Artikel top billede

YouTube på trapperne med reklamer du ikke kan skippe

Googles videotjeneste YouTube er på trapperne med en ny type reklamer, som du ikke bare kan klikke dig videre fra. Læs her, hvorfor Google introducerer dette nye reklameformat.

En af verdens allermest populære hjemmesider er Googles videotjeneste YouTube, som i de senere år gradvist har sneget flere og flere reklamer ind, før du kan se din ønskede video.

For det meste kan du blot klikke dig videre, så du slipper for uønskede forstyrrelser i din playliste af kattevideoer eller hvad du nu ser og hører på verdens største videosite.

I næste måned er folkene bag YouTube så klar med en ny type reklame, som du ikke bare kan klikke dig videre fra, fremgår det af Googles Adwords-blog.

Reklamer som haikudigte

'Bumper-ads' hedder den nye type reklamer, der er seks sekunder lange spots, som især er målrettet mobilbrugere.

YouTubes produktmanager for videoreklamer, Zach Lupei, beskriver på bloggen de kommende bumper ads - der er små, korte budskaber - som 'hurtige' og 'sjove', og som et format, der virker godt på produktgenkendelse og på at skabe viden om et produkt.

"Vi tænker på bumper ads som videoreklamernes små haikudigte, og vi er spændte på at se, hvordan det kreative miljø vil arbejde med dem," forklarer Zach Lupei på bloggen.

Læs også: Google tvinger Adblock-brugere til at se reklamer alligevel med fiffig fidus

Reklamer passer til vores vaner

Han nævner ingen steder, at de kommende seks sekunders reklamer ikke er mulige at klikke sig videre fra, hvis man nu er den type person, der hellere vil se sit fremsøgte indhold frem for andres reklamebudskaber.

I Googles oversigt over forskellige typer reklamer figurerer bumper ads dog som en del af de videoreklamer, som du ikke bare kan klikke dig videre fra.

Googles forklaring på de korte reklamer er, at de passer godt til mobilbrugere, hvor Google har en helt særlig målgruppe i kikkerten.

"Ny forskning viser, at halvdelen af de 18 til 48 årige først og fremmest tænder for deres mobile enhed for at se videoer. Selv i stuen er der mange folk, der foretrækker at se videoer på deres smartphone. [...] Og når seervaner ændrer sig, arbejder vi på at introducere nye formater, der passer til disse vaner," lyder det på Google-bloggen.

Læs også: 
Google blokerer for reklamer til nyhedssite: Sitet misbruger Google-navnet




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere


Microsoft 365: Gør klar til store prisstigninger

For første gang i mange år hæver Microsoft til foråret priserne på enterprise-udgaverne af Microsoft 365, som er meget udbredte i danske organisationer. Hør om mulighederne i Microsoft 365-pakkerne. Og hør, hvordan du med god license management har mulighed for at trimme dit setup, inden prisstigningerne på op til 25 procent træder i kraft 1. marts 2022.

19. november 2021 | Læs mere