Direktør stopper i Google Danmark - Google søger ny dansk topchef

Opdateret: Peter Friis stopper som direktør i Google Danmark efter næsten 11 år på posten. Selskabet er allerede gået i gang med at lede efter afløseren.

Den danske del af Google skal have ny direktør. Det meddeler den nuværende - Peter Friis - selv via LinkedIN. 

"Efter snart 11 år som direktør i Google Danmark er det blevet tid til at give faklen videre."

"Jeg har igennem noget tid været både regional chef og dansk chef, men Danmark, de danske kunder og partnere og det danske team fortjener en dansk direktør, der er 100% fokuseret på netop denne opgave."

"Derfor åbner vi nu rollen som direktør for Google Danmark (med reference til mig)," skriver Peter Friis. 

Peter Friis, der altså fortsætter som chef for Google i Norden og Benelux, skriver videre på LinkedIN:

"Jeg kan åbent og ærligt forsikre, at Google på alle måder er et firma, der vil løse de store problemer her i verden, et firma der har en unik forretning i fantastisk vækst, en unik kultur, en unik samling mennesker og et fuldstændig utroligt fodaftryk i Danmark såvel som globalt. Vi glæder os meget til at finde vores nye danske direktør!"

Det skal den nye direktør kunne
Stillingen som ny dansk landechef er allerede slået op.

I jobopslaget kan man læse, hvad den nye direktør forventes at kunne.

Man skal blandt andet spotte og mulighederne og udfordringerne på det lokale danske marked, stå i spidsen for driften og strategien og sikre, at nye produkter bliver kommunikeret ordentligt ud her i landet.

Det forventes også, at man både har ledelses- og salgserfaring og også et godt kendskab til it- og internet-industrien.

Peter Friis har været direktør i Google Danmark siden 2005.

Hans besked om, at han stopper, kommer dagen efter, at Google Danmark slog en anden central stilling op, hvor selskabet søger en "Industry Head, der skal lede en stor del af vores danske forretning."

Computerworld har været i telefonisk kontakt med Peter Friis, der dog ikke ønsker at udtale sig på nuværende tidspunkt.

Google har efterfølgende sendt denne skriftlige kommentar til Computerworld på vegne af Peter Friis:

"Vi leder efter en superstjerne, der kan stå i spidsen for Googles danske initiativer og fortsætte arbejdet med at gøre Google en del af en stærk, digital fremtid."

"Det digitale spillerum bliver kun mere centralt i fremtiden, og vi leder efter den rette person, der kan bidrage til og drive den digitale agenda fremad i Danmark."

Læs også: På besøg hos Googles udviklingsafdeling i Aarhus: Fra Chrome og V8 til det nye danske projekt


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Dibs Payment Services A/S
Betalingssystemer til e-handel og detailhandel.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Internet of Things er klar til næste fase: Forretning, teknologi og sikkerhed

Der er blevet talt og skrevet meget om Internet of Things i de senere år. Internet of Things bevæger sig nu ind i en ny fase, hvor løsningerne og anvendelsesmulighederne stiger hastigt i antal samtidig med, at det egentlige potentiale er klar til at blive indfriet. Vi sætter fokus på forretningsmulighederne og på hvordan I kan komme igang samt på udfordringer med sikkerhed, privacy og it-drift.

24. april 2018 | Læs mere


Basware Connect 2018

Kigger du efter nye måder at fremtidssikre og vækste din virksomhed på? Udnytter du den eksplosion af data, som digitaliseringen har ført med sig? Virksomheder der gør brug af data mining, kunstig intelligens og er drevet af data analyse kan bedre forstå deres kunder og deres produkter - og dermed øge deres konkurrencemæssige fordele. Allerede nu er der nemlig masser af muligheder for at automatisere sine indkøbs- og betalingsprocesser og få adgang til data, der bør danne grundlaget for strategien.

25. april 2018 | Læs mere


Digitaliseringskrav, ledelse og fremtidens kommunikationsudfordringer

Hør om håndteringen af digitaliseringskrav, ledelsesudfordringer og effektiv kommunikation og få en smagsprøve på IDG Kurser og Computerworlds nye lederuddannelse til dig som er CIO, IT-chef og/eller digital-leder: It Executive Masterclass.

25. april 2018 | Læs mere






Premium
Tung Atea-dominans på hardware-markedet helt ok, mener SKI: "Hvis en virksomhed vokser sig stor, er det typisk også fordi, den gør et eller andet rigtigt. Der er ikke noget i vejen med at være dominerende"
Der er glimrende konkurrence på markedet for det offentliges hardware-indkøb, selv om Atea lander de fleste ordrer, mener SKI. "Det er min opfattelse, at der er en glimrende og benhård konkurrence på hardwaremarkedet. Det er ikke nemt at være aktør på det marked," siger udbudsdirektør i SKI, Christian Lunding.
Computerworld
Kæmpe-cyberangreb afsløret: Millioner af computere hacket - pilen peger (igen) mod Rusland
Pilen peger entydigt mod Rusland, mener USA og Storbritannien. Se stor advisory om angrebet, der har inficeret millioner af routere, switche og lignende i virksomheder og myndigheder.
CIO
Allersidste opdatering på vej: Om en uge er det slut med stor-version af Windows 10 - skynd dig at opdatere
Om en uge er det slut for altid med den første store udgave af Windows 10, som Microsoft efter 29 måneder ikke længere vil supportere.
Job & Karriere
Klassiske brokere af it-konsulenter står over for kæmpe udfordring - forretningsmodellen er under pres
Klumme: Eksterne konsulenter er populære og en god løsning i en branche i vækst. Men selve forretningsmodellen bag it-konsulenterne er under alvorligt pres.
White paper
Hvilken slags CRM understøtter bedst din forretning?
Hvordan vælger jeg det rigtige CRM-system? Hvad skal jeg prioritere? Denne guide giver dig et solidt grundlag for at vælge det CRM-system, der understøtter netop din virksomhed og jeres processer bedst – og som støtter op om arbejdet med bl.a. salg, marketing og service gennem den samlede kunderejse. Du får også konkrete og brugbare tips til, hvordan du øger sandsynligheden for, at CRM bliver en naturlig og selvfølgelig del af dine medarbejderes dagligdag. Hvilket jo er grundlaget for, at det samlede CRM-projekt bliver til en succes.