Hård kritik fra Rigsrevisionen: Offentlige selvbetjeningsløsninger alt for dårlige

Virksomheder spilder alt for meget tid på at finde rundt i det offentliges digitale selvbetjeningsløsninger, viser ny beretning fra Rigsrevisionen.

Artikel top billede

En stribe digitale selvbetjeningsløsninger som for eksempel NemID, momsindberetning og eIndkomst er plaget af ringe brugervenlighed og dårlig vejledning.

Det fremgår af en ny beretning fra Rigsrevisionen.

I alt ni forskellige løsninger er blevet testet.

Ingen af de undersøgte løsninger er ifølge Rigsrevisonen nemme at bruge for ikke-professionelle brugere.

Dermed risikerer virksomhederne at bruge alt for meget tid og alt for mange ressourcer på at finde frem til løsningerne på nettet, logge ind og indtaste de krævede data.

Rigsrevisionen kritiserer samtidig, at der i nogle tilfælde er for dårlig sammenhæng mellem de forskellige løsninger.

"I værste fald risikerer virksomhederne at begå fejl i indberetninger og ansøgninger. Manglende brugervenlighed kan samtidig betyde, at det offentlige skal bruge resurser på support og eventuelle fejl og mangler i indberetninger, ansøgninger mv., som kunne være undgået," skriver Rigsrevisionen i sin beretning.

Unødvendige museklik

Der er forskel på, hvor og hvordan den dårlige brugervenlighed slår igennem i de enkelte løsninger.

eIndkomst-løsningen, hvor virksomheder skal registrere nye medarbejdere, er den service, som er sværest at finde for brugerne.

Her måtte hver tredje give op undervejs.

Bestilling af NemID er til gengæld den løsning, hvor man skal bruge flest unødvendige museklik.

93 procent bruger mere end tre klik for at komme frem til startsiden.

Efter at man er logget ind på de enkelte løsninger, er der også stor forskel på, hvor nemt det er, at indtaste data.

Ved ansøgninger om alkoholbevilling hos Rigspolitiet, er det hele 82 procent af brugerne, der ikke kan finde ud af at ramme tasterne korrekt i første forsøg.

Ifølge Rigsrevisionen er det et gennemgående problem, at de digitale selvbetjeningsløsninger ikke er gode nok til at vejlede og hjælpe brugerne i forhold til deres behov.

Og revisionen anbefaler derfor de enkelte myndigheder løbende at måle alle led af brugervenligheden i digitale selvbetjeningsløsninger.

Alle fem involverede statslige myndigheder og kommunerne har da også lovet, at de vil bruge resultaterne fra Rigsrevisionens test til at gøre brugervenligheden bedre i deres respektive løsninger.

Digitaliseringsstyrelsen er desuden på vej med en fælles brugertest for digitale løsninger.

Testen bliver obligatorisk fra december.

Læs også:

Offentlig selvbetjening skal være sjov - her har du eksempler på rigtig god selvbetjening

Nu taler staten om brugervenlige it-løsninger - men hvorfor sker der først noget nu?

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil