Apple i stort EU-torskegilde: Risikerer ekstra skatteregning på 55 milliarder kroner

Apple risikerer en ekstra skatteregning på 55 milliarder kroner i Europa, efter EU har indledt en skattesag mod it-giganten. Apple kan dog vise sig kun at være en af flere it-giganter, der skal have kigget skattebetalingerne efter i sømmene.

Artikel top billede

It-giganten Apple risikerer at skulle betale en særdels stor ekstra skatteregning i EU, der kan løbe helt op i 55 milliarder kroner.

Det skriver finansmediet Bloomberg på baggrund af egne analyser, efter Apple i flere år blandt andet har brugt datterselskaber i Irland for at undgå store skattebetalinger.

Således stammer 55 procent af Apples omsætning på markeder uden for USA, mens æbleselskabet på de fremmede markeder betaler omkring 1,8 procent i skat.

Afgørelsen i sagen falder måske så tidligt som i marts, og Apple har ifølge Bloomberg udtalt, at selskabet vil appellere en eventuel negativ afgørelse.

Flere følger med

I Danmark har Skats åbne skattelister også vist et særligt mønster med it-selskaber, hvor eksempelvis Google med en omtrentlig omsætning på to milliarder kroner i Danmark lægger 3,3 millioner skattekroner.

De danske skattelister viser også, at it-giganter som IBM, Oracle og Fujitsu slet ikke betaler skat i Danmark.

På EU-niveau er Apple formentlig kun toppen af isbjerget, da EU også forventes at åbne skattesager mod eksempelvis alt-muligt-it-handleren Amazon.com og fastfood-kæden McDonalds.

Sagerne med manglende skattebetaling fra globale selskaber i Europa været en varm kartoffel i flere år.

For godt et år siden lovede den tidligere skatteminister Benny Engelbrecht (S) over for Computerworld, at skattehullerne på både dansk og europæisk plan skulle lukkes.

Det kan du læse mere om her: Skatteminister blæser til angreb: Vil lukke it-giganters smutvej til skattely i 2015

I første omgang skal vi vente til foråret for at se, om truslerne fra myndighederne nu også bliver ført ud i livet. 

Læs også:
Skyldnere slipper ikke: Lovændring redder milliarder af kroner efter Skats it-katastrofe

Politikerne banker hårdt i bordet: It-skandalerne skal føre til ændringer i den danske lovgivning

Læses lige nu

    STELLA CARE ApS

    Frontend- og app-udvikler (AI-Native)

    Københavnsområdet

    Statens IT

    Kubernetes specialister (junior-mid level)

    Københavnsområdet

    HusCompagniet A/S

    IT-driftskonsulent

    Midtjylland

    Everllence

    Embedded Software Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Pinksky har pr. 1. maj 2026 ansat Alexander Skou Henkel, 39 år,  som Rådgivende konsulent. Han skal især beskæftige sig med optimering af forretningsprocesser i Microsoft platformen. Han kommer fra en stilling som IT forretningskonsulent hos Evobis ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med forretningsudvikling i Microsoft platformen. Nyt job
    Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job
    Jakob Dirksen, SVP, Nordic Customer Delivery & Operations hos GlobalConnect, er pr. 1. maj 2026 forfremmet til EVP, Infrastructure Delivery & Operations. Han skal fremover især beskæftige sig med at lede Infrastructure Delivery & Operations, der har til opgave at drive og udvikle fibernetværket på tværs af virksomheden. Forfremmelse

    Jakob Dirksen

    GlobalConnect

    netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job