3,2 milliarder internetbrugere: Sådan bruger vi nettet i 2016

Mobilen er på vej til at blive den primære platform til internetadgang. Det har stor betydning for, hvordan der handles og ikke mindst annonceres i de kommende år. Læs er, hvad det betyder i praksis.

Artikel top billede

Ifølge it-analysehuset IDC er der stadig masser af plads til nye brugere af internettet.

Således spår regnedrengene, at der i slutningen af det næste år vil være 3,2 milliarder mennesker på nettet, hvilket svarer til lige godt 45 procent af klodens samlede befolkning.

Af disse estimerer IDC, at to milliarder kommer til at bruge mobile enheder til at surfe fra.

Her kan du læse IDC's udlægning af tallene.

Lidt mere dystert er det, at selskabet forudsiger en ganske lav vækst i antallet af internetbrugere frem mod 2020 på blot to procent om året - med mindre, der kommer nye metoder til at sprede internettet til de resterende fire milliarder potentielle brugere.

IDC nævner blandt andet forsøgene fra Google, SpaceX og Facebook med højtflyvende balloner, fly og satellitter som eksempler på nye metoder til netspredning.

Der er dog ganske usikkert, om disse tiltag kan være med til at udbrede internettet mærkbart til eksempelvis det afrikanske kontinent.

Mobilos er vejen til nettet

En anden tendens er, at mobilen bliver mere og mere et surf-redskab fremfor et ringe-redskab, lyder det fra IDC.

"I løbet af de næste fem år kommer antallet af mennesker, som udelukkende bruger mobile enheder til at komme på nettet, til at stige med 25 procent per år," skriver Scott Strawn fra IDC i en pressemeddelelse.

Ligeledes vil den tid, vi tilbringer på nettet med vores mobiltelefon, øges.

"Den måde, vi anvender nettet på med mobile enheder, vil betyde en eksplosiv vækst i handel via mobilen og mobile annoncer," forudser IDC-manden på baggrund af firmaets tal.

Analyser af, hvad vi anvender nettet til, når vi er logget på, understøtter da også hans påstand.

Mere end to milliarder af os bruger e-mail og læser nyheder på nettet. Mere end en millirad bruger netbanken, streamer musik og leder efter nyt arbejde.

Og så viser tendensen altså også, at der er flere og flere, der handler på nettet.

Ifølge IDC vil flere erhvervsområder som rejser, bøger og online undervisning omsætte for mere end 685 millioner kroner (100 millioner kroner) i 2015.

Ligeledes oplyser IDC, at stort set alle forøgelser af annoncebudgettet vil blive rettet mod mobil-annoncering eller mod online-video.

I denne infografik kan du se, hvordan IDC mener, at verden bruger nettet.

Annonceindlæg fra Deloitte

Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

Banedanmark

Studentermedhjælper til IT-udvikling

Københavnsområdet

Erhvervsakademi København

Underviser til IT-arkitektur- og datamatikeruddannelsen

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Sagsbehandler til Digital og Operativ Transformation i Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Københavnsområdet

Styrelsen For It og Læring

Ambitiøs it-arkitekt til tværgående arkitekturenhed

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Dennis Kobberø Nagy som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Han har tidligere beskæftiget sig med flere andre fagområder - bla. har han været forsikringsrådgiver og rekrutteringskonsulent. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly