Artikel top billede

Satya Nadella på scenen i Air Canada Centre i den canadiske millionby Toronto, hvor Microsofts World Partner Conference 2016 (WPC 2016) løber af stablen i denne uge. Foto: Microsoft. (Foto: Microsoft)

Microsofts topdirektør: Her er de tre byggesten for fremtidens vinder-virksomheder

Næste generation af Microsoft bliver bygget via intelligente assistenter, Azure-skyen og personlige computerenheder. Læs her, hvad Microsoft vil tilbyde sine partnere og kunder i de kommende år.

Den canadiske millionby Toronto danner i år rammen om Microsofts store, årlige partnerkonference WPC 2016, som er spredt over flere af storstadens konferencecentre.

Selskabets åbnings-keynote med præsentation af Microsofts visioner for de kommende år bliver afviklet i Air Canada Centre-arenaen, som til dagligt benyttes af byens ishockeyhold Toronto Maple Leafs, der kæmper i den nordamerikanske NHL-liga.

Det er dog yderst sparsomt med præcise skud og hårde tacklinger i starten af Microsofts åbningskeynote på den store konference, efter den langsomt bliver skøjtet i gang med en historie om, hvordan Microsoft-teknologi kan hindre forbryderbander i at hærge i Sydamerika.

Herefter disker den canadisk-somaliske sanger K'naan op med sit hitnummer 'Flag' omgivet af et børnekor.

Hele ideen med indledningen er vist at give Microsofts partnerkonference en social vinkel, og først efter 25 minutters show indtager Microsofts topdirektør Satya Nadella scenen i centrum af hallen.

Herfra kan Microsofts blot tredje topdirektør igennem selskabets knap 40-årige historie tale til tilhørerne i alle fire verdenshjørner, som i dagens anledning må betegnes som noget af et hjemmebanepublikum.

Digitalisering definerer virksomhederne

Satya Nadella indleder med at nævne den digitale assistent Cortana, cloud computing og Windows 10 i sine første få sekunders taletid i åbningskeynoten, som ikke indeholder én eneste reel produktnyhed.

Microsofts helt egen Ghandi er i stedet gået på scenen for at tale om Microsofts visioner for den udvikling, som han kalder 'den digitale transformation' - og som ikke bare er drift, automatisering og forretningsudvikling - men som derimod er selve definitionen af fremtidens virksomhed.

"WPC 2016 handler ikke om at fejre alle vores teknologier, men hvad vi kan opnå med vores teknologier," siger Satya Nadella og sætter trumf på Microsofts budskab til sine hundredetusindvis af partnere i hele verden, der skulle være interesseret i Internet of Things:

"Digital transformation er temaet i disse dage, og det handler ikke om kun om Silicon Valley-iværksættere, men om at alle selskaber kommer til at være digitale. Alle her har en mulighed for at være en del af revolutionen," fortsætter Satya Nadella til de tusindvis af tilstedeværende partnere.

Klapsalverne runger, inden Microsoft-bossen opridser de tre byggesten, der i Microsofts optik skal til for at komme helskindet i land på rejsen igennem denne såkaldte digitale transformation.

De tre byggesten er 1) genopfindelse af virksomhedernes forretningsprocesser, 2) opbygningen af den intelligente cloud og 3) brugen af personlige computerenheder.

Genopfindelse af forretningsprocesser

Første punkt i tretrinsraketten mod at blive en del af fremtidens virksomheder betegner Satya Nadella som 'genopfindelse af produktivitet og forretningsprocesser'.

Dette lidet mundrette begreb dækker over, hvordan Microsoft-partnerne kan udnytte it-gigantens samarbejdsværktøjer, business-applikationer og cloud-platform Azure til at hjælpe sine slutkunder.

"Alle selskaber vil blive digitale virksomheder. Al forretning er digital forretning," lyder budskabet.

Han fremhæver, at udover sky-kontorpakken Office 365 er Dynamics-produktet også for nyligt røget i skyen i en 365-version med selskabets CRM- og ERP-platforme lige til at tilgå fra alle enheder og overalt i verden.

"Vi skaber en platform for muligheder med Dynamics 365 plus Office 365 og vores Azure-cloud, som udgør det nye Microsoft," siger Satya Nadella.

De talende maskiner kommer

Han fremhæver samtidig, hvordan selskabets digitale assistent Cortana på tværs af forretningsværktøjerne kan hjælpe både partnere og kunder med at træffe beslutninger og finde de rette kontaktpersoner i et teknologi-samspil, der tidligere er blevet benævnt som det 'semantiske web' og 'web 3.0'.

Du kan læse mere om det semantiske web her: Tim Bernes-Lee: Sådan bliver fremtidens internet

Med det kommende opkøb af den sociale medietjeneste LinkedIn vil der for alvor blive sat turbo på den udvikling på CRM-fronten, hvor der udover mennesker indgår digitale assistenter og chat-bots i ligningen.

"Vi har ikke længere at gøre med en monolitisk størrelse. For jeg ser begrebet conversation-as-a-platform for mig, hvor alle computere omkring os kan forstå menneskeligt sprog og konteksten for de opgaver, som vi skal have udført," lyder det fra Satya Nadella.

Han peger på, at udover i Microsofts egen chat-klient Skype vil disse chat-bots kunne integreres på et hav af tjenester som eksempelvis Facebook, hvor de vil være kundens første møde med en virksomhed.

"Dette er en mulighed for alle, der arbejder med data i CRM. Ligesom browseren førhen var født på desktoppen, så vil disse informationer tage udgangspunkt i data," siger Microsoft-direktøren og opfordrer i samme åndedrag alle partnere og slutkunder til at bygge kundevendte løsninger med bots.

Byg den intelligente cloud-platform

Efter gennemgangen af, hvordan man genopfinder sig selv som virksomhed ved hjælp af alskens (Microsoft-) teknologier sender Satya Nadella konferencens tusindvis af partnere direkte i skyen - nærmere betegnet Azure-skyen.

For Microsofts cloud er åbningstalens suverænt største fokuspunkt for selskabet, dets partnere og millionvis af globale slutbrugere.

Her oppe i skyen bliver mobile enheder, internetservices, Internet of things-applikationer og big data bundet sammen, og det er underforstået, at Azure-skyen sammen med Amazon Web Services er de dominerende cloud-platforme.

Satya Nadella får på scenen deltagelse af GE's (tidligere General Electric) administrerende direktør og bestyrelsesformand Jeff Immelt, som kort og godt opsummerer udfordringerne og mulighederne på følgende måde:

"Fremtiden handler om, hvem der kommer til at digitalisere hurtigst."

Men her stopper Microsofts cloud-visioner ikke. For i lighed med et selskab som IBM udpeger han næste cloud-fase til intelligent databehandling, som skal handle om kognitive services.

Du kan læse mere om cognitive computing her: IBM Danmark om ny IBM-storsatsning: "Vi mener, at vi har knækket koden"

I Microsofts vision går mantraet på smart, simpelt og automatiseret ved hjælp af machine learning, der eksempelvis kan forstå opgaveløsninger i den rette kontekst.

Skab mere personlig computing

Det sidste og tredje ben i Microsoft-visionen for de kommende år er at skabe mere personaliserede computer-værktøjer.

Her peger Satya Nadella på et Windows 10-operativsystem, som går på tværs af alle digitale enheder - uden han dog går i detaljer om udbredelsen af Windows 10 på verdens omkring 2,5 milliarder smartphones.

I stedet borer han ned i Microsofts augmented reality-muligheder i form af Hololens, som Microsoft-direktøren kalder 'en drøm inden for computervidenskab'.

Læs også: Vi har prøvet HoloLens: Microsoft har skabt fremtidens computer

Til formålet har it-selskabet dristet sig til en live-demonstration af, hvordan studerende kan arbejde på flymotorer og lære om de forskellige komponenter ved at se flymotoren virtuelt foran sig og udpege diverse dele ved hjælp af Hololens-brillerne.

Her foregår træningen så at sige igennem brillerne frem for at bladre i en bog, og trods lidt udtale-problemer i demonstrationen ved brug af ordet 'fool' frem for 'fuel', er det imponerende, hvordan den virtuelle verden bliver til fysisk virkelighed ved at bære brillerne.

Satya Nadella lader forstå, at en teknologi som Hololens ikke længere bare er fancy leg med virtuelle verdener, men er blevet til kommercielle produkter.

Med mere end en halv time før den planlagte afrundning takker Microsoft-chefen endnu engang de tusindvis af konferencedeltagere for at komme til WPC 2016, og så er åbningskeynoten slut.

Læs også:
Derfor er LinkedIn en guldgrube for Microsoft: Kommer til at vide alt om dit arbejdsliv

Efter katastrofale salgstal: Ny stor fyringsrunde i Microsoft

Microsoft Danmarks nye topchef: Her er min plan med Microsoft