It-giganter på stribe blokerer for Flash: Her er konsekvenserne

De seneste fem års udvikling på internettet har gjort det slemme ved Adobes engang så udbredte Flash-teknologi.

Artikel top billede

Adobes Flash får det sværere og sværere og er efterhånden blevet internettets prygelknabe.

Det skyldes ikke bare, at nye og mere tidssvarende webteknologier stormer frem, mens Flash ofte kritiseres forde mange sårbarheder, som it-kriminelle står på spring for at udnytte til angreb. 

Forklaringen på Flash-teknologiens deroute er i høj grad også, at en række it-giganter gør, hvad de kan for at få aflivet Flash.

Giganterne blokerer for Flash

Så sent som i sidste uge meldte Microsoft ud, at selskabets Edge-browser nu kommer til at kunne blokere eksempelvis animationer og annoncer i Flash, medmindre brugeren vælger at klikke på indholdet.

Samtidig lægger Microsoft ikke skjul på, at Flash helst skal sendes hen på de evige it-jagtmarker.

"Vi opfordrer webmiljøet til at fortsætte transformationen væk fra Flash og mod åbne webstandarder," lyder det fra Microsoft, der blandt andet fremhæver Encrypted Media Extensions, Media Source Extensions, Canvas, Web Audio og RTC som relevante standarder for fremtiden.

Læs også Microsoft klar med afgørende Flash-tiltag: Nu skal ressource-slugeren stoppes

Og Microsoft er langt fra alene om at forsøge at tage livet af Flash.

Google har eksempelvis meddelt, at det om få måneder er slut med Flash-baserede annoncer.

Apple, der allerede med Steve Jobs ved roret forbød Flash på iPhone og iPad, har for vane at blokere for hullede Flash-versioner i Safari, ligesom Flash også som udgangspunkt er blokeret i Firefox.

Selv verden største videostreaming-tjeneste, YouTube, har valgt at droppe Flash og i satse på HTML5 fremadrettet.

Den slags tiltag har vi set en lang række af i de senere år, og man skulle måske på den baggrund tro, at Flash efterhånden ville være færdig som gårdsanger.

Så hårdt er faldet for Flash

Selvom det endnu ikke helt er det, der er tilfældet, er der ingen tvivl, om at markedsudbredelsen skrumper markant for Flash.

En søgning på httparchive.org viser, at det for fem år siden, i marts 2011, var 47 procent af websiderne, der indeholdt Flash.

Httparchive.org måler det ved, at det er den del af websiderne, der foretager mindst en Flash-forespørgsel - det kan være fra en Flash-annonce, fra andet tredjepartsindhold på siden eller fra selve websidens hoved-indhold.

Hvis vi springer frem til marts 2016, var de 47 procent skrumpet ind til 18 procent af websiderne, der havde Flash-indhold.

Der findes dog forskellige statistikker for Flash-udbredelsen, og hos eksempelvis w3techs.com fremgår det, at det nu kun er 8,8 procent af alle websider, der anvender Flash.

Uanset hvilken statistik, der viser det mest retvisende billede, er der næppe tvivl om, at Flash er påvej helt ud i kulden.

Det egentlige spørgsmål er, hvor langt tid Adobes teknologi kan bevare en relevant position på internettet?

Adobe forbereder sig

Selv Adobe har også erkendt, at fremtiden står i andre webteknologiers navn.

Eksempelvis valgte Adobe i december at omdøbe værktøjet Flash Professional CC til Adobe Animate CC. Læs mere om det her.

"For bedre at kunne repræsentere position som det førende animations-værktøj til web og andet, vil Flash Professional blive omdøbt til Adobe Animate CC fra den frigivelse i starten af 2016," lød forklaringen fra Adobe.

"Vores kunder har gjort det klart, at de gerne vil have, at vores kreative applikationer udvikler sig til at understøtte flere forskellige standarder, og det er vi villige til at gøre."

Læs også

Microsoft klar med afgørende Flash-tiltag: Nu skal ressource-slugeren stoppes

Google siger stop: Om få måneder er det slut med alle Flash-annoncer

Slår alarm: Voldsom stigning i antallet af Flash-sårbarheder - og de udnyttes

Browser-krigen 2016: Vælger du Chrome, Firefox, Safari, Edge - eller en helt anden browser?

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Management Consultant

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird