Artikel top billede

Foto: Mikael Rieck. (Foto: Mikael Rieck freelance)

Direktør om it-bøvl i forbindelse med kræftscreening på danske hospitaler: "Jeg er meget ked af denne situation"

Mindst 400 patienter i Region Hovedstaden har oplevet forsinkelser på blandt andet CT-scanninger og brystkræftscreening på grund af driftsforstyrrelser.

Mindst 400 patienter i Region Hovedstaden har oplevet forsinkelser på blandt andet CT-scanninger og brystkræftscreening på grund af it-driftsforstyrrelser

Computere går ned, lange ventetider og patienter, der på mystisk vis forsvinder ud af it-systemerne, er hverdag på flere afdelinger på Herlev og Gentofte Hospital.

Der er ligeledes problemer på Bispebjerg og Frederiksberg Hospital og på Amager og Hvidovre Hospital.

På Region Hovedstadens webside kan man blandt andet læse, at der på grund af "driftsforstyrrelser med et nyt system til at booke røntgenundersøgelser og få adgang til røntgenbilleder, har mindst 400 patienter på især Herlev og Gentofte Hospital oplevet forsinkelser i deres forløb."

Der har specielt været store problemer med det system, som anvendes til screening for brystkræft.

Derfor er det især patienter, der skal screenes for brystkræft, som oplever forsinkelser i deres forløb.

Men også andre patienter kan mærke til problemerne.

Ledelsen er klar over problemerne og oplyser, at der arbejdes på højtryk for at få tingene på plads igen.

- Jeg er meget ked af denne situation, og jeg kan forsikre om, at vi sætter alle sejl ind på at skabe os et overblik, kontakte alle berørte patienter, give nye tider og informere om deres forløb. Jeg har stor forståelse for, at den ekstra ventetid er både frustrerende og kan skabe usikkerhed. Det har topprioritet hos os," skriver hospitalsdirektør Klaus Lunding i en pressemeddelelse.

Han understreger, at patienter med akutte symptomer kan være trygge ved, at de vil blive henvist til rette sted og tilset så hurtigt som muligt. Patienter på ventelister vil desuden blive prioriteret efter en faglig vurdering.

Ikke kapacitet nok

Det nye it-system, der håndterer disse opgaver, blev første gang implementeret på Amager og Hvidovre Hospital i september 2015, og siden da har der været svingende stabilitet.

"Men driftsforstyrrelserne tog til, efter implementeringen på Herlev og Gentofte Hospital den 8. til 10. april," skriver Region Hovedstaden.

Siden har der været stor fokus på at udbedre problemerne, oplyser vicedirektør i Region Hovedstadens Center for It, Medico og Telefoni (CIMT), Pia Kopke.

"Vi har siden problemerne begyndte været i fuld gang med at opdatere systemet og udbedre fejlene. Det sker i tæt dialog med leverandøren Agfa, der står bag det nye system. Heldigvis går det den rigtige vej nu, men fordi vi stadig arbejder med fejlretning kan personale og patienter fortsat blive udsat for forsinkelser," lyder det fra Pia Kopke.

Formålet med det nye system er at erstatte en række lignende, men forældede systemer.

Det nye system skal, når det er fuldt funktionsdygtigt, sikre, at alle billeder fra scanninger og røntgenundersøgelser bliver tilgængelige på tværs af regionens hospitaler.

Men ifølge Pia Kopke fik systemet altså store problemer på især Herlev og Gentofte hospital, fordi det ikke havde nok kapacitet.

"Indtil videre er systemet kun i brug på tre hospitaler, så vi burde ikke opleve de her problemer. Derfor er vi også i dialog med leverandøren, for at sikre, at systemet fremadrettet får den nødvendige stabilitet," siger hun.

Rigshospitalet, Nordsjællands Hospital og Bornholms Hospital får først implementeret systemet, når systemet kører uden forsinkelser.

Der er også bestilt en redegørelse over situationen, der kommer i starten af denne måned.

Agfa HealthCare forklarer sin vurdering af sagen her: Her er forklaringen på alvorlige it-problemer på en stribe danske hospitaler.

Læs også:
Dansk hospital begynder at 3D-printe knogler til patienter

Brand raserer it-afdeling på Odense Hospital

Forlanger 24 millioner: Hospitals it-systemer er taget som gidsel med ransomware




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hjemmearbejdets påvirkning på trivsel, helbred og arbejdsmiljø

Fremtidens arbejdsplads er hybrid, det er der ingen tvivl om. Men hvad fører det egentlig med sig? Og hvordan omstiller du og din arbejdsplads sig til det? Det kan du blive klogere på, på denne digitale konference.

02. februar 2022 | Læs mere


GDPR - persondatabeskyttelse i praksis

Håndteringen af persondata og GDPR er for længst blevet hverdag hos de danske organisationer, men derfor er det til stadighed vigtigt og altafgørende, at den løbende overholdelse af GDPR er på plads. Vær med og hør, hvordan du ved hjælp af processuelle greb, værktøjer og systemer kan sikre dette.

08. februar 2022 | Læs mere


Analytics, BI og data science: Data-behandling i realtid

Datadrevne løsninger er godt på vej til at vinde indpas i næsten alle industrier - og med god grund. For der er store muligheder i at kunne forstå, fortolke og reagere lynhurtigt på de store datamængder, som alle organisationer genererer. På dette seminar kan du høre om nogle af de bedste eksempler inden for praktisk anvendelse af avanceret data-analyse, hvordan du kommer i gang, og hvordan du kan høste udbytte.

22. februar 2022 | Læs mere






CIO
Sådan tager top-CIO Pernille Geneser livtag med 40 år gamle it-systemer i Stark Group med 10.000 medarbejdere