Artikel top billede

Telegigant: Vi kan stoppe irriterende online-reklamer på netværks-niveau

Den største mobiludbyder på de britiske øer har lagt en strategisk plan for, hvordan selskabets 27 millioner kunder selv kan skrue op og ned for antallet af mobilreklamer.

Storbritanniens største mobilselskab, EE, som er en sammensmeltning af Deutsche Telekom og Orange, har smidt en sand reklamebombe i den britiske reklameindustri.

EE's administrerende direktør forklarer nemlig, at EE overvejer at lade selskabets omkring 27 millioner kunder selv bestemme, hvad de vil se af reklamer på deres smartphones og ikke mindst, hvordan mobilkunderne bliver registreret af diverse mobilannoncører.

Det kræver så, at EE griber ind i reklamerne på netværksniveau.

De vil så efterfølgende kunne blokere for visse typer af reklamer i mobilnettet og potentielt også i apps, herunder også pop-up-reklamer og lyden på reklamerne, skriver The Telegraph.

Kan drive folk til vanvid

Til den operation har EE og selskabets direktør Olaf Swantee udarbejdet en strategisk gennemgang af de muligheder og værktøjer til at modgå reklamer, som kan blive overdraget til kunderne.

"Vi synes, det er vigtigt, at kunderne på længere sigt kan få tilbudt flere valg og kontrol over niveauet og intensiteten af reklamer på mobilen," forklarer Olaf Swantee til The Sunday Telegraph.

Han tilføjer sit synspunkt om, at det er en vigtig debat, hvilket er årsagen til, at EE har udarbejdet sin strategiske rapport internt, så mobil- og bredbåndsselskabet allerede nu kan overveje sin position omkring mobil-reklamer.

"Ikke alle reklamer er dårlige. Når en virksomhed formår at ramme rigtigt, bliver det værdsat og skaber en forbindelse. Men når det er forstyrrende, kan det drive folk til vanvid," siger EE-bossen Olaf Swantee til The Telegraph.

Udfordrer milliardindustri

EE er lige nu ved at blive opkøbt af det tidligere telemonopol, BT Group også kendt som British Telecom, for 132 milliarder kroner.

Selskabets udsagn omkring bremsning af reklamevisning på netværksniveau vil uden tvivl skabe ravage på det britiske mobilreklame-marked, som har rundet en omsætning på 21 milliarder kroner.

Ian Maude, som er digitale reklame-ekspert hos netværksanalysevirksomheden Enders Analysis, vurderer over for The Telegraph, at andre operatører kan følge i fodsporerne på EE.

Især hvis det lykkes EE at skabe sig en konkurrencemæssig fordel ved at tilbyde kunderne reklame-blokeringsmuligheder.

Læs også:
Yahoo til brugere: Sluk adblocker eller vi blokerer for adgangen til din mail




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Er der en vej uden om usikker, kostbar og kompleks clouddrift?

Få indsigt i konklusionerne fra en nylig, storstilet undersøgelse fra Computerworld og Veritas med svar fra mere end 100 danske IT-topchefer i detaljer om deres erfaringer med de seneste års bevægelse mod cloudbaserede platforme og services. Derudover får du bud på, hvordan man som virksomhed både høster fordelene ved øget clouddrift og et stigende antal leverandører. Vel at mærke samtidig med, at man får det overblik, som gør det muligt at drive infrastrukturen sikkert og effektivt.

05. oktober 2023 | Læs mere


OT-sikkerhed i produktionsmiljøer - hvor kommer truslerne fra og hvordan opnår I optimal modstandsdygtighed overfor cyberangreb?

Til trods for den intense fokus på cybersikkerhed og NIS2 er mange produktionsvirksomheder og organisationer stadig usikre på, hvad de konkret skal gøre for at sikre, at de lever op til direktivets nye skærpede krav, når det gælder risikostyring, dokumentation og indberetning samt kravene om at garantere sikkerheden igennem hele forsyningskæden – og det ansvar, der følger med.

10. oktober 2023 | Læs mere


Øg virksomhedens agilitet med modulære og fleksible forretningssystemer

Hvordan kan kravet til øget fleksibilitet og agilitet afspejles i din virksomheds valg af forretningssystemer? Med udgangspunkt i Microsoft Dynamics 365-platformen giver vi i webinaret inspiration til, hvordan du bliver i stand til at reagere hurtigt på skiftende markedsvilkår, begivenheder og kriser, der kan udfordre din forretning.

11. oktober 2023 | Læs mere