Eksperternes gode råd: Sådan kommer du i gang med smarte produkter

Smarte produkter er det nye synk eller svøm kriterie for virksomheder verden over. Men hvordan kommer du med på bølgen før det er for sent? Det kan du læse mere om her.

IoT og de såkaldt smarte produkter er stadig et af de helt store dyr i åbenbaringen, og både konferencer og konsulenter flyder over med advarsler om at komme med på bølgen, inden den skyller dig bort.

"Digital transformation er temaet i disse dage, og det handler ikke om kun om Silicon Valley-iværksættere, men om at alle selskaber kommer til at være digitale," lød ordene eksempelvis fra Microsofts Satya Nadella, da han skød dette års Microsoft Partner konference i gang.

Det kan du læse mere om her: Microsofts topdirektør: Her er de tre byggesten for fremtidens vinder-virksomheder

Så hvordan kommer du så i gang?

Computerworld har læst op på sagen, for Industriens Fond og DI-Digital har netop udgivet en såkaldt woorkbook, Smarte Produkter i Praksis, i forlængelse af projektet Intelligent Teknologi og Software.

Workbooken er ganske oversluelig, men som en service til læserne, får du tre højdepunkter her.

Råd nummer ét: Det kan ske før du tror
Lad dig ikke begrænse, når du sætter dit mål. Det kan altid lade sig gøre, før du tror. Den rivende udvikling i processorkraft og de faldende priser betyder, at selv dit mest urealistiske projekt bliver teknisk og økonomisk muligt inden for få år.

"Først skal du tænke på, hvad du vil, og bagefter skal du tænke på, om det kan lade sig gøre. Ellers tænker du i begrænsninger i stedet for visioner," siger Ulrik Nyman, lektor ved Institut for datalogi på Aalborg Universitet og en af forfatterne bag workbooken.

Hvis du tror, at teknologien til din idé ikke findes før om fem år, skal du bare gå i gang alligevel. Inden du er nået særligt langt med dit projekt, er der alligevel teknologi på plads til dit behov.

Råd nummer to: Erkend dine mangler
Du skal være bevidst om, hvad du ikke kan endnu.  Det er nemlig vigtigt at du gør dig klart, hvad du mangler af viden og kapacitet for at opnå dit mål.

Når du eksempelvis ved, at du mangler teknologisk viden på et specifikt område, kan du gå i gang med at lukke det "teknologigap", der er mellem din virksomhed og dens mål.

Råd nummer tre: Foregrib dine kunders nye behov
Du skal stå klar med løsningen, før dine kunder ved, at de har et problem.  Du skal holde øje med udviklingen både på dit eget område og på dine kunders områder. For næsten alle brancher får nye muligheder og udfordringer af udviklingen.

Hvis du kan stå klar med et værktøj, netop når dine kunder opdager, at de skal bruge det, er du langt foran konkurrenterne. For det nytter ikke noget, hvis du først begynder at udvikle løsninger, når kunderne efterspørger dem.

Af samme årsag skal du ikke bekymre dig over, at din idé kun kan virke, hvis den har en meget dyr komponent. For når markedet er klar til dit produkt, er komponenten alligevel billigere.

"Jeg plejer at sige, at de første iPhones kostede langt mere at bygge, end Apple solgte dem for. Men det var jo ligegyldigt, for Apple vidste, at der ville blive solgt millioner af dem, og teknologien ville blive billigere," forklarer Ulrik Nyman.

Er der overhovedet nogen virksomheder, der ikke skal med på bølgen?
Det er jo alt sammen meget godt. Men der må vel også være en grænse for, hvilke virksomheder der kan drage fordel af at gøre produkterne smartere.

Så er der egentlig nogen grund til at lade være med at udvikle smarte produkter?

"Kun hvis du har et øko-retro markedssegment. Men ellers kan jeg ikke se det for mig. Og du kan jo sagtens gennemgå øvelserne i workbooken uden at rykke på det. Så ved du i hvert fald, hvorfor du lader være," lyder det fra Ulrik Nyman.

Læs også: Alle vil gerne, men få kan finde ud af det: Sådan kommer du i gang med rigtig innovation






Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere


Er du klar til at rekruttere de attraktive it-talenter i 2021?

Hvad betyder aller mest for danske it-kandidater, og har corona været med til at skubbe til it-kandidaternes værdisæt? Det gennemgår vi på denne times webinar, hvor der naturligvis også vil være plads til spørgsmål og mulighed for videre dialog.

10. december 2020 | Læs mere






Premium
IT Relation fortsætter offensiv opkøbsbølge: Overtager it-sikkerheds-selskabet Improsec
Vækst-selskabet IT Relation fortsætter sin massive opkøbsbølge, der har ført til et to-ciftret antal opkøb over de seneste år. Selskabet overtager nu sikkerhedsselskabet Improsec.
Computerworld
Bitcoinen nåede lige at kulminere igen – men så kom krakket
Der blev sat en ny rekord for bitcoinens værdi i år – men godt 24 timer efter blev der høvlet næsten 20.000 kroner af den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Gratis whitepaper: Hvad er EDI, og hvordan kan det styrke min forretning?
Overvejer du EDI, og ønsker du at undersøge, om EDI er den rette investering for din virksomhed? Har en af dine kunder eller leverandører for nyligt bedt dig om at udveksle elektroniske dokumenter (EDI)? Så hent dette whitepaper og få et overblik over, hvad EDI er, og hvilke fordele producenter og grossister som dig kan se frem til, når du investerer i EDI til din forretning.