Danske teleselskaber vildledte om bredbåndshastigheder

Tre af de store spillere på bredbåndsmarkedet har fået et rap over nallerne af Forbrugerombudsmanden. De har nemlig lovet forbrugerne mere, end de kunne holde.

Alle elsker bredbånd. Men der er ikke mange, som bliver glade ved tanken om bredbånd, der bliver langsommere, når børnene ser Ramasjang, eller som de slet ikke kan få leveret, hvor de bor.

Det ved de store teleselskaber godt. Så det er måske ikke så mærkeligt, at TDC, Telia og Telenor sidste år valgte at holde lidt igen på detaljerne, når telefirmaerne reklamerede for bredbåndsløsninger.

For alle tre firmaer har vildledt kunderne, fastslår Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

"TDC, Telia og Telenor har vildledt forbrugerne ved at love dem en hastighed på bredbånd, som de ikke kunne få. Jeg har derfor bedt selskaberne om at ændre deres markedsføring."

Vildledte forbrugerne fem gange på et år
I alt har Forbrugerombudsmanden afgjort, at de tre teleselskaber fem gange har vildledt forbrugerne.

TDC og Telia deler den tvivlsomme ære at have flest sager om vildledning.

To gange har Forbrugerombudsmanden påpeget vildledende markedsføring hos hver af telefirmaerne sidste år.

TDC annoncerede med en hastighedsgaranti, men gjorde ikke tilstrækkeligt opmærksom på, at det gjaldt for alle kunder.

Firmaet solgte også en pakke med hastighedsgaranteret bredbånd og "trådløst internet". Der var bare den hage ved pakken, at den trådløse forbindelse ikke kunne levere den garanterede hastighed.

Den kunne kunderne kun opnå med en kablet forbindelse.

Telia sikrede sig også en sag hos Forbrugerombudsmanden på samme måde.

En pakke med "op til"-hastigheder på bredbånd inkluderede en trådløs router, som ikke kunne levere de annoncerede hastigheder. Hastigheder som mange af Telias kunder alligevel aldrig kunne opnå på den kablede forbindelse.

Telenor viste sig at have samme praksis og reklamerede for ikke mindre end fire forskellige pakker med "op til"-hastigheder og trådløs router.

Heller ikke her kunne de trådløse routere levere den annocerede hastighed, ligesom mange af Telenors kunder slet ikke kunne få det hurtige bredbånd selv i en kablet forbindelse.

Fjernsyn eller hurtigt internet
Sidst men ikke mindst solgte Telia også en pakke med "17 tv-kanaler + 20 Mbit bredbånd". Annoncen for pakken undlod bare at fortælle håbefulde kunder, at bredbåndshastigheden faldt, når man benyttede IPTV.

Alle sagerne blev taget op sidste år, men de sidste af dem er først for nylig blevet afgjort.

Derfor har Forbrugerombudsmanden af "pædagogiske årsager" samlet til bunke og sendt en samlet opgørelse over sagerne ud på én gang.

Håbet er, at både branchen og forbrugerne bliver mere opmærksomme i fremtiden.

"Hastigheden har stor betydning for forbrugerne, når de vælger bredbånd. Derfor er det vigtigt, at teleselskaberne giver korrekte oplysninger om den i deres markedsføring" lyder det fra Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Retningslinjerne består
Repræsentanter fra telebranchen diskuterede netop retningslinjerne for markedsføring af bredbånd med en række forbruger- og erhvervsorganisationer i juni sidste år.

På mødet blev det besluttet, at retningslinjerne ikke skal ændres.

Læs også: 100 Mbit bredbånd i Danmark er femdoblet på et enkelt år - Men der er et men....






Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Udvikling og salg af software til integration, kommunikation og e-handel samt ERP med fokus på leasing, detailhandlen, digitale abonnementer og dagblade/magasiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Nye muligheder for lynhurtig planning optimization i Dynamics 365 SCM

Hurtigere omstilling i virksomhedens supply chain er blevet et must og med de nye muligheder for lynhurtig planning optimization i Dynamics 365 SCM får du en fleksibel og skalerbar MRP-motor.

20. januar 2021 | Læs mere


Digital Vækst 2021

Vi ved, at fremtidens vindervirksomheder er digitale. På konferencen undersøger vi de tre vigtigste aspekter i den digitale transformation: Forretningsmodellerne, de menneskelige og organisatoriske faktorer samt valget af teknologier. I tre Digitale Dilemmaer giver vi en række digitale frontløbere fem minutter hver til at levere deres bedste guldkorn, og herefter åbner vi for spørgsmål fra salen – også digitalt. Diskussionen modereres af chefredaktør på Computerworld, Lars Jacobsen.

21. januar 2021 | Læs mere


Strategiske it-sikkerhedsdage 2021

God it-sikkerhed er blevet en strategisk disciplin der kombinerer ledelse, adfærd, processer og teknologi. Men hvor lægger du niveauet? Hvad er vigtigt for forretningen og den drift? Hvad er knapt så vigtigt? Hvordan indtænker du it-sikkerheds-indsatsen strategisk? Hvad gør du, når skaden er sket? Bliv klogere på ”Strategiske it-sikkerhedsdage 2021: Trusler, tendenser og værktøjer”.

26. januar 2021 | Læs mere






Premium
2021 bliver et usædvanligt tv-år: Producenterne vil sætte fuld fokus på billedkvalitet og pris
I stedet for at koncentrere sig om stadigt højere opløsninger og buede skærme, lægger tv-industrien i 2021 op til at satse på det helt rigtige: Billedkvaliteten og prisen.
Computerworld
Nokia tog afsked med tusindvis af ansatte efter kæmpe nedtur: Sådan går det for dem i dag
Mere end 21.000 forlod Nokia under selskabets nedtur, som også ramte hårdt i Danmark. Nu har forskere undersøgt, hvordan det er gået for de tidligere Nokia-folk.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Microsoft i kæmpe dansk satsning - åbner tre store datacentre i Danmark
Microsoft lancerer kæmpe satsning fra hovedkvarteret i Lyngby. Selskabet åbner tre store bæredygtige datacentre på Sjælland.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.