Godt nyt til app-udviklerne: Apple åbner for helt nye muligheder i App Store

Snart kan Apple-udviklere gøre brug af helt nye forretningsmodeller i App Store.

Artikel top billede

Få dage før Apple skyder sin årlige udviklerkonference, WWDC, i gang, er Apple klar med nyheder til app-udviklerne.

Til efteråret bliver det muligt for app-udviklere at lave apps, der baserer sig på en abonnementsordning, og det kan være med til at sikre udviklerne en mere stabil indtægtskilde.

Det skriver The Verge. 

Må bruge alternative metoder

Indtil nu har det kun være udvalgte apps, som eksempelvis nyhedsmedier, magasiner og streamingtjeneste, der kunne gøre brug af abonnementsordninger.

Udviklere af andre type apps har været tvunget til at opkræve engangsbeløb. En problemstilling som udviklerne har forsøgt at løse på forskellige alternative måder.

Eksempelvis ved at tilbyde såkaldte in-app-purchases, hvor forbrugerne mod betaling kan oplåse nye funktioner eller kontinuerligt lave helt nye versioner af deres apps, som de så igen kan opkræve et engangsbeløb for.

Især "in-app-purchases" er populære og Computerworld har tidligere fortalt, at amerikanske forbrugere bruger 24 procent flere penge på apps med in-app-purchases end ved apps, der kun tilbyder engangsbetalinger. 

Indtil nu har udviklerne delt indtægterne i App Store gennem en 70/30-model, hvor udviklerne beholder 70 procent og Apple lægger beslag på de sidste 30 procent.

Men den nye abonnementordning betyder, at fordelingen ændrer sig til en 85/15-model for kunder, der har haft deres abonnement i mere end et år.

Kortere sagsbehandling

Udover den nye abonnementordning har Apple også indført en ny kortere sagsbehandlings tid i App Store, hvilket betyder, at 90 procent af alle apps nu kan blive godkendt i løbet af 48 timer.

Apple har ligeledes åbnet for muligheden for, at app-udviklere og brands kan købe annoncer i App Store. Lidt efter samme koncept som Google-annoncer, hvor de kan købe annoncerer, der baserer sig på særlige søgeord.

Læs også: 

Drop salg af apps: Her er der flest penge at hente for app-udviklerne   

Skal du være rig? Så glem alt om at udvikle apps

Dansk app det mest downloadede spil i hele verden fra både iOS og Android 

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

Navnenyt fra it-Danmark

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S