Kunderne er ellevilde: Tesla modtager ordrer for milliarder på ny hightech-bil

Efterspørgslen efter Teslas nye bil er massiv, og ordrebeholdningen lyder nu på et stort to-cifret milliardbeløb.

Artikel top billede

Den nye Tesla Model 3 er udstyret med en tagkonstruktion i glas fra front til bagende.

Efterspørgslen på elbilsproducenten Teslas kommende bil, Tesla Model 3, ser ud til at blive massiv.

Lørdag aften skrev Teslas stifter og administrerende direktør Elon Musk på Twitter, at der allerede nu er 276.000 personer, der har betalt 1.000 dollar (10.000 kroner i Danmark) for at reservere en Model 3.

Ifølge den amerikanske avis Wall Street Journal svarer det til en samlet ordrebeholdning på 11,6 milliarder dollar eller knap 75 milliarder danske kroner.

Til sammenligning har Tesla, siden virksomheden i 2007 sendte sin første bil på gaden, blot produceret 115.000 biler.

Den nye Model 3 blev afsløret for offentligheden ved en stor præsentation i Los Angeles i sidste uge.

Præsentationen af den nye Tesla har længe været imødeset med stor forventning, fordi Model 3 er udset til at være realiseringen af Tesla-stifteren Elon Musks drøm om at producere en elbil, der på pris, design og ydeevne er konkurrencedygtig med benzin og disel-biler i mellemklassen.

Den nye Tesla får en startpris på 35.000 dollar i USA. Det er knap halv pris sammenlignet med startprisen på Teslas billigste bil i dag, Model S. Model 3's danske pris med afgifter kendes endnu ikke. 

Den nye lavere startpris betyder, at Teslas elbiler nu ikke længere blot bliver et legetøj for de rige, men også vil blive tilgængelig for dele af middelklassen.

Fra 0 - 100 på 6 sekunder

Den billigste udgave af bilen får en rækkevidde på 315 kilometer og kan accelerere fra 0-100 på seks sekunder.

Elon Musk har lovet, at der også vil blive produceret en mere potent udgave af Model 3, der både får større rækkevidde og hurtigere accelerationer. 

Derudover kommer den nye bil også med Tesla selvkørende teknologi, som vi tidligere har testet her på Computerworld.

Den massive efterspørgsel efter den nye Model 3 er tilsyneladende kommet bag på Elon Musk selv, der allerede i fredags, da de første forudbestillinger begyndte at vælte ind, udsendte et tweet, hvor han skrev: "Nu kommer vi uden tvivl til at skulle gentænkte vores produktionsplanlægning." 

Opgraderede produktionsfaciliteter

Tesla har dog allerede øget produktionskapacitet på sine fabrikker ganske kraftigt.

Eksempelvis er Tesla allerede i gang med at etablere en kæmpe batterifabrik, den såkaldte Gigafactory, i den amerikanske stat Nevada, hvor batterierne til den nye Model 3 bliver produceret. 

Læs også: Video: Tag med på flyvetur over Teslas gigantiske batterifabrik

Samtidig har Tesla investeret i at opgradere produktionsfaciliteterne i virksomhedens fabrik i byen Fremont syd for San Francisco i Californien.

Ifølge det amerikanske medie Bloomberg har Tesla op til afsløringen af Model 3 opgraderet sine produktionsfaciliteter i Fremont for knap 10 milliarder kroner. 

For at forudbestille en Tesla Model 3 skal du lægge et depositum på 10.000 kroner, men frem til at bilen går i produktion, kan du frit vælge at annullere bestillingen og få dit depositum refunderet. 

Læs også: 

Her er Teslas nye bil: Sådan bliver den nye 'billigmodel' Model 3

Nu kan Tesla S køre selv med Autosteer: Vi har været på tur i den (næsten) selvkørende bil 

Tech-giganter retter kanonerne mod bilindustrien: Volkswagen kan blive det nye Nokia

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

    I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

    Infrastruktur | Hellerup

    Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

    Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil