Hård kritik fra Rigsrevisionen: Offentlige selvbetjeningsløsninger alt for dårlige

Virksomheder spilder alt for meget tid på at finde rundt i det offentliges digitale selvbetjeningsløsninger, viser ny beretning fra Rigsrevisionen.

Artikel top billede

En stribe digitale selvbetjeningsløsninger som for eksempel NemID, momsindberetning og eIndkomst er plaget af ringe brugervenlighed og dårlig vejledning.

Det fremgår af en ny beretning fra Rigsrevisionen.

I alt ni forskellige løsninger er blevet testet.

Ingen af de undersøgte løsninger er ifølge Rigsrevisonen nemme at bruge for ikke-professionelle brugere.

Dermed risikerer virksomhederne at bruge alt for meget tid og alt for mange ressourcer på at finde frem til løsningerne på nettet, logge ind og indtaste de krævede data.

Rigsrevisionen kritiserer samtidig, at der i nogle tilfælde er for dårlig sammenhæng mellem de forskellige løsninger.

"I værste fald risikerer virksomhederne at begå fejl i indberetninger og ansøgninger. Manglende brugervenlighed kan samtidig betyde, at det offentlige skal bruge resurser på support og eventuelle fejl og mangler i indberetninger, ansøgninger mv., som kunne være undgået," skriver Rigsrevisionen i sin beretning.

Unødvendige museklik

Der er forskel på, hvor og hvordan den dårlige brugervenlighed slår igennem i de enkelte løsninger.

eIndkomst-løsningen, hvor virksomheder skal registrere nye medarbejdere, er den service, som er sværest at finde for brugerne.

Her måtte hver tredje give op undervejs.

Bestilling af NemID er til gengæld den løsning, hvor man skal bruge flest unødvendige museklik.

93 procent bruger mere end tre klik for at komme frem til startsiden.

Efter at man er logget ind på de enkelte løsninger, er der også stor forskel på, hvor nemt det er, at indtaste data.

Ved ansøgninger om alkoholbevilling hos Rigspolitiet, er det hele 82 procent af brugerne, der ikke kan finde ud af at ramme tasterne korrekt i første forsøg.

Ifølge Rigsrevisionen er det et gennemgående problem, at de digitale selvbetjeningsløsninger ikke er gode nok til at vejlede og hjælpe brugerne i forhold til deres behov.

Og revisionen anbefaler derfor de enkelte myndigheder løbende at måle alle led af brugervenligheden i digitale selvbetjeningsløsninger.

Alle fem involverede statslige myndigheder og kommunerne har da også lovet, at de vil bruge resultaterne fra Rigsrevisionens test til at gøre brugervenligheden bedre i deres respektive løsninger.

Digitaliseringsstyrelsen er desuden på vej med en fælles brugertest for digitale løsninger.

Testen bliver obligatorisk fra december.

Læs også:

Offentlig selvbetjening skal være sjov - her har du eksempler på rigtig god selvbetjening

Nu taler staten om brugervenlige it-løsninger - men hvorfor sker der først noget nu?

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job