Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Efter flere års hårdt arbejde: Så mange danskere er nu med på digital post

I 2011 satsede den offentlige sektor stort på digital selvbetjening og digital post til borgere og virksomheder i håbet om at spare en milliard kroner. Her er status.

Mens den offentlige sektor i dag løfter sløret for sin nye digitaliseringsstrategi frem mod 2020, har Digitaliseringsstyrelsen analyseret, hvordan det egentlig gik med it-strategien for 2011 til 2015.

Den helt store målsætning i den 'gamle' strategi var, at digitalisere 80 procent af kommunikationen mellem borgerne og den offentlige sektor ved brug af digital post og offentlige selvbetjeningsløsninger, der samlet kunne spare Danmark for én milliard kroner.

Analysen med tal fra årsskiftet viser, at i tre ud af de fire såkaldte bølger inden for digital selvbetjening er 87 procent af anmeldelser, ansøgninger og andet nu digitaliseret.

Den sidste selvbetjeningsbølge blev lanceret i december, og der mangler endnu opfølgning.

På digital post var 77 procent af brevene ved årsskiftet sendt digitalt, mens 11 procent af borgerne var fritaget fra digital korrespondance med kommunerne, regionerne og staten.

Blank på økonomisk gevinst

Kontorchef Louise Palludan Kampmann fra Digitaliseringsstyrelsens Center for brugervenlighed og implementering fortæller til Computerworld, at der siden januar er sket en stigning i digital post-tilmeldingen, så der er i dag er 89 procent af danskerne på mail-løsningen.

På kommunikationsområdet må det derfor konstateres, at det offentlig er kommet i hus med sine digitale målsætninger.

Men hvad så med den sparede milliard kroner, som blev stillet i udsigt tilbage i 2011?

"Der vil være naturligvis være nogle usikkerheder i den konkrete beregning af potentialet, fordi det kræver indhentning af tal fra samtlige myndigheder og vi kender ikke opgørelsen på kroner og øre."

"Men vi ved, at forudsætningerne med digital kommunikation er til stede for besparelsen på en milliard kroner," siger Louise Palludan Kampmann til Computerworld.

Læs også: Hård kritik fra Rigsrevisionen: Offentlige selvbetjeningsløsninger alt for dårlige

Hun lover, at der i forbindelse med opfølgning på den fjerde selvbetjeningsbølge senere på året vil blive fulgt op på, hvor meget den offentlige sektor så rent faktisk sparede med sin gamle it-strategi.

Successer og skuffelser

Kontorchefen fra Digitaliseringsstyrelsen nævner, at når der kommer besøg fra andre lande for at høre om Danmark it-strategi fra 2011-2015, er der særligt ét område, som de gerne vil høre nærmere om.

"Vores digitale samarbejde på tværs i den offentlige sektor er ret unikt for Danmark, og det vil folk udefra altid gerne høre noget mere om, hvordan vi gør," siger Louise Palludan Kampmann.

Hun nævner også, at danskernes villighed til at omfavne både selvbetjening og digital post i sig selv har været en succes ved den gamle strategi.

"Pudsigt nok har den ældre del af befolkningen været meget opmærksom på kanal-skiftet, og derfor var de ældre også hurtige til at bakke op omkring den. Det har derimod knebet lidt med at få fat i de unge," fortæller Louise Palludan Kampmann.

For at få fat i Danmarks fremtid er der i det nye it-strategi frem mod 2020 derfor lagt op til flere initiativer rettet mod de unge i skolerne. 

"Det har heller ikke altid været lige nemt for ansatte i den offentlige sektor at ændre arbejdsgange og vaner til en digital hverdag. Det er en omstillingsproces, som jeg synes, man skal have respekt for," lyder det fra Louise Palludan Kampmann.

Læs også:

Her er hele Danmarks it-plan frem mod 2020: Disse ni områder skal der satses på




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
SAP Excellence Day 2023

På SAP Excellence Day 2023 får du det fulde overblik, der gør det lettere at prioritere mellem de mange muligheder og informeret grundlag for at vælge til og fra. Du får viden om, hvilke muligheder de nye tilbud og services giver – men også om risikoen ved at vælge de nyeste løsninger fra. Samtidig får du senest opdaterede indsigt i SAPs egne planer for de kommende 2-3 år.

13. april 2023 | Læs mere


Digitale forretningsprocesser 2023

Virksomhedens digitale processer er fuldkommen afgørende for, hvor hurtigt du kan transformere forretningen, udvikle nye forretningsmuligheder skabe overblik og rapportere effektivt, hurtigt og retvisende. Samtidig er de digitale processer – i tæt samspil med dine systemløsninger – afgørende for samarbejdet med partnere og leverandører – og for den oplevelse og værdiskabelse, du tilbyder ansatte og kunder. Herunder for ambitionerne om at skabe og tilpasse de muligheder, der karakteriserer en moderne arbejdsplads.

18. april 2023 | Læs mere


Digital bæredygtighed - den grønne transformation er over os

Kom med, når vi i giver et overblik over, hvordan nogle af de mest innovative it-selskaber går til bæredygtighed som forretningsområde - og hvorfor de har valgt at sætte ind på netop bæredygtighed som område. Du får også indblik i, hvordan innovative virksomheder udvikler teknologier direkte rettet mod øget bæredygtighed - og inspiration til, hvordan du selv kan komme videre med bæredygtigheden og blive en del af det spirende kæmpemarked for bæredygtighed - en af verdens for tiden tungeste dagsordener.

25. april 2023 | Læs mere