Godt nyt til app-udviklerne: Apple åbner for helt nye muligheder i App Store

Snart kan Apple-udviklere gøre brug af helt nye forretningsmodeller i App Store.

Artikel top billede

Få dage før Apple skyder sin årlige udviklerkonference, WWDC, i gang, er Apple klar med nyheder til app-udviklerne.

Til efteråret bliver det muligt for app-udviklere at lave apps, der baserer sig på en abonnementsordning, og det kan være med til at sikre udviklerne en mere stabil indtægtskilde.

Det skriver The Verge. 

Må bruge alternative metoder

Indtil nu har det kun være udvalgte apps, som eksempelvis nyhedsmedier, magasiner og streamingtjeneste, der kunne gøre brug af abonnementsordninger.

Udviklere af andre type apps har været tvunget til at opkræve engangsbeløb. En problemstilling som udviklerne har forsøgt at løse på forskellige alternative måder.

Eksempelvis ved at tilbyde såkaldte in-app-purchases, hvor forbrugerne mod betaling kan oplåse nye funktioner eller kontinuerligt lave helt nye versioner af deres apps, som de så igen kan opkræve et engangsbeløb for.

Især "in-app-purchases" er populære og Computerworld har tidligere fortalt, at amerikanske forbrugere bruger 24 procent flere penge på apps med in-app-purchases end ved apps, der kun tilbyder engangsbetalinger. 

Indtil nu har udviklerne delt indtægterne i App Store gennem en 70/30-model, hvor udviklerne beholder 70 procent og Apple lægger beslag på de sidste 30 procent.

Men den nye abonnementordning betyder, at fordelingen ændrer sig til en 85/15-model for kunder, der har haft deres abonnement i mere end et år.

Kortere sagsbehandling

Udover den nye abonnementordning har Apple også indført en ny kortere sagsbehandlings tid i App Store, hvilket betyder, at 90 procent af alle apps nu kan blive godkendt i løbet af 48 timer.

Apple har ligeledes åbnet for muligheden for, at app-udviklere og brands kan købe annoncer i App Store. Lidt efter samme koncept som Google-annoncer, hvor de kan købe annoncerer, der baserer sig på særlige søgeord.

Læs også: 

Drop salg af apps: Her er der flest penge at hente for app-udviklerne   

Skal du være rig? Så glem alt om at udvikle apps

Dansk app det mest downloadede spil i hele verden fra både iOS og Android 

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S