Artikel top billede

Flere danske banker i knæ: Ramt af alvorlige netbank-problemer

Opdateret: SDC er ramt er omfattende problemer, der i øjeblikket sender en stribe danske netbanker til tælling.

Det er langt fra kun hos Jutlander Bank, at netbanken i øjeblikket er presset i knæ, som Computerworld fortalte før frokost.

Læs den historie her.

Det viser sig nu, at en stribe danske banker oplever store problemer i dag, fredag, hvor det som bekendt er lønningsdag.

Det er nemlig driftsselskabet SDC, der har problemer.
 
SDC, der har en kundekreds på mere end 120 danske, norske, svenske og færøske pengeinstitutter og godt 500 medarbejdere i Ballerup ved København, står for driften af it hos 35 danske pengeinstitutter.

"Netbanken er nede"

Heriblandt finder vi Middelfart Sparekasse, der i dag har følgende besked til kunderne:

"Mobilbanken og netbanken er desværre nede. Vi arbejder intensivt på at få begge dele op at køre igen, og skriver her så snart det fungerer igen."

"Vi beklager de ulemper og problemer, driftsforstyrrelserne giver," lyder beskeden i øjeblikket hos Middelfart Sparekasse.

Hos Lån & Spar Bank lyder beskeden til kunderne:

"Der kan i øjeblikket opleves lange svartider. Dette gælder både for Netbanken og Mobilbanken. Vi arbejder på sagen."

Sparekassen Fyn, Sparekassen Kronjylland, BankNordik og Klim Sparekasse er også blandt de banker, der melder om lange svartider i netbank og mobilbank i øjeblikket.

Også Basisbank har problemer og udsendte fredag morgen følgende besked:

"Der er i øjeblikket ingen adgang til net- og mobilbanken. Vores dataleverandør arbejder på højtryk for at få systemerne op at køre igen."

Computerworld har talt med Jutlander Bank, der erkender, at det er uheldigt og voldsomt irriterede for banken og bankens kunder, at netbanken ikke fungerer - men at det er hos driftsselskabet SDC, at problemet ligger.

SDC arbejder på højtryk

SDC's direktør, Jesper Scharff, bekræfter over for Computerworld, at der er problemer med netbankerne:

"Det er korrekt, at vi har nogle udfordringer hos nogle pengeinstitutter med netbank. Det er ikke sådan, at man ikke kan komme på, men det kan godt tage lang tid."

"Men det er korrekt, at der kan være problemer med at komme på hos nogle af de pengeinstitutter, vi kører. Det arbejder vi selvfølgelig på højtryk for at få løst."

"Jeg kan ikke svare på præcis, hvad det skyldes," siger Jesper Scharff desuden. 

Læs også:

Stor dansk netbank presset i knæ på lønningsdagen - kunderne kan ikke logge ind




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere