det offentlige for digital post 2.

Allerede nu er der meldinger om forsinkelser i projektet, efter den nuværende leverandør e-Boks i starten af året som den eneste deltager i udbuddet vandt kontrakten om levering af digital post 2.

Læs også: Statens store it-plan får en gyser-afgørelse i slutningen af 2015

Mod forventning er løsningen ikke klar i slutningen af februar 2016, men derimod er alle funktioner muligvis først klar i juli 2016.

"Forsinkelsen skyldes, at e-Boks er blevet forsinket med selskabets analysearbejde. Nu har vi en ny og realistisk tidsplan, hvor vi har store forventninger til nye funktioner og lavere priser," forklarer vicedirektør Carsten Møller Jensen fra Digitaliseringsstyrelsen, som er projektejer på digital post-projektet.

Carsten Møller Jensen tilføjer, at de nye funktioner forventes at blive leveret drypvist fra maj til starten af juli 2016.

Nye killer-funktioner i digital post 2
Udover forsinkelser byder digital post 2 også på lavere priser for det offentlige og flere funktioner for sagsbehandlere og borgere. 

Derfor er det ikke uden en vis stolthed i stemmen, at Carsten Møller Jensen fra Digitaliseringsstyrelsen fremhæver fire nye funktioner, som borgere, det offentlige og virksomheder har efterspurgt i den nuværende løsning.

"Vi får indført muligheden for at benytte åbnings-kvittetering, så det offentlige kan se, om en borger har åbnet en meddelelse i digital post. Det kunne eksempelvis være bebyrdende breve som informationer om et møde til afsoning af en dom eller en arbejdsløs' møde med en jobkonsulent," forklarer Carsten Møller Jensen.

En anden, ny funktion bliver borgernes muligheder for at forwarde digital post til deres private e-mailadresse.

I dag kan man tilmelde sig via sms eller mail til at få oplyst, om der er besked fra det offentlige. I samme omgang får man så oplyst oplyst afsenderen, men kan ikke se selve indholdet i digital post-beskeden. 

Om et lille års tid vil det derimod være muligt at få en kopi af hele digital post-beskeden i indbakken, så man slipper for at logge på digital post med NemID. Det kan gøres, hvis man logger på digital post med NemID og sætter løsningen op til automatisk videresendelse. 

Læs også: Advarsel: Det kan koste dig din bil at overse digital post

Carsten Møller Jensen afviser, at der er tale om en forringelse af sikkerheden, da det kun er en kopi af den digitale post-besked, som videresendes til den private mailadresse. Originalen sendes fortsat krypteret til indbakken hos e-Boks og/eller Borger.dk.

Derimod bliver det ikke muligt at svare det offentlige fra digital post-kopien i sin Gmail eller Outlook-indbakke. 

"Hvis man får forwardet sin digital post til ens private indbakke, tager man som borger selv ansvar for sin egen post og for sikkerheden herom," siger han.

Bedre og billigere løsning
Udover åbnings-kvittering og forward af digital post til ens egen indbakke kommer digital post 2 også med muligheden for at sende meddelelser op til 200 megabyte.

Samtidig kan det offentlige også sende besvarelsesformularer, som vil giver en hurtigere sagsbehandling, som Carsten Møller Jensen forklarer på denne måde:

"Hvis en sagsbehandler i en kommune sidder på sygedagpengeområdet, kan vedkommende sende en formular til borgeren, som eksempelvis kan krydse af i formularen, om han/hun fortsat er sygemeldt," siger han.

Udover eksemplerne på de nye funktioner peger Carsten Møller Jensen på, at det har været vigtigt at bibeholde det nuværende udseende af digital post, mens en lavere pris også har været et af de allervigtigste omdrejningspunkter i digital post 2.

Læs også: Usability-ekspert: Her er ni problemer med digital post

Vicedirektøren i Digitaliseringsstyrelsen fortæller i den sammenhæng til Computerworld, at prisen på forsendelser er nede på en tredjedel i digital post 2 i forhold til den nuværende ordning.

Forklaringen på dit meget billigere forsendelser skyldes ifølge vicedirektøren konkurrencen i udbuddet om digital post, selvom e-Boks var eneste byder på den nye løsning.

"Vi sparer samlet samfundet for omkring 90 millioner kroner set over de to år, som kontrakten løber, i forhold til digital post 1," siger han.

I alt er målet, at digital post skal spare det offentlige for en milliard kroner i porto, papir og forsendelser. 

Digital post 3 i horisonten
Længere ude i horisonten venter så digital post 3, som Digitaliseringsstyrelsen allerede nu er påbegyndt de indledende knæbøjninger til.

Digital post 3 vil være det nye i 2018, når kontrakten på digital post 2 udløber.

"Endnu er det for tidligt at sige noget seriøst om nye funktioner i digital post 3, men det er klart, at kommunikationsbehovet i hele samfundet er under forandring, hvor vi eksempelvis har behov for at sende større filer og mere end blot tekst," siger Carsten Møller Jensen.

Udbudsrunden for digital post 3 vil formentlig ligge omkring årsskiftet mellem 2016 og 2017, og løsningen vil formentlig løbe mere end de nuværende to år.

Læs også: 

Menneskelig fejl bag digital post-brøler hos Skat: 230.000 virksomheder har modtaget forkert brev

Nu taler staten om brugervenlige it-løsninger - men hvorfor sker der først noget nu?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital Vækst 2021

Vi ved, at fremtidens vindervirksomheder er digitale. På konferencen undersøger vi de tre vigtigste aspekter i den digitale transformation: Forretningsmodellerne, de menneskelige og organisatoriske faktorer samt valget af teknologier. I tre Digitale Dilemmaer giver vi en række digitale frontløbere fem minutter hver til at levere deres bedste guldkorn, og herefter åbner vi for spørgsmål fra salen – også digitalt. Diskussionen modereres af chefredaktør på Computerworld, Lars Jacobsen.

21. januar 2021 | Læs mere


Strategiske it-sikkerhedsdage 2021

God it-sikkerhed er blevet en strategisk disciplin der kombinerer ledelse, adfærd, processer og teknologi. Men hvor lægger du niveauet? Hvad er vigtigt for forretningen og den drift? Hvad er knapt så vigtigt? Hvordan indtænker du it-sikkerheds-indsatsen strategisk? Hvad gør du, når skaden er sket? Bliv klogere på ”Strategiske it-sikkerhedsdage 2021: Trusler, tendenser og værktøjer”.

26. januar 2021 | Læs mere


Sandheden om Schrems II – erhvervslivets nye Cuba-krise

Konsekvenserne af Schrems II kan meget vel gå hen og blive en af de største udfordringer for danske virksomheder i 2021. Så tjek ind på denne onlinebriefing, hvor den hemmelige Schrems II gæst, ComplyCloud og Datatilsynet giver dig indsigt i, hvad dommen i virkeligheden handler om, og hvilke menneskelige hensyn der ligger bag.

29. januar 2021 | Læs mere






Premium
Ny sikkerheds-formand vil skrive SMV’erne ind i den nationale cyberstrategi: Bare se, hvad der skete med SolarWinds
Interview. "Det kan ikke nytte noget, vi har god sikkerhed på infrastrukturen, hvis leverandørerne ikke har det.” Så enkelt er budskabet fra formanden i det nystiftede forum, Virksomhedsforum for Digital Sikkerhed, Tom Engly.
Computerworld
Nokia tog afsked med tusindvis af ansatte efter kæmpe nedtur: Sådan går det for dem i dag
Mere end 21.000 forlod Nokia under selskabets nedtur, som også ramte hårdt i Danmark. Nu har forskere undersøgt, hvordan det er gået for de tidligere Nokia-folk.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
White paper
Optimér produktiviteten og lad din printer følge med ud i skyen
De fleste virksomheder investerer betydelige beløb i den digitale transformationsproces, men skriver alligevel dokumenter ud som aldrig før, og medarbejdere opfatter decideret print som en forudsætning for at kunne arbejde effektivt. Alligevel er virksomhedens printstruktur ofte et systemmæssigt stedbarn, der er sammenstykket af mange forskellige enheder og platforme – hvilket skaber forvirring og betydeligt tidsspilde. Print passer heller helt ind i hverken den eksisterende digitale infrastruktur eller i den cloudbaserede infrastruktur, virksomheden sigter mod. Det udfordrer både sikkerhed, produktivitet og digital strategi som hele. I denne hvidbog kan du læse om udfordringerne og om, hvordan du håndterer dem mest effektivt som et led i den digitale transformationsproces.